| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
|---|---|---|---|---|---|---|
| OMRS239 | Kültürel Miras Yönetimi ve Dünya Miras Alanları | Seçmeli Ders Grubu | 2 | 3 | 4.00 | 2.00 |
Önlisans
Türkçe
Bu dersin amacı, kültürel mirasın tanımı, sınıflandırılması, korunması ve yönetimi ile UNESCO Dünya Miras Listesi bağlamında değerlendirilmesini sağlamaktır. Öğrenciler, kültürel mirasın sürdürülebilir yönetimi, ulusal ve uluslararası mevzuat, koruma teknikleri ve dünya miras alanlarının seçilme kriterleri hakkında bilgi sahibi olurlar.
Öğr.Gör. Dilruba Gökçe Ateş
| 1 | Kültürel mirasın tanımını ve türlerini açıklar. |
| 2 | UNESCO Dünya Miras Sözleşmesi’nin temel ilkelerini yorumlar. |
| 3 | Dünya miras alanlarının seçilme kriterlerini analiz eder. |
| 4 | Kültürel mirasın korunması ve yönetimi için stratejiler geliştirir. |
| 5 | Türkiye'deki dünya miras alanlarını tanır ve değerlendirir. |
| 6 | Güncel koruma projelerini ve teknolojilerini inceleyerek eleştirel değerlendirme yapar. |
Birinci Öğretim
Bu dersin ön koşulu yoktur.
Başka önerilen husus yoktur.
Ders kapsamında kültürel mirasın tanımı, türleri (somut ve somut olmayan), korunma gerekliliği, yönetim stratejileri ve UNESCO Dünya Miras Sözleşmesi ele alınır. Türkiye ve dünyadan seçilmiş dünya miras alanları örnekleri üzerinden değerlendirmeler yapılır. Ayrıca kültürel mirasın sürdürülebilirliği, yerel halkın katılımı ve çağdaş koruma yaklaşımları tartışılır.
| Hafta | Teorik | Uygulama | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Dersin tanıtımı, kültürel miras kavramı | Sınıf tartışması | Anlatım, tartışma ve örnek olay incelemesi | Ders öncesi endüstriyel miras kavramları ile ilgili kısa okumalar ve örnek yapı araştırması |
| 2 | Kültürel miras türleri: Somut ve somut olmayan | Sunum üzerinden teorik anlatım ve tartışma | Sunum ve tartışma | |
| 3 | UNESCO ve Dünya Miras Sözleşmesi | Grup çalışması: Koruma ilkesinin bir vaka üzerinde tartışılması | Anlatım, grup tartışması | ICOMOS ve ulusal standartlar hakkında kısa okumalar |
| 4 | Dünya miras alanlarının seçilme kriterleri | Restorasyon tekniklerinin örnek fotoğraflarla incelenmesi | Anlatım ve örnek incelemesi | Temel restorasyon tekniklerini araştırma |
| 5 | Türkiye'deki dünya miras alanları | Uluslararası örnek projelerin incelenmesi | Sunum ve tartışma | Örnek adaptif yeniden kullanım projelerini inceleme |
| 6 | Kültürel mirasın belgelenmesi ve envanter çalışmaları | Mevzuat ve kurumların rolünü vaka çalışması ile analiz etme | Anlatım ve grup tartışması | Ulusal ve uluslararası mevzuatı inceleme |
| 7 | Koruma ve yönetim planları | Saha incelemesi veya örnek vaka çalışması | Uygulamalı çalışma ve tartışma | Belirlenen yapının dokümantasyonunu araştırma |
| 8 | Vize Sınavı | |||
| 9 | Doğal ve kültürel miras ilişkisi | Fotoğraf ve saha incelemesi ile analiz | Anlatım ve örnek incelemesi | Malzeme özellikleri ve korunma tekniklerini araştırma |
| 10 | Sürdürülebilir koruma yöntemleri | Sürdürülebilir projelerin değerlendirilmesi | Sunum ve tartışma | Sürdürülebilir koruma projelerini araştırma |
| 11 | Yerel halkın katılımı ve toplumsal boyut | Saha incelemesi veya örnek vaka çalışması | Sunum ve tartışma | Dijital koruma tekniklerini inceleme |
| 12 | Proje hazırlık ve sunum teknikleri | Öğrencilerin koruma planı taslaklarını hazırlaması | Grup çalışması ve rehberli sunum | roje konusu için literatür araştırması |
| 13 | Güncel yaklaşımlar ve eleştirel tartışma | Ulusal ve uluslararası projelerin analizi | Sunum ve tartışma | Seçilen projeleri önceden inceleme |
| 14 | Kültürel mirasın karşılaştığı tehditler | Vaka çalışmaları ve uygulama örnekleri | Sunum ve tartışma | Örnek projelerle ilgili ön hazırlık |
| 15 | Final Sınavı |
Kuban, D. (2007). Tarihi Yapılarda Restorasyon. İstanbul: Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları. Kültür ve Turizm Bakanlığı (2010). Türkiye’de Endüstriyel Mirasın Korunması ve Örnekleri. Doğan, A. (2018). Adaptif Yeniden Kullanım ve Endüstriyel Yapılar. İstanbul: Beta Yayınları.
Ders anlatımı ve tartışma Saha incelemeleri ve gözlemler Grup çalışmaları ve proje sunumları Vaka analizleri
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 80 |
| Quiz | 1 | 20 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | |
Gerekli değildir.
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Gözlem | 1 | 20 | 20 |
| Proje Hazırlama | 1 | 12 | 12 |
| Proje Sunma | 1 | 6 | 6 |
| Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
| Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
| Ev Ödevi | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 100 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | |
| ÖÇ 1 | 5 | 4 | 1 | 5 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 |
| ÖÇ 2 | 5 | 3 | 2 | 4 | 4 | 4 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 |
| ÖÇ 3 | 4 | 5 | 3 | 3 | 4 | 2 | 1 | 4 | 2 | 2 | 1 | 3 | 1 | 2 | 1 | 1 |
| ÖÇ 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 5 | 3 | 2 | 4 | 4 | 4 | 2 | 3 | 3 | 4 | 3 | 1 |
| ÖÇ 5 | 4 | 3 | 2 | 3 | 3 | 5 | 1 | 2 | 2 | 3 | 3 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 |
| ÖÇ 6 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 3 | 3 | 5 | 2 | 3 | 5 | 4 | 3 | 2 |