Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
---|---|---|---|---|---|---|
OMRS235 | Türk Süslemelerinde Desen Uygulamaları | Seçmeli Ders Grubu | 2 | 3 | 4.00 | 3.00 |
Önlisans
Türkçe
Mimari restorasyon’da Selçuklu, Osmanlı, İslami, Rumi desenleri çizebilme ve desenlerin koruma ve onarım hakkında yorum yapabilme, tasarım ve öneride bulunabilmesi amaçlanmaktadır.
Öğr.Gör.Hatice Kübra ATICI
1 | Bezeme terminolojisini açıklar. |
2 | Geleneksel bir yapıdaki bezeme öğelerini analiz eder. |
3 | Geleneksel bezeme tekniklerini tanır. |
4 | Bezemede kullanılan malzemeleri tanımlar. |
5 | Bezemenin tarihsel gelişimini açıklar. |
İkinci Öğretim
Bu dersin ön koşulu yoktur.
Yok
Geleneksel yapılarımızın iç ve dış süslemelerinde ve taşınabilir eserlerde farklı dönemlere ait üslup ve motiflerin öğretilmesi amaçlanmaktadır. Öğrenciler, restorasyon çalışmalarında ve günümüz tasarımlarında kullanılan süsleme elemanlarını doğru tanıyacak, dönem özelliklerine uygun biçimde tamamlayıp uygulayabileceklerdir.
Hafta | Teorik | Uygulama | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
---|---|---|---|---|
1 | Dersin amacı, yöntemi, içeriğinin tartışılması. | İlk hafta uygulaması olarak, öğrencilerden geleneksel Türk süsleme motiflerinin temel öğelerini inceleyerek basit çizimler yapmaları beklenir. | Ders içeriğinin PowerPoint sunumu eşliğinde aktarılması ve sınıf içi uygulamalı çalışmaların gerçekleştirilmesi. | Ders izlencesinin incelenmesi. |
2 | Tezyinat ve sanat tarihi ve gelişimi. | Öğrencilerden, tarihsel tezyinat stillerini inceleyip seçtikleri döneme ait süsleme motifini çizerek yeniden üretmeleri beklenir. | Ders içeriğinin PowerPoint sunumu eşliğinde aktarılması ve sınıf içi uygulamalı çalışmaların gerçekleştirilmesi. | Önceki haftanın gözden geçirilmesi. |
3 | Malzemeye göre tezyinatın gelişimi ve sınıflandırılması: tuğla, taş, çini, ahşap, alçı, kalem, ve maden işçiliği. | Öğrencilerden, grup çalışması kapsamında seçilen bir malzeme üzerine basit bir süsleme deseni tasarlayıp sunmaları istenir. | Ders içeriğinin PowerPoint sunumu eşliğinde aktarılması ve sınıf içi uygulamalı çalışmaların gerçekleştirilmesi. | Önceki haftanın gözden geçirilmesi. |
4 | Tekniğe göre tezyinatın gelişimi ve sınıflandırılması. | Öğrencilere çeşitli tezyinat teknikleri örnekleri gösterilir ve her öğrenci veya grup, verilen tekniklerden birini seçerek basit bir süsleme deseni oluşturur ve kısa bir açıklama ile sunar. | Ders içeriğinin PowerPoint sunumu eşliğinde aktarılması ve sınıf içi uygulamalı çalışmaların gerçekleştirilmesi. | Önceki haftanın gözden geçirilmesi. |
5 | Vitray yapım tekniği ve onarımı. | Öğrencilerden, o hafta işlenen geleneksel Türk süsleme motiflerini esas alarak mevcut bir deseni çizim yoluyla uygulamaları beklenmektedir. | Ders içeriğinin PowerPoint sunumu eşliğinde aktarılması ve sınıf içi uygulamalı çalışmaların gerçekleştirilmesi. | Önceki haftanın gözden geçirilmesi. |
6 | Bezeme unsurları: bitkisel motifler, figüratif motifler, geometrik motifler, yazı süsleme, karma motifler | Öğrencilerden, o hafta işlenen geleneksel Türk süsleme motiflerini esas alarak mevcut bir deseni çizim yoluyla uygulamaları beklenmektedir. | Ders içeriğinin PowerPoint sunumu eşliğinde aktarılması ve sınıf içi uygulamalı çalışmaların gerçekleştirilmesi. | Önceki haftanın gözden geçirilmesi. |
7 | Bezeme unsurları: bitkisel motifler, figüratif motifler, geometrik motifler, yazı süsleme, karma motifler | Öğrencilerden, o hafta işlenen geleneksel Türk süsleme motiflerini esas alarak mevcut bir deseni çizim yoluyla uygulamaları beklenmektedir. | Ders içeriğinin PowerPoint sunumu eşliğinde aktarılması ve sınıf içi uygulamalı çalışmaların gerçekleştirilmesi. | Önceki haftanın gözden geçirilmesi. |
8 | Ara Sınav | |||
9 | Osmanlının diğer sanatlarları: tezhip, hat, arabesk, bulut, benek ve pelengi, ebru, minyatür | Öğrencilerden, o hafta işlenen geleneksel Türk süsleme motiflerini esas alarak mevcut bir deseni çizim yoluyla uygulamaları beklenmektedir. | Ders içeriğinin PowerPoint sunumu eşliğinde aktarılması ve sınıf içi uygulamalı çalışmaların gerçekleştirilmesi. | Önceki haftanın gözden geçirilmesi. |
10 | Hayvansal uslübü ve rumi uslübü tarihsel gelişimi | Öğrencilerden, o hafta işlenen geleneksel Türk süsleme motiflerini esas alarak mevcut bir deseni çizim yoluyla uygulamaları beklenmektedir. | Ders içeriğinin PowerPoint sunumu eşliğinde aktarılması ve sınıf içi uygulamalı çalışmaların gerçekleştirilmesi. | Önceki haftanın gözden geçirilmesi. |
11 | Rumi uslübü karakalem çalışmaları | Öğrencilerden, o hafta işlenen geleneksel Türk süsleme motiflerini esas alarak mevcut bir deseni çizim yoluyla uygulamaları beklenmektedir. | Ders içeriğinin PowerPoint sunumu eşliğinde aktarılması ve sınıf içi uygulamalı çalışmaların gerçekleştirilmesi. | Önceki haftanın gözden geçirilmesi. |
12 | Hatai, penç, goncagül, şemse, muhani karakalem desen denemeleri | Öğrencilerden, o hafta işlenen geleneksel Türk süsleme motiflerini esas alarak mevcut bir deseni çizim yoluyla uygulamaları beklenmektedir. | Ders içeriğinin PowerPoint sunumu eşliğinde aktarılması ve sınıf içi uygulamalı çalışmaların gerçekleştirilmesi. | Önceki haftanın gözden geçirilmesi. |
13 | Desen motiflerini istenilen ölçüde krokilendirilmesi. Ölçülendirme, motif hazırlığı. | Öğrencilerden belirlenen motiflerin çizim teknikleri kullanılarak tasarlanması ve uygulanması beklenmektedir. | Ders içeriğinin PowerPoint sunumu eşliğinde aktarılması ve sınıf içi uygulamalı çalışmaların gerçekleştirilmesi. | Önceki haftanın gözden geçirilmesi. |
14 | Desen motiflerini istenilen ölçüde krokilendirilmesi. Ölçülendirme, motif hazırlığı. | Öğrencilerden belirlenen motiflerin çizim teknikleri kullanılarak tasarlanması ve uygulanması beklenmektedir. | Ders içeriğinin PowerPoint sunumu eşliğinde aktarılması ve sınıf içi uygulamalı çalışmaların gerçekleştirilmesi. | Önceki haftanın gözden geçirilmesi. |
15 | Final Sınavı |
Birol, İ. A. (2018). Klasik Devir Türk Tezyini Sanatlarında Desen Tasarımı Özkan, B. (2012). Türk Motifleri ve Desen Uygulamaları. Mimarlar Odası Yayınları.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 60 |
Proje Hazırlama | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
30 iş günü veya bitirme proje teslimi
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 10 | 1 | 10 |
Gösterme | 5 | 1 | 5 |
Proje Hazırlama | 5 | 1 | 5 |
Proje Sunma | 7 | 1 | 7 |
Proje Tasarımı /Yönetimi | 10 | 1 | 10 |
Bireysel Çalışma | 15 | 1 | 15 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 10 | 1 | 10 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 15 | 1 | 15 |
Okuma | 6 | 1 | 6 |
Ev Ödevi | 15 | 1 | 15 |
Toplam İş Yükü (saat) | 100 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | |
ÖÇ 1 | 3 | 3 | 4 | 1 | 2 | 1 | 3 | 1 | 1 | 5 | 3 | 3 | 2 | 1 | 1 | 1 |
ÖÇ 2 | 3 | 3 | 4 | 1 | 2 | 1 | 3 | 1 | 1 | 5 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 |
ÖÇ 3 | 3 | 3 | 4 | 1 | 2 | 1 | 3 | 1 | 1 | 5 | 3 | 3 | 2 | 1 | 1 | 1 |
ÖÇ 4 | 3 | 3 | 4 | 1 | 2 | 1 | 3 | 1 | 1 | 5 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 |
ÖÇ 5 | 3 | 3 | 4 | 1 | 2 | 1 | 3 | 1 | 1 | 5 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 |