Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
---|---|---|---|---|---|---|
EREH423 | Turizmde Meslek Etiği | Seçmeli Ders Grubu | 4 | 7 | 5.00 | 3.00 |
Lisans
Türkçe
Etik kavramını, temel etik ilkelerini öğrenmek, turizm rehberliği mesleğinin görev sınırlarını, yetkilerini, verdikleri hizmet farklılıklarını, turistlerle ve diğer turizm görevlileri ile ilişkilerini, turizm rehberliğindeki mesleki sorunları ve turizm işletmelerindeki etik sorunları kavramak için yeterli bilgiye sahip olmaktır.
Dr. Öğr. Üyesi Süheyla Golcheshmeh
1 | Etik kavramını ve temel etik ilkelerini tanımlayabilecektir |
2 | Turizm işletmelerindeki etik sorunlarını tanıyabilecektir |
3 | Etik sorunlar için çözüm önerileri belirleyebilecektir |
4 | Turizmin bir destinasyon üzerindeki olumlu-olumsuz etkilerini bilecek ve yerel halkın turizme karşı tutumunu bu durumlarla ilişkilendirebilecektir. |
5 | Bir tur rehberinin mesleğini icra ederken neler yapması gerektiği, başına neler gelebileceği, turistlerle ve diğer meslektaşlarla nasıl bir ilişki içinde olacağını bilecektir. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Turizm ve etik kavramı / Etik ve ahlak kavramı / Etik türleri/ Temel etik ilkeleri/ Etik kaynakları/ Sosyal sorumluluk/ Etik standartları/ Etik kodları / Sosyal Sorumluluk Bilinci /Rehberlik Mesleğinin Görev ve Yetkilerinin Sınırları / Ziyaretçi Gruplarının Farklılıklarına Göre Verilen Hizmetlerdeki Farklılıklar /Turist-Yerli İlişkileri / Turist-Turizm Rehberi ve Turizm Rehberi-Diğer Meslektaş İlişkileri / Turizmin Sosyo-Kültürel Sonuçları / Turizm İşletmelerinde Yaşanan Etik Sorunlar / Turizm Rehberliği ve Etik İlişki / Turizm Rehberliğinde Mesleki Sorunlar
Hafta | Teorik | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
---|---|---|---|
1 | Turizm Rehberliğinde Etik, Yasal Sınırlar ve Mesleki Kimlik: Etik ve Ahlak Kavramı, Turizm ve Etik (Ahlak Felsefesi) Kavramı; Turizm Rehberliği Mesleği ve Yasal Çerçeve: 6326 Sayılı Turist Rehberliği Meslek Kanunu, TUREB ve Meslek Odalarının Etik Denetim Rolü; Turizm Rehberliği ve Turizm Rehberliği-Etik Arasındaki İlişki, Tur Çeşitleri, Tur Rehberinin Farklı Yüzleri (Birçok Farklı Rol, Nitelikler, Kişisel Özellikler), Rehberlik Mesleğinin Görev ve Yetkilerinin Sınırları | Anlatım (Lecture) Soru–Cevap (Question & Answer) Tartışma (Discussion) Görsel–işitsel materyal kullanımı (Harita, sunum, video, vb.) Örnek olay incelemesi (Case Study) | Öğrencinin bireysel hazırlığı |
2 | Rehberlik Becerileri: İletişim, Sunum ve Kazanç Stratejileri Bir İşin Yapılması İçin Gerekli Temel Noktaları Öğrenme: İyi Bir Tur Rehberinin Gereklilikleri; Topluluk Önünde Konuşma; Tur Rehberi Olarak Nasıl Para Kazanılır; Tur Rehberleri İçin İletişim Nasıl Başarılı Tur Yapılır?: Tur Rehberi Olarak Kendini, Ekibini ve Turunu Tanıtma; Otobüs İçi Konuşma Becerisi Kazanma | Anlatım (Lecture) Soru–Cevap (Question & Answer) Tartışma (Discussion) Görsel–işitsel materyal kullanımı (Harita, sunum, video, vb.) Örnek olay incelemesi (Case Study) | Öğrencinin bireysel hazırlığı |
3 | Grup Dinamikleri ve Zorlu Turlarda Rehberlik Becerileri: Zor İşler: Büyük Grupları Yönetme ve Kontrol Etme; Evden Uzakta Rehberlik Yapma, Sorunlarla Başa Çıkma; Ziyaretçi Gruplarının Farklılıklarına Göre Verilen Hizmetlerdeki Farklılıklar & Nasıl Başarılı Tur Yapılır? | Anlatım (Lecture) Soru–Cevap (Question & Answer) Tartışma (Discussion) Görsel–işitsel materyal kullanımı (Harita, sunum, video, vb.) Örnek olay incelemesi (Case Study) | Öğrencinin bireysel hazırlığı |
4 | Kültürel Miras, Çevre ve Etik: Ziyaret Yerlerinde Çevresel Etik; Gürültü, Çöp, Davranış; Yerel Halkla İlişkilerde Etik; Dini Alanlarda Hassas Anlatım ve Rehberlik | Anlatım (Lecture) Soru–Cevap (Question & Answer) Tartışma (Discussion) Görsel–işitsel materyal kullanımı (Harita, sunum, video, vb.) Örnek olay incelemesi (Case Study) | Öğrencinin bireysel hazırlığı |
5 | Turist ve İşletme Gözünden Rehberlik: Beklentiler ve İletişim: Misafirler Tur Rehberinin Ne Yapmasını İster?: Turist Psikolojisi ve Turist Davranışları, Turist-Turizm Rehberi; Şirketler Bir Tur Rehberinden Ne Bekler?: Turizm Rehberlerinin Hizmet Alınan İşletmeler ve Diğer Meslektaşlarla İlişkisi | Anlatım (Lecture) Soru–Cevap (Question & Answer) Tartışma (Discussion) Görsel–işitsel materyal kullanımı (Harita, sunum, video, vb.) Örnek olay incelemesi (Case Study) | Öğrencinin bireysel hazırlığı |
6 | Etik Dışı Uygulamalar ve Rehberlikte Sınır İhlalleri: Propaganda, Bahşiş, Komisyon ve Rehberin Rolü - Etik Dışı Davranışlar ve Yaygın Sorunlar: Yanıltıcı Bilgi, İdeolojik Propaganda (1915 Olayları Gibi); Bahşiş Baskısı veya Kişisel Çıkar Sağlama; İnançlar, Semboller, Kutsal Mekânlar; Tur Sırasında Video-Fotoğraf Çekimi-Paylaşımı; Misafirlerin Görüntüsünü İzinsiz Kullanmak; Turistik Satışlar ve Komisyon İlişkileri: Halı, Deri, Kuyum vb. Alışverişlerde Rehberin Rolü, Komisyon Almanın Etik Sınırları, Misafire Baskı, Yönlendirme, Yanıltma Gibi Etik Sorunlar, “Alışveriş Rehberi” ile “Kültür Rehberi” Farkı | Anlatım (Lecture) Soru–Cevap (Question & Answer) Tartışma (Discussion) Görsel–işitsel materyal kullanımı (Harita, sunum, video, vb.) Örnek olay incelemesi (Case Study) | Öğrencinin bireysel hazırlığı |
7 | Etik İkilemlerle Başa Çıkma, Kriz Yönetimi ve Mesleki Duruş: Kriz Anlarında Etik Kararlar: Doğal Afet, Toplumsal Olay, Misafirle Tartışma Gibi Durumlarda Etik Davranış; Panik Anında Sorumluluk Alma ve Ekip Uyumu; Etik İkilemlerde Hızlı ve Doğru Karar Verme; Etik İkilemler Üzerine Uygulamalı Vaka Tartışmaları: Gerçek Vakalarla Grup Çalışması; Misafirin Etik Dışı Davranışlarıyla Başa Çıkmak; “Siz Olsaydınız Ne Yapardınız?” Sorusu Etrafında Analiz; Tur Rehberliği Deneyimlerinden Örnekler; Meslek Onuru, Öz Disiplin ve Etik Duruş: Rehberin Kişisel Etik Gelişimi; Mesleğin İtibarı İçin Öz Denetim; “İyi Rehber Kimdir?” Sorusu Eşliğinde Dönem Değerlendirmesi | Anlatım (Lecture) Soru–Cevap (Question & Answer) Tartışma (Discussion) Görsel–işitsel materyal kullanımı (Harita, sunum, video, vb.) Örnek olay incelemesi (Case Study) | Öğrencinin bireysel hazırlığı |
8 | Ara Sınav | ||
9 | Uygulamalı Ders: Gözlem Turu: ‘Etik mi? Değil mi?’ - Mekân: Sultanahmet Meydanı & Ayasofya çevresi | Öğrenci sunumları (Student Presentations) Grup çalışması (Group Work) Tartışma ve geribildirim (Discussion & Feedback) Uygulamalı alan çalışması / vaka analizi (Applied Field Study / Case Study) Rol yapma (Role Play) – (örneğin turist rehberi gibi anlatım) | Öğrencinin bireysel hazırlığı |
10 | Uygulamalı Ders: Rehber Rollerinin Çatışması - Mekân: Topkapı Sarayı – Gülhane Parkı – Soğukçeşme Sokağı | Öğrenci sunumları (Student Presentations) Grup çalışması (Group Work) Tartışma ve geribildirim (Discussion & Feedback) Uygulamalı alan çalışması / vaka analizi (Applied Field Study / Case Study) Rol yapma (Role Play) – (örneğin turist rehberi gibi anlatım) | Öğrencinin bireysel hazırlığı |
11 | Uygulamalı Ders: Tartışmalı Anlatılar ve Etik Duruş - Mekân: 1915’e atıf yapılabilecek bir alan (örneğin Kumkapı çevresi, ya da Sirkeci Garı | Öğrenci sunumları (Student Presentations) Grup çalışması (Group Work) Tartışma ve geribildirim (Discussion & Feedback) Uygulamalı alan çalışması / vaka analizi (Applied Field Study / Case Study) Rol yapma (Role Play) – (örneğin turist rehberi gibi anlatım) | Öğrencinin bireysel hazırlığı |
12 | Uygulamalı Ders: Alışveriş Etikleri & Yerel İşletmelerle İlişki - Mekân: Kapalıçarşı, Arasta, Mısır Çarşısı | Öğrenci sunumları (Student Presentations) Grup çalışması (Group Work) Tartışma ve geribildirim (Discussion & Feedback) Uygulamalı alan çalışması / vaka analizi (Applied Field Study / Case Study) Rol yapma (Role Play) – (örneğin turist rehberi gibi anlatım) | Öğrencinin bireysel hazırlığı |
13 | Uygulamalı Ders: ‘Sessiz Rehberlik’: Etik Bilgi Aktarımı Üzerine Deneme - Mekân: Balat – Fener Rum Patrikhanesi – Ahrida Sinagogu – Ermeni Okulu çevresi | Öğrenci sunumları (Student Presentations) Grup çalışması (Group Work) Tartışma ve geribildirim (Discussion & Feedback) Uygulamalı alan çalışması / vaka analizi (Applied Field Study / Case Study) Rol yapma (Role Play) – (örneğin turist rehberi gibi anlatım) | Öğrencinin bireysel hazırlığı |
14 | Uygulamalı Ders: Kapanış: Etik Rehberlik Manifestosu & Etik Simülasyon - Mekân: Boğaz'da bir açık alan ya da belirlenecek uygun bir mekan | Öğrenci sunumları (Student Presentations) Grup çalışması (Group Work) Tartışma ve geribildirim (Discussion & Feedback) Uygulamalı alan çalışması / vaka analizi (Applied Field Study / Case Study) Rol yapma (Role Play) – (örneğin turist rehberi gibi anlatım) | Öğrencinin bireysel hazırlığı |
15 | Final Sınavı |
Akoğlan-Kozak, M., & Güçlü-Nergiz, H. (2016). Turizmde Etik: Kavramlar, İlkeler, Standartlar. Detay Yayıncılık. Avcıkurt, C. (2020). Turizm Sosyolojisi: Genel ve Yapısal Yaklaşım. Ankara: Detay Yayıncılık. Çolakoğlu, O. E., Epik, F., & Efendi, E. (2017). Tur Yönetimi ve Turist Rehberliği. Detay Yayıncılık. Demirçivi, B. M., & Yeşiltaş, M. (2015). Etik Kodları ve Turizm. Detay Yayıncılık. Doğan, H. Z. (2004). Turizmin sosyo-kültürel temelleri. Ankara: Detay Yayıncılık. Eser, S., Şahin, S., & Çakıcı, A. C. (Der.). (2018). Turist Rehberliği. Ankara: Detay Yayıncılık. Rendtorff, J. D. (2019). Philosophy of management and sustainability: Rethinking business ethics and social responsibility in sustainable development. Emerald Publishing.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
.
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 40 | 40 |
Final Sınavı | 1 | 90 | 90 |
Toplam İş Yükü (saat) | 130 |
ÖÇ 1 |
ÖÇ 2 |
ÖÇ 3 |
ÖÇ 4 |
ÖÇ 5 |