| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
|---|---|---|---|---|---|---|
| OMOT249 | Ev Tekstili Tasarımı | Seçmeli Ders Grubu | 2 | 3 | 4.00 | 3.00 |
Önlisans
Türkçe
Öğrencilerin ev tekstili ürün gruplarına yönelik temel tasarım bilgilerini kazanmaları, koltuk, perde, masa örtüsü, halı gibi ürünler için özgün tasarımlar geliştirebilmeleri ve bu tasarımları bilgisayar destekli tasarım programları aracılığıyla sunabilmelerini sağlamaktır.
Öğr. Gör. Melike MENDİ
| 1 | Öğrenciler, ev tekstili ürün gruplarını ve kullanım alanlarını tanımlayabilir. |
| 2 | Öğrenciler, ev tekstilinde kullanılan temel malzeme ve üretim tekniklerini bilir. |
| 3 | Öğrenciler, hedef kitleye uygun ev tekstili koleksiyonu tasarlayabilir. |
| 4 | Öğrenciler, özgün tasarımları bilgisayar destekli çizim teknikleriyle sunabilir. |
| 5 | Öğrenciler, ev tekstili alanında üretim sürecine uygun ürün prototipi hazırlayabilir. |
Birinci Öğretim
Bu dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Bulunmamaktadır.
Ev Tekstili Tasarımı dersi; öğrencilerin ev tekstili ürün gruplarını tanımalarını, malzeme bilgisi ve üretim süreçleri ile ilişkilendirmelerini, özgün koleksiyon oluşturabilmelerini hedefler. Ders kapsamında ev tekstili tasarımında tarihsel gelişim, malzeme ve üretim teknikleri, hedef kitle analizi, koleksiyon geliştirme, CAD ortamında çizim, prototip hazırlığı ve ürün değerlendirme süreçleri ele alınır. Öğrenciler, dönem sonunda özgün bir ev tekstili koleksiyonu sunarak sektör standartlarına uygun tasarım pratiği kazanırlar.
| Hafta | Teorik | Uygulama | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Ev tekstilinin tarihsel gelişimi: Antik çağlardan günümüze; geleneksel ev tekstilleri (kilim, kilim dokuma, ipek perdeler vb.), ev tekstili ve moda | Örnek incelemeleri ve görsel analiz | Anlatım, Soru–Cevap | Her öğrenci farklı bir kültürün ev tekstil ürününü araştıracak ve kısa slayt hazırlayacak |
| 2 | Ev tekstili üretiminde kullanılan ana ve yardımcı malzemeler: iplik türleri, kumaş yapıları, dolgu malzemeleri, aksesuarlar (fermuar, dikiş ipi, bağcık vb.) | Numune kumaş ve aksesuar incelemesi | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Uygulama | Öğrenciler evlerinde kullanılmış bir ev tekstili ürünü getirip malzemesini analiz edecek. |
| 3 | Küresel ve yerel örneklerin analizi: Dünyadaki ve Türkiye’deki başarılı ev tekstili koleksiyonları | Vaka incelemesi: belirlenmiş örnekler gruplara bölünecek, güçlü yönler ve geliştirme önerileri tartışılacak | Tartışma, Soru–Cevap, Proje Tabanlı Öğrenme | Örnek marka veya koleksiyon araştırması |
| 4 | Hedef kitle / pazar analizi → kullanıcı profili çıkarma, ihtiyaç & beklentiler | Persona tasarımı, pazar segmentasyonu çalışması | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme | Öğrenciler belirledikleri persona için ev tekstili ihtiyaçlarını listeleyecekler |
| 5 | Tasarım süreci: fikir araştırması, konsept geliştirme, temalar, renk & desen, trend analiz | Moodboard oluşturma, renk–doku seçimi | Anlatım, Beyin Fırtınası, Uygulama | Seçilen hedef konseptle ilgili görsel materyal toplama, tema araştırması, renk ve desen örnekleri toplama |
| 6 | İlk eskiz ve örnek tasarım teknikleri: el eskizi, dijital eskiz, kompozisyon prensipleri | El ve dijital eskiz çalışmaları | Gösterip Yaptırma, Uygulama, Proje Tabanlı Öğrenme | Tasarım eskizleri getirilecek, hangi ürün hattına odaklanılacağı belirlenecek |
| 7 | Koleksiyon oluşturma: seri ürün ilişkisi, uyum, çeşitlilik & bağıntı | Koleksiyon panosu hazırlama + tasarım ilişkileri belirleme | Anlatım, Uygulama, Proje Tabanlı Öğrenme | Öğrence koleksiyon temasını kesinleştirmiş olacak, panoya malzeme & görsel ekleyecek |
| 8 | Vize | |||
| 9 | Koleksiyon içinden üretime uygun bir tasarımın seçimi: Estetik, teknik ve üretilebilirlik kriterleri | Seçilen tasarımın analiz edilmesi ve üretim planlaması, Mock up tasarımlarının yapılması. | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme | Her öğrenci koleksiyonundan bir tasarımı seçer ve teknik analizi için hazırlar |
| 10 | Teknik çizim ve ölçülendirme: kesit, dikiş, bitim detayları, teknik pafta düzeni | CAD ortamında teknik çizim uygulamaları | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Uygulama | Teknik çizim taslağı tamamlanır, ölçülendirme standartlarına göre revize edilir |
| 11 | Teknik föy hazırlığı: malzeme listesi, renk kodu, üretim notları | Teknik föy ve malzeme dosyası oluşturma | Anlatım, Uygulama, Proje Tabanlı Öğrenme | Teknik föy taslağının hazırlanması |
| 12 | Mock-up ve dijital prototiplerin pafta tasarımlarının yapılması | Dijital ortamda pafta tasarımlarının son halinin oluşturulması | Gösterip Yaptırma, Uygulama, Geri Bildirim | Mockup malzeme ve renk seçimi |
| 13 | Üretim süreci ve bitim teknikleri | Seçilen ürünün kesim, dikim ve bitim işlemleri | Uygulama, Gösterip Yaptırma, Proje Tabanlı Öğrenme | Üretim öncesi tüm teknik belgelerin hazırlanması |
| 14 | Final Sunumu ve Jüri Değerlendirmesi | Koleksiyon süreci, teknik dosya ve üretilen ürün sunumu | Gösteri, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme, Değerlendirme | Sunum dosyası, teknik föy, mockup ve ürün teslimi |
Kadolph, S. J. (2010). Textiles. Pearson. Steed, J. (2012). Interior textiles: Design and developments. Woodhead Publishing. Turkish Home Textile Industrialists’ Association. (n.d.). Publications. Istanbul: Author. Marie Claire Maison. (various years). Marie Claire Maison magazine, various issues. Elle Decoration. (various years). Elle Decoration magazine, various issues.
Sergi, bieb
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | |
30 iş günü
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
| Uygulama/Pratik | 1 | 20 | 20 |
| Alan Çalışması | 1 | 10 | 10 |
| Proje Hazırlama | 2 | 10 | 20 |
| Proje Sunma | 1 | 1 | 1 |
| Proje Tasarımı /Yönetimi | 1 | 2 | 2 |
| Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
| Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 3 | 3 |
| Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 99 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
| ÖÇ 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 |
| ÖÇ 2 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 |
| ÖÇ 3 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 |
| ÖÇ 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 |
| ÖÇ 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 |