Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
---|---|---|---|---|---|---|
OMYO103 | Bilişsel Duygu Düzenleme | Seçmeli Ders Grubu | 2 | 3 | 1.00 | 0.00 |
Önlisans
Türkçe
Bu dersin temel amacı, öğrencilerin bilişsel duygu düzenleme becerilerini geliştirmelerini sağlamaktır. Öğrenciler, farklı bilişsel duygu düzenleme stratejilerini tanıyarak kendi duygu ve düşüncelerini fark etmeyi, uyumsuz düşünce kalıplarını dönüştürmeyi ve bilişsel esneklik kazanmalarını öğrenirler. Böylece bireylerin hem akademik yaşamda hem de sosyal ilişkilerinde daha sağlıklı, etkili ve uyumlu davranışlar sergilemeleri hedeflenir.
Öğr. Gör. Aylin Aydın
1 | Bu dersin sonunda öğrenciler bilişsel duygu düzenlemenin temel kavramlarını ve kuramsal yaklaşımlarını ifade edebilecektir. |
2 | Bu dersin sonunda öğrenciler farklı bilişsel duygu düzenleme stratejilerini karşılaştırarak ve sınıflandırarak uyumlu ve uyumsuz stratejileri ayırt edebilecektir. |
3 | Bu dersin sonunda öğrenciler vaka örneklerini analiz ederek bilişsel çarpıtmaları ve yanlış inanışları belirleyebilecektir. |
4 | Bu dersin sonunda öğrenciler stabilizasyon egzersizleri ve bilişsel teknikleri günlük yaşam örneklerine uygulayarak duygu düzenleme becerilerini geliştirebilecektir. |
5 | Bu dersin sonunda öğrenci, ders boyunca edindiği bilgi ve becerileri değerlendirerek farklı duygu düzenleme yaklaşımlarının güçlü ve sınırlı yönlerini tartışabilecektir. |
Birinci Öğretim
Bu dersin ön koşulu yoktur.
Öğrencinin ders sürecinde aktif katılım göstermesi, öğrenme deneyimini güçlendirmektedir. Konuları kişisel yaşamla ilişkilendirmesi ve tartışmalarda görüşlerini ifade etmesi, bilişsel ve duygusal farkındalığın artmasına katkı sağlar. Farklı bakış açılarını dikkate alması, eleştirel düşünme becerisini geliştirmektedir. Grup çalışmalarında işbirliği yapması, bireysel ödevlerde ise kendi duygu ve düşünce süreçlerini yansıtması beklenmektedir. Tüm süreç boyunca etik ilkeleri gözetmesi, sınıf içi paylaşımlara saygı göstermesi ve güvenli bir öğrenme ortamına katkıda bulunması önem taşımaktadır.
Ders kapsamında öncelikle duygu düzenlemenin kuramsal temelleri ele alınır. Gross’un Süreç Modeli ve CERQ çerçevesinde bilişsel duygu düzenleme stratejileri incelenir. Ardından bilişsel çarpıtmalar, yanlış inanışlar, dürtü denetimi, stabilizasyon egzersizleri, bilişsel teknikler, erken dönem uyum bozucu şemalar ve psikoeğitim uygulamaları üzerinde durulur. Ayrıca kabul ve kararlılık terapisi (ACT) gibi güncel yaklaşımlar tanıtılır. İçerik boyunca kuramsal bilgi, uygulamalı etkinliklerle desteklenir.
Hafta | Teorik | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
---|---|---|---|
1 | Giriş: 21. Yüzyılda Bilişsel Duygu Düzenleme Becerisi | Etkileşimli ders anlatımı + beyin fırtınası | |
2 | Kuramsal Çerçeve I: Gross’un Süreç Modeli | Vaka Çalışması | |
3 | Kuramsal Çerçeve II: Bilişsel Duygu Düzenleme Stratejileri (CERQ) | Ölçek uygulaması (CERQ) + küçük grup değerlendirmesi | |
4 | Öz-Farkındalık ve Öz-Denetim | Rol oynama + duygu günlüğü tutma | |
5 | Yeniden Değerlendirme ve Perspektif Alma | Grup çalışması ve tartışma | |
6 | Akademik Kaygı ve Stres Yönetimi | Problem çözme çalışmaları + uygulamalı egzersiz | |
7 | Mindfulness ve Dikkat Temelli Yaklaşımlar | Uygulamalı mindfulness egzersizleri (nefes, beden taraması) | |
8 | Vize Sınavı | ||
9 | Bilişsel Esneklik ve Dayanıklılık | Senaryo analizi + yaratıcı düşünme atölyesi | |
10 | Bilişsel Çarpıtmalar ve Yanlış İnanışlar | Düşünce kayıt formu uygulaması + grup tartışması | |
11 | Dürtü Denetimi ve Stabilizasyon Egzersizleri | Bedensel stabilizasyon (grounding) uygulamaları + rol oynama | |
12 | Bilişsel Teknikler | Atölye çalışması + uygulamalı örnek çözüm | |
13 | Erken Dönem Uyum Bozucu Şemalar | Vaka örnekleri üzerinden şema analizi + küçük grup etkinlikleri | |
14 | Psikoeğitim Uygulamaları | Grup çalışması + rol oynama + poster hazırlama | |
15 | Final Sınavı |
1) Gross, J. J. (Ed.). (2014). Handbook of emotion regulation (2nd ed.). The Guilford Press. 2) Young, J. E., Klosko, J. S., & Weishaar, M. E. (2003). Schema therapy: A practitioner’s guide. The Guilford Press. 3) Darwin, S., Paliliunas, D., & Hayes, S. C. (2012). Acceptance and commitment therapy for interpersonal problems: Using mindfulness, acceptance, and schema awareness to change interpersonal behavior. New Harbinger Publications.
Ders, etkileşimli ders anlatımı, vaka analizi, grup tartışmaları, rol canlandırmaları, mindfulness ve stabilizasyon egzersizleri, bilişsel teknik uygulamaları, kısa yazılı ödevler ve sunumlar gibi yöntemlerle yürütülecektir. Öğrencilerden dönem boyunca bireysel duygu düzenleme planı geliştirmeleri beklenmektedir. Böylece teorik bilgi, deneyimsel öğrenme ve yansıtıcı uygulamalar bir arada ilerleyecektir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Bütünleme Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 1 | 14 |
Uygulama/Pratik | 1 | 1 | 1 |
Takım/Grup Çalışması | 1 | 1 | 1 |
Örnek Vaka İncelemesi | 1 | 1 | 1 |
Beyin Fırtınası | 1 | 1 | 1 |
Bireysel Çalışma | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 1 | 1 |
Okuma | 1 | 1 | 1 |
Ev Ödevi | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (saat) | 26 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | |
ÖÇ 1 | |||||||||||||
ÖÇ 2 | |||||||||||||
ÖÇ 3 | |||||||||||||
ÖÇ 4 | |||||||||||||
ÖÇ 5 |