| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
|---|---|---|---|---|---|---|
| OMRS231 | Tarihi Yapılarda Strüktürel Bozulmalar | Seçmeli Ders Grubu | 2 | 3 | 4.00 | 2.00 |
Önlisans
Bu dersin amacı, öğrencilere tarihi yapılardaki strüktürel bozulmaların nedenlerini, türlerini ve bu bozulmaların tespiti ve analizi için gereken yöntemleri öğretmektir. Öğrenciler, yapıların güvenliğini sağlamak ve restorasyon projelerinde kullanılacak uygun müdahale yöntemlerini belirlemek için gerekli bilgileri edineceklerdir.
Öğr. Gör. Hatice Mansuroğlu
| 1 | Tarihi yapılardaki strüktürel bozulmaları tanır ve / veya sınıflandırır. |
| 2 | Strüktürel bozulmaların nedenlerini analiz eder. |
| 3 | Strüktürel bozulmaların tespitinde kullanılan yöntemleri uygular. |
| 4 | Koruma ve restorasyon projelerinde uygun müdahale yöntemlerini belirler. |
| 5 | Bozulmaların önlenmesi için proaktif koruma stratejileri geliştirir. |
Birinci Öğretim
Bu dersin önkoşulu yoktur
Bu derste önerilen başka bir husus bulunmamaktadır.
Tarihi yapılardaki strüktürel bozulmaların tanımı ve sınıflandırılması. Bozulma nedenleri: doğal afetler, malzeme yorgunluğu, çevresel etkiler, insan faktörleri. Strüktürel bozulmaların tespiti için kullanılan yöntemler (görsel inceleme, mühendislik analizleri, laboratuvar testleri). Bozulmaların etkilerini değerlendirme ve analiz etme teknikleri. Koruma ve restorasyon süreçlerinde strüktürel bozulmalarla başa çıkma yöntemleri. Uygulamalı projeler ve saha çalışmaları.
| Hafta | Teorik | Uygulama | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Tarihi yapılarda strüktürel bozulmaların tanımı. | |||
| 2 | Strüktürel bozulmaların nedenleri. | |||
| 3 | Bozulma türleri: çatlaklar, deformasyonlar, su hasarı, vb. | |||
| 4 | Bozulmaların tespiti için kullanılan görsel inceleme yöntemleri. | |||
| 5 | Mühendislik analizleri ve laboratuvar testleri. | |||
| 6 | Bozulmaların etkilerini değerlendirme yöntemleri. | |||
| 7 | Koruma ve restorasyon süreçlerinde bozulmalarla başa çıkma. | |||
| 8 | Ara sınav | |||
| 9 | Uygulamalı projeler (sağlamlaştırma ve restorasyon teknikleri). | |||
| 10 | Tarihi yapıların korunmasında yapısal analiz. | |||
| 11 | Saha çalışmaları ve bozulma analizi. | |||
| 12 | Bozulma raporları ve belgelenmesi. | |||
| 13 | Strüktürel bozulmalara yönelik müdahale yöntemleri. | |||
| 14 | Proje sunumu ve değerlendirme. | |||
| 15 | Final sınavı |
`Tarihi Yapılarda Strüktürel Bozulmalar` - Metin Sözen `Yapıların Güçlendirilmesi ve Restorasyonu` - Zeynep Ahunbay `Koruma Bilimi: Tarihi Yapıların Analizi ve Restorasyonu` - Doğan Hasol `Mimari Restorasyonda Strüktürel Sorunlar` - Uğur Tanyeli
Ders; görsel dokümantasyon destekli teorik dersler, örnek olay analizleri ve saha gözlemleri ile yürütülür. Öğrenciler, strüktürel bozulma türlerini görsel örneklerle tanır; hasar nedenlerini ve müdahale yaklaşımlarını analiz etmeleri yönünde yönlendirilir. Bozulma tiplerinin çizimi, değerlendirme kontrol listeleri, grup tartışmaları ve proje bazlı değerlendirme çalışmalarıyla uygulamalı bilgi pekiştirilir.
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 80 |
| Quiz | 1 | 20 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | |
Gerekli değildir.
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Gözlem | 1 | 20 | 20 |
| Proje Hazırlama | 1 | 12 | 12 |
| Proje Sunma | 1 | 6 | 6 |
| Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
| Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
| Ev Ödevi | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 100 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | |
| ÖÇ 1 | 5 | 2 | 1 | 4 | 1 | 3 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 5 | 2 | 1 |
| ÖÇ 2 | 5 | 2 | 1 | 2 | 1 | 3 | 5 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 5 | 5 | 2 | 1 |
| ÖÇ 3 | 5 | 2 | 1 | 2 | 1 | 3 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 5 | 2 | 1 |
| ÖÇ 4 | 5 | 5 | 1 | 2 | 1 | 5 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | 5 | 5 | 2 | 1 |
| ÖÇ 5 | 5 | 3 | 1 | 4 | 4 | 5 | 5 | 3 | 1 | 5 | 1 | 4 | 5 | 5 | 2 | 1 |