GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS Kredi
OMRS227 Geleneksel Yapılarda Maket Seçmeli Ders Grubu 2 3 4.00 2.00

Önlisans



Bu dersin amacı, öğrencilere geleneksel yapıların modellemesi konusunda bilgi ve beceri kazandırmaktır. Öğrenciler, mimari maket yapımında kullanılan malzeme ve teknikleri öğrenerek, geleneksel yapıların detaylı maketlerini yapma becerisi elde edeceklerdir. Bu ders, tarihi yapıların maketleri üzerinden restorasyon süreçlerini ve koruma tekniklerini daha iyi anlamayı amaçlar.


Öğr. Gör. Hatice Mansuroğlu


1 Geleneksel yapıların maketini yapmada kullanılan malzeme ve teknikleri tanır.
2 Maket yapımında ölçek ve orantı prensiplerini uygular.
3 Geleneksel yapıların detaylı maketlerini hazırlar ve restorasyon projelerine katkı sağlar.
4 Farklı malzeme ve tekniklerle yaratıcı maket yapımı becerisi geliştirir.
5 Geleneksel yapıların mimari detaylarını maket yapımında yorumlar.

Birinci Öğretim


Bu dersin ön koşulu yoktur.


Bu derste önerilen başka bir husus bulunmamaktadır.


Maket yapımında kullanılan malzemeler ve aletlerin tanıtımı. Geleneksel yapıların analiz edilmesi ve tasarım sürecine göre planlama yapılması. Mimari detayların ölçü ve orantılarına uygun şekilde maket üzerinde uygulanması. Maket yapımında kullanılan farklı tekniklerin karşılaştırılması (örneğin, kâğıt, ahşap, köpük, plastik vb.). Tarihi yapıların modellemesi ve restorasyon projelerine yönelik maketler hazırlanması. Uygulamalı maket yapım atölyeleri.


Hafta Teorik Uygulama [OgretimYontemVeTeknikleri] [OnHazirlik]
1 Maket yapımına giriş ve kullanılan malzemeler. Hazır maket örnekleri veya öğretim elemanı tarafından getirilen modeller incelenir, malzeme–bağlantı tekniği–detay ilişkisi değerlendirilir. Maket örnekleri üzerinden analiz; farklı ölçek, malzeme ve üretim tekniklerinin karşılaştırılması Öğrenciler malzemelerini temin ederek maket örneklerini araştırıp inceleyerek derse hazırlanmış gelir.
2 Geleneksel yapılarda kullanılan malzemelerin tanıtımı. Hazır maket örnekleri veya öğretim elemanı tarafından getirilen modeller incelenir, malzeme–bağlantı tekniği–detay ilişkisi değerlendirilir. Maket örnekleri üzerinden analiz; farklı ölçek, malzeme ve üretim tekniklerinin karşılaştırılması. Öğrenciler malzemelerini temin ederek maket örneklerini araştırıp inceleyerek derse hazırlanmış gelir.
3 Geleneksel yapıların plan ve kesitlerinin analizi. Geleneksel bir yapıya ait plan ve kesit çizimlerinin incelenmesi, taşıyıcı sistem öğelerinin işaretlenmesi. Plan ve Kesit Çözümleme Üzerinden Tartışma Plan okuma ve sembol bilgisine dair temel tekrar yapılması.
4 Maket yapımında kullanılan temel teknikler. Öğrenciler temel kesme–birleştirme tekniklerini uygulayarak örnek maket modülleri üretir. Ders, uygulamalı atölye yöntemiyle gösterip-yaptırma tekniğiyle yürütülecek; öğrenciler bireysel maket denemeleri yapacaktır. Öğrenciler temel malzemelerini getirerek kesme–birleştirme tekniklerine dair kısa ön inceleme yapmış olarak derse gelir.
5 Ahşap maket yapım teknikleri. Öğrenciler balsa ve çıta malzeme ile küçük ölçekli ahşap strüktür prototipi üretir. Students come prepared with wood materials and hand tools and make a brief preliminary review of fiber direction and connection techniques. Öğrenciler ahşap malzeme ve el aletleriyle hazır gelerek lif yönü ve bağlantı tekniklerine dair kısa ön inceleme yapmış olur.
6 Köpük ve plastik malzeme ile maket yapımı. Köpük ve plastik malzeme ile küçük ölçekli hacim modülleri üretilir, kesme–şekillendirme teknikleri uygulanır. Ders, uygulamalı atölye yöntemiyle köpük ve plastik malzeme üzerinde kesme–şekillendirme tekniklerinin gösterilmesi ve öğrenci uygulamasını içerir. Öğrenciler köpük–plastik malzemeleri ve kesim ekipmanlarını hazırlayarak güvenli kesim–şekillendirme teknikleri hakkında kısa inceleme yapmış olarak derse gelir.
7 Geleneksel yapı detaylarının maket üzerinde uygulanması. Geleneksel duvar, pencere, saçak ve strüktür detayları maket üzerinde ölçekli olarak uygulanır. Ders, uygulamalı stüdyo yöntemine dayanacak olup geleneksel detaylar çizimden makete dönüştürülerek öğretilecektir. Öğrenciler detay çizimlerini ve maket malzemelerini hazırlayarak ölçekli detay aktarmaya yönelik araştırma yapmış şekilde derse gelir.
8 Ara sınav
9 Restorasyon projelerine yönelik maket yapımı. Yapının mevcut–restitüsyon–restorasyon durumları maket üzerinde karşılaştırmalı olarak modellenir. Ders, karşılaştırmalı modelleme ve uygulamalı atölye yöntemiyle gerçekleştirilecek; öğrenciler restorasyon kararlarını makete aktaracaktır. Öğrenciler restitüsyon–restorasyon çizimlerini inceleyip ikili maket yaklaşımı için malzeme ve yöntem hazırlığı yapmış olarak derse gelir.
10 Kâğıt ve geri dönüştürülebilir malzemelerle maket yapımı. Kâğıt ve geri dönüşümlü malzemelerle strüktür, kabuk ve modüler yüzeyler üretilir; bağlantı teknikleri uygulamalı olarak denenir. Ders, uygulamalı atölye şeklinde yürütülecek olup kâğıt ve geri dönüştürülebilir malzemelerle maket üretimi gösterip-yaptırma yöntemiyle desteklenecektir. Öğrenciler geri dönüştürülebilir malzeme ve kâğıt çeşitleriyle derse gelir, önceden katlama tekniklerini incelemiş olur.
11 Mimari modellemede ölçek ve oran hesaplama teknikleri.
12 Uygulamalı maket yapım atölyesi (bölüm 1). Temel form üretimine odaklanan bir giriş atölyesi; öğrenciler hacim modülü üretir ve strüktürel tekrar dener. Ders uygulamalı stüdyo olarak yürütülecek, gösterip-yaptırma yöntemiyle üretim hedeflenecektir. Öğrenciler temel malzemeleriyle derse gelir, temel form eskizlerini hazırlamış olur.
13 Uygulamalı maket yapım atölyesi (bölüm 2). Öğrenciler önceki atölyede ürettikleri hacmi geliştirerek açıklık, detay ve strüktür eklemesi yapar. Ders uygulamalı atölye şeklinde ilerleyecek, öğrenciler üretimlerini detay ve strüktür açısından geliştirecektir. Öğrenciler önceki haftada yaptıkları modeli getirir, detay eklemek için malzeme ve fikir hazırlığıyla gelir.
14 Proje teslimi ve değerlendirme. Öğrenciler projelerini teslim ederek sunar, maketler işçilik–ölçek–detay kriterleriyle değerlendirilir. Ders sunum+jüri formatında yürütülecek olup maketler belirlenen kriterlere göre değerlendirilecektir. Öğrenciler projeleri tamamlanmış, sunuma hazır şekilde derse gelir.
15 Final sınavı

`Model Making: Materials and Methods` - David Neat `Architectural Modelmaking` - Nick Dunn `The Art of Architectural Model` - Yasmin Zaher `Geleneksel Yapıların Restorasyonu ve Belgelenmesi` - Zeynep Ahunbay


Ders, teorik anlatımları uygulamalı atölye çalışmalarıyla birleştirir. Öğrenciler, ahşap, karkas elemanlar ve kerpiç gibi geleneksel malzemeleri model ölçeğinde deneyimleyeceklerdir. Haftalık oturumlarda geleneksel yapıların analizi, malzeme tanıtımları ve rehberli maket çalışmaları yapılır. Atölye görevlerine aktif katılım, akran geri bildirimi ve proje temelli öğrenme teşvik edilir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 80
Uygulama/Pratik 1 20
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Gerekli değildir.


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Uygulama/Pratik 1 10 10
Proje Hazırlama 1 8 8
Proje Sunma 1 5 5
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 15 15
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 20 20
Performans 1 20 20
Ev Ödevi 1 20 20
Toplam İş Yükü (saat) 100

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16
ÖÇ 1 2 1 5 2 1 1 2 1 1 2 5 1 1 2 2 1
ÖÇ 2 3 2 3 2 1 1 2 1 1 1 3 2 1 2 2 1
ÖÇ 3 5 5 3 2 2 1 2 1 1 2 5 1 2 2 2 1
ÖÇ 4 4 2 3 2 4 1 1 1 1 1 5 1 1 2 2 1
ÖÇ 5 4 4 3 2 2 2 2 2 2 2 2 1 1 2 2 1
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek