| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
|---|---|---|---|---|---|---|
| EICM425 | Restorasyon | Seçmeli Ders Grubu | 4 | 7 | 6.00 | 3.00 |
Lisans
Türkçe
Bu ders, mimari koruma ve kültürel miras alanında kuramsal temeli kavratmayı; tarihî yapılar ve kent dokularının değerlerinin belirlenmesi, belgelenmesi, analiz edilmesi ve çağdaş koruma–restorasyon ilkelerine uygun biçimde projelendirilmesi becerisini geliştirmeyi amaçlar. Öğrencilerin koruma ölçütlerini yorumlayabilmesi, bozulma nedenlerini teşhis edebilmesi, tek yapıdan kentsel ölçeye uzanan müdahale stratejileri geliştirebilmesi ve uygulamaya dönük rölöve–restitüsyon–restorasyon üretim sürecini disiplinlerarası bir yaklaşımla yürütebilmesi hedeflenir.
Dr. Öğr. Üyesi Nevin Kurtay
| 1 | Tek yapı ve kentsel ölçekte belgeleme teknikleri öğrenecektir. |
| 2 | Tek yapı ve kentsel ölçekte belgeleme teknikleri öğrenecektir.Geleneksel mimari belgeleme yöntemleriİleri teknoloji destekli mimari belgeleme yöntemleriAnaliz raporunun hazırlanma becerisi kazanacaktır. |
| 3 | Fotograf Arşivinin hazırlanma becerisi kazanacaktır. |
| 4 | Restorasyon İlkelerini öğrenecektir. |
| 5 | Tarihi yapılarda konstrüksiyon sistemleri ve malzemelerin koruma sorunlarını öğrenecektir. |
| 6 | Restitüsyon projesinin ilkelerini öğrenecektir. |
| 7 | Restorasyon projesi hazırlamayı öğrenecektir. |
Birinci Öğretim
-
-
Koruma düşüncesi ve kuramlar: Koruma olgusunun tarihsel gelişimi, ulusal/uluslararası ilkeler (ör. Venedik Tüzüğü, yerel mevzuat), koruma etiği ve sürdürülebilirlik. Değer ve ölçütler: Korunacak mimari/kültürel değerlerin sınıflandırılması; özgünlük, bütünlük, nadirlik, temsil edicilik; risk ve önceliklendirme. Tarihî çevre ve bozulma nedenleri: Malzeme ve strüktürel patolojiler, çevresel etkiler, kullanım kaynaklı bozulmalar; koruyucu bakım yaklaşımları. Ölçekler ve yöntemler: Tek yapı, yapı grupları, kentsel doku ve sit alanlarında koruma–iyileştirme–yeniden işlevlendirme stratejileri; katman okuması, kentsel morfoloji. Belgeleme ve tescil: Envanter, tescil fişi hazırlama; arşiv taraması, tarihçe oluşturma; fotoğraf paftası, ölçme–belgeleme standartları. Proje üretim süreci: Rölöve: Yerinde ölçüm, plan–kesit–görünüş, detay ve malzeme dökümü; kroki ve kontrol. Analitik rölöve: Hasar, malzeme, dönemleme, strüktür ve tesisat analizleri; haritalama. Restitüsyon: Tarihsel karşılaştırmalar, tipoloji ve iz/izdüşüm okuması; olası özgün duruma ilişkin senaryolar. Restorasyon projesi: Müdahale ilkeleri (minimallik, tersine çevrilebilirlik, ayırt edilebilirlik), uygulanacak teknikler, detay çözümleri, malzeme ve işçilik tarifleri. Mevzuat ve süreç yönetimi: İdari–hukuki çerçeve, başvuru dosyaları, onay mekanizmaları, şantiye ve uygulama süreçlerine hazırlık. Örnekler ve alan çalışmaları: Türkiye’den ve dünyadan seçilmiş koruma–restorasyon vaka incelemeleri; yerinde gözlem, şantiye/atölye ziyareti.
| Hafta | Teorik | Uygulama | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Restorasyon: Koruma düşüncesi | - | ||
| 2 | Koruma Düşüncesi ve Kuramlar | - | ||
| 3 | Tarihi yapıları Belgeleme, Tescil Fişi Hazırlama | - | ||
| 4 | Restorasyon Teknikleri ve Restorasyon Projesinin Hazırlanması | - | ||
| 5 | Restorasyon projeleri hazırlanmış yapılar üzerinden değerlendirmeler. Anıtlarda bozulmaya neden olan etkenler konu anlatımı | - | ||
| 6 | Restorasyon Projesi Örnekleri Restorasyon Projesi Seçimi | Restorasyon Projesi Seçimi | ||
| 7 | Seçilen Tarihi Yapının Fotoğraf Paftasının Hazırlanması | Seçilen Tarihi Yapının Fotoğraf Paftasının Hazırlanması | ||
| 8 | ARA SINAV | |||
| 9 | Kroki Çizimi ve Kontrol | Kroki ve Rölöve Çizimi ve Kontrol | ||
| 10 | Rölöve Çizimi ve Kontrol | |||
| 11 | Analitik Rölöve Çizimi Kontrol | |||
| 12 | Restitüsyon Çizimi | |||
| 13 | Restorasyon Projesinin Kontrolü | |||
| 14 | Restorasyon Projesinin Sunumu | Yapılan öğrenci çalışmaların sunumu ve kontrolu | ||
| 15 | FİNAL |
Ahunbay, Z. (2018). Tarihi çevre koruma ve restorasyon. YEM Yayınları. Aradhna, S., & Tanmay, R. (2010). Capacity building for disaster management. Jnanada Prakashan. Feilden, B. M. (1982). Conservation of historic buildings. Butterworth-Heinemann. Mardan, E. (2005). Kültürel ve doğal değerlerin korunması. Mimarlar Odası Yayını. Uluengin, B. (2020). Rölöve. Yem Yayınevi.
-
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | |
-
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Derse Katılım | 13 | 4 | 52 |
| Gözlem | 7 | 2 | 14 |
| Rapor Hazırlama | 1 | 12 | 12 |
| Proje Hazırlama | 1 | 4 | 4 |
| Proje Sunma | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
| Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
| Okuma | 13 | 2 | 26 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 151 | ||
| ÖÇ 1 |
| ÖÇ 2 |
| ÖÇ 3 |
| ÖÇ 4 |
| ÖÇ 5 |
| ÖÇ 6 |
| ÖÇ 7 |