| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
|---|---|---|---|---|---|---|
| OMRS228 | Ahşap Malzeme ve Yapım Tekniği | Seçmeli Ders Grubu | 2 | 4 | 4.00 | 2.00 |
Önlisans
Türkçe
Bu dersin amacı, öğrencilere ahşap malzemenin özelliklerini, yapım tekniklerini ve restorasyon süreçlerinde nasıl kullanılacağını öğretmektir. Öğrenciler, ahşap malzemenin yapısal ve estetik açıdan önemini kavrayarak, tarihi yapıların korunmasında ve yenilenmesinde ahşabın rolünü anlamaya yönelik beceriler geliştireceklerdir.
Öğr. Gör. Ezgi ÖZDAL YARLIĞAN
| 1 | Ahşap yapı elemanlarının geleneksel ve modern kullanım alanlarını açıklar. |
| 2 | Ahşap yapı sistemlerinin temel bileşenlerini ve işlevlerini karşılaştırır. |
| 3 | Ahşap işleme ve birleştirme tekniklerini uygular. |
| 4 | Ahşap malzemenin fiziksel ve mekanik özelliklerini tanımlar. |
| 5 | Restorasyon süreçlerinde ahşap malzemenin korunması ve onarımı için uygun yöntemleri değerlendirir. |
Birinci Öğretim
Bu dersin ön koşulu yoktur.
Bu ders için önerilen başka bir husus bulunmamaktadır.
Ahşap malzemenin fiziksel ve mekanik özellikleri. Ahşap türleri ve kullanıldığı alanlar. Ahşap yapım teknikleri: kesme, şekillendirme ve birleştirme yöntemleri. Ahşap yapıların tasarımında dikkate alınması gereken faktörler. Restorasyon süreçlerinde ahşap malzemenin korunması. Uygulamalı projeler ve saha çalışmaları.
| Hafta | Teorik | Uygulama | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Ahşap malzeme ve özellikleri. | Ahşap malzeme örneklerinin tanıtılması ve sınıfta incelenmesi. | Sunum, anlatım, görsel analiz. | Ahşap malzemelerin genel özellikleri hakkında araştırma yapılması. |
| 2 | Ahşap türleri ve sınıflandırması. | Farklı ahşap türlerinin fiziksel örnekler üzerinden incelenmesi. | Görsel sunum, örnek analiz, karşılaştırmalı tartışma. | Ahşap sınıflandırmaları ile ilgili kaynakların incelenmesi. |
| 3 | Ahşap işleme teknikleri: kesme ve şekillendirme. | Kesme ve şekillendirme araçlarının tanıtımı ve kullanım gösterimi. | Uygulamalı gösterim, anlatım, atölye çalışması. | Ahşap işleme makineleri ve el aletleri hakkında bilgi toplanması. |
| 4 | Ahşap birleştirme yöntemleri. | Temel ahşap birleştirme tekniklerinin uygulamalı gösterimi. | Uygulamalı eğitim, sunum, grup çalışması. | Birleştirme yöntemleri (zıvana, geçme, çivi vb.) üzerine araştırma. |
| 5 | Ahşap yapımında tasarım ilkeleri. | Ahşap yapımında tasarım örneklerinin incelenmesi ve çizim uygulaması. | Sunum, teknik çizim, bireysel proje. | Ahşap yapılar için temel tasarım prensiplerinin incelenmesi. |
| 6 | Ahşap yapılar ve restorasyon yöntemleri. | Restorasyon öncesi-sonrası örneklerinin görsel karşılaştırması. | Anlatım, görsel analiz, vaka çalışması. | Ahşap yapı restorasyon tekniklerine dair literatür taraması. |
| 7 | Uygulamalı projeler: ahşap yapım çalışmaları. | Öğrencilerin bireysel veya grup olarak küçük ahşap yapılar inşa etmeleri. | Atölye çalışması, uygulamalı öğrenme, proje geliştirme. | Yapılacak uygulama için temel malzeme ve araçların temini. |
| 8 | Ara sınav | Ara sınav | Yazılı sınav. | İlk 7 haftalık ders konularının tekrar edilmesi. |
| 9 | Ahşap malzeme koruma teknikleri. | Ahşap koruma malzemelerinin tanıtılması ve uygulama örnekleri. | Anlatım, örnek uygulama, grup tartışması. | Ahşap malzeme bozulmaları ve korunma yolları üzerine araştırma. |
| 10 | Ahşap restorasyon uygulamaları | Restorasyon sürecinin canlandırılması veya örnek proje sunumu. | Sunum, vaka analizi, uygulamalı proje. | Restorasyon projelerinden örneklerin incelenmesi. |
| 11 | Ahşap yapıların bakım ve onarımları. | Bakım ve onarım senaryoları üzerinden uygulama çalışması. | Senaryo çözümü, uygulamalı gösterim, teknik tartışma. | Ahşap yapı bakım tekniklerine dair araştırma yapılması. |
| 12 | Saha çalışmaları ve proje değerlendirmeleri. | Sahada yapılan çalışmaların sunumu ve sınıf içi değerlendirme. | Saha çalışması, sunum, değerlendirme. | Saha çalışmasına ilişkin gözlem formlarının doldurulması. |
| 13 | Ahşap malzemede sürdürülebilirlik. | Sürdürülebilir ahşap yapı örneklerinin incelenmesi. | Görsel analiz, anlatım, karşılaştırmalı değerlendirme. | Sürdürülebilirlik kavramı ve ahşapla ilişkisi üzerine okumalar. |
| 14 | Eleştirel değerlendirme ve tartışma. | Öğrencilerin proje sunumları ve sınıf içi tartışma. | Sunum, eleştirel değerlendirme, moderatörlü tartışma. | Proje dosyalarının hazırlanması ve sunum provası yapılması. |
| 15 | Final sınavı | Final sınavı | Yazılı sınav. | Tüm dönem konularının tekrar edilmesi. |
Ahşap Malzeme ve Yapım Tekniği` - Oğuzhan Tetik `Ahşap: Tanım ve Kullanım Alanları` - Selim Kalyoncu `Wood Structure and Properties` - David S. Johnson `Mimari Restorasyon ve Ahşap Yapılar` - Ahmet Sönmez
Ders kapsamında, ahşap malzemenin fiziksel, mekanik ve yapısal özellikleri teorik sunumlar ve görsel materyallerle desteklenerek anlatılacaktır. Geleneksel ve modern ahşap yapım teknikleri, örnek projeler üzerinden analiz edilerek karşılaştırmalı olarak ele alınacaktır. Seçilen örnek yapıların incelenmesi yoluyla ahşap taşıyıcı sistemlerin yapısal çözümleri değerlendirilecektir.
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 80 |
| Ev Ödevi | 1 | 20 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | |
Gerekli değildir.
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Proje Hazırlama | 1 | 12 | 12 |
| Proje Sunma | 1 | 6 | 6 |
| Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
| Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
| Performans | 1 | 20 | 20 |
| Ev Ödevi | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 100 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | |
| ÖÇ 1 | 1 | 5 | 1 | 4 | 5 | 3 | 3 | 4 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 |
| ÖÇ 2 | 1 | 5 | 1 | 3 | 4 | 2 | 3 | 5 | 2 | 3 | 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 |
| ÖÇ 3 | 1 | 4 | 3 | 2 | 4 | 2 | 2 | 5 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| ÖÇ 4 | 1 | 5 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | 4 | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| ÖÇ 5 | 5 | 3 | 1 | 2 | 5 | 4 | 3 | 5 | 2 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |