| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
|---|---|---|---|---|---|---|
| OHIT293 | Sosyal psikoloji ve ikna | Seçmeli Ders Grubu | 2 | 3 | 4.00 | 3.00 |
Önlisans
Türkçe
Bu dersin temel amacı, öğrencilerin sosyal psikoloji ve ikna süreçlerini bilimsel bir perspektiften ele alarak birey ve kitle davranışlarını analiz edebilme yetkinliği kazanmalarını sağlamaktır. Öğrencilerin tutum oluşumu ve değişimi, sosyal etki, propaganda, manipülasyon, sosyal kimlik, grup dinamikleri ve ikna stratejileri gibi kavramları kuramsal temelleriyle tanımaları; araştırma yöntemleri ışığında eleştirel düşünme ve çözümleme becerisi geliştirmeleri hedeflenmektedir. Ders, sosyal algı, kaynak güvenirliği, mesaj tasarımı, duygusal ikna ve psikolojik etkilerin gündelik iletişim pratiklerine nasıl yansıdığını irdeleme imkânı sunarak öğrencilerin halkla ilişkiler ve tanıtım alanında ikna temelli kampanyalar tasarlama, hedef kitleyi analiz etme ve etik iletişim prensiplerini bilinçli şekilde uygulayabilme becerilerini desteklemektedir.
Öğr. Gör. Yaren KARACA
| 1 | Dersin amacı, kapsamı, beklentiler, değerlendirme kriterleri Sosyal psikoloji ve ikna kavramlarına genel bakış Hedef: Temel kavramların tanıtılması |
| 2 | İkna kuramlarına giriş İkna nedir? İkna ile ilgili temel kavramlar Hedef, mesaj, kaynak ve kanal unsurları |
| 3 | Sosyal Psikolojinin Temelleri • Sosyal psikolojinin tanımı, tarihçesi ve temel yaklaşımlar • Sosyal psikolojide kullanılan araştırma yöntemleri • 12 Öfkeli Adam Filmi |
| 4 | Tutumlar ve Tutum Değişimi • Tutum nedir, üç bileşeni • 12 Öfkeli Adam Film Değerlendirmesi |
| 5 | İletişim ile ikna ilişkisinin temel ögelerini öğrenmek Reklamlar ve İkna Münazara Çalışması |
| 6 | Retorik ve hitabet sanatının temel prensiplerini öğrenmek İkna ve Manipülasyon Halkla İlişkiler Bağlamında Değerlendirme |
| 7 | Temel ikna stratejileri Sosyal psikoloji ve ikna örnek durum çalışmaları |
Birinci Öğretim
Ön koşulu yoktur
Yok
Ders, sosyal psikolojinin tarihsel gelişimi, temel kavramları ve araştırma yöntemlerine giriş ile başlamaktadır; devamında tutumların yapısı ve ölçülmesi, ikna modelleri, kaynak ve mesaj özellikleri gibi temel teoriler ele alınmaktadır. Sosyal algı, uyum-itaat-grup baskısı, benlik ve sosyal kimlik kuramı, duyguların ikna sürecindeki rolü, kalabalık davranışı ve grup psikolojisi üzerine odaklanılmakta; klasik deneyler ve örnek vakalar üzerinden teorik bilgiler uygulama ile pekiştirilmektedir. Dönemin ilerleyen kısmında propaganda ve manipülasyon kavramlarının ayrımı, ikna tekniklerinin reklam, medya ve halkla ilişkiler alanlarındaki karşılıkları incelenmekte ve öğrencilerin ikna odaklı kampanya tasarlayarak kuramsal bilgiyi pratikte kullanmaları sağlanmaktadır. Ders, öğrenci sunumları, proje uygulamaları ve genel değerlendirme ile sonlandırılmaktadır.
| Hafta | Teorik | Uygulama | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Sosyal Psikoloji ve Tarihi Gelişimi | |||
| 2 | Sosyal Psikoloji ve İkna | |||
| 3 | Social Cognition | |||
| 4 | Tutumlar | |||
| 5 | Sosyal Algı ve İzlenim Oluşturma | |||
| 6 | Sosyal Etki ve Uyma | |||
| 7 | Genel Tekrar | |||
| 8 | Vize Sınavı | |||
| 9 | İletişim ve İkna | |||
| 10 | Retorik ve Hitabet Sanatı | |||
| 11 | İkna ile İlişkili Teoriler 1 | |||
| 12 | İkna ile İlişkili Teoriler 2 | |||
| 13 | İkna ile İlişkili Teoriler 3 | |||
| 14 | Temel İkna Stratejileri |
The Psychology of Persuasion – Robert B. Cialdini İkna süreçlerini bilimsel bulgularla açıklayan en kapsamlı kaynaklardan biridir. Sosyal kanıt, otorite, bağlılık-tutarlılık, sevgi/sempati, karşılıklılık ve kıtlık gibi ikna prensiplerini gerçek örneklerle açıklar. Halkla ilişkiler, reklâm ve pazarlama alanında ikna stratejileri geliştirmek isteyen öğrenciler için temel bir başvuru kitabıdır. The Social Animal – Elliot Aronson Sosyal psikolojiye kapsamlı bir giriş niteliği taşıyan eser, tutum, sosyal algı, grup dinamikleri, benlik, ilişki kurma, ön yargı ve toplumsal davranış gibi alanları anlaşılır ve akademik bir dille aktarır. Özellikle sosyal etki ve davranışın psikolojik temellerini kavramada ders için çok güçlü bir temel sunar.
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | |
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Tartışma | 5 | 5 | 25 |
| Soru-Yanıt | 5 | 5 | 25 |
| Örnek Vaka İncelemesi | 5 | 5 | 25 |
| Beyin Fırtınası | 3 | 3 | 9 |
| Makale Kritik Etme | 2 | 5 | 10 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 96 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | |
| ÖÇ 1 | 4 | 5 | 2 | 1 | 3 | 2 | 1 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 |
| ÖÇ 2 | 2 | 5 | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 |
| ÖÇ 3 | 2 | 5 | 1 | 1 | 3 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 |
| ÖÇ 4 | 1 | 5 | 1 | 1 | 3 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | 5 |
| ÖÇ 5 | 3 | 5 | 1 | 1 | 5 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | 4 | 1 | 1 | 1 | 5 |
| ÖÇ 6 | 3 | 5 | 1 | 1 | 5 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 4 | 1 | 1 | 1 | 5 |
| ÖÇ 7 | 3 | 5 | 1 | 1 | 5 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 4 | 1 | 1 | 1 | 5 |