GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS Kredi
OIMT164 Rölöve Ders 1 2 3.00 2.00

Önlisans


Türkçe


Bu ders ile rölöve ve rölöve teknikleri konusunda temel bilgileri vermek; tarihi yapıyı tanıma, inceleme ve yorumlama becerisini kazandırmak; korunacak değerler ve değerlendirme ölçütleri, kültür varlıklarında bozulmaya neden olan etkenler, restorasyon teknikleri ve tarihi yapıların yeniden kullanımı, Türkiye’de koruma pratiği ve restorasyon çalışmalarında uygulanacak işlemler konularında öğrenciyi bilgilendirmek amaçlanmaktadır


Öğr Gör Hatice Mansuroğlu


1 Öğrenci fiziksel çevre ve insan arasındaki etkileşimi anlama becerisini geliştirir.
2 Öğrenci, kültür varlığı kavramını açıklar.
3 Öğrenci, kültür varlığı kavramı doğrultusunda korunacak yapıların özelliklerini kavrar.
4 Öğrenci geçmiş ile bugün ve gelecek ilişkisini kurabilme becerisi kazanır, eski ile yeni arasındaki ilişkiyi analiz eder.
5 Öğrenci, tarihi çevre ve yapıları analiz ederek yorumlama becerisi kazanır.
6 Öğrenci, tarihi çevre koruma ve restorasyon teknikleri konularında güncel bilgiler edinir ve gelişmeleri izleme bilinci kazanır

Birinci Öğretim



Dersin Öğretim Yöntemleri: 1: Anlatım, 2: Soru-Yanıt, 3: Tartışma, 4: Uygulama-Alıştırma, 5:Alan Gezisi, 6:Takım/Grup Çalışması, 8:Rapor Hazırlama 9:Gösterme 11: Gözlem


Rölöve çalışmalarında ön araştırma, belgeleme ve fotoğraflamanın yeri, rölövede geleneksel ve gelişmiş ölçme yöntemleri, çizim teknikleri ile yapısal durum, bozulma analizleri konularının yanı sıra tarihi yapıyı tanıma, yorumlama ve incelemede temel yaklaşımlar, korunacak değerler ve değerlendirme ölçütleri, restorasyon öncesi hazırlık çalışmaları, rölöve, restitüsyon ve restorasyon projelerinin hazırlanması, kültür varlıklarında bozulmaya neden olan etkenler, restorasyon teknikleri, tarihi yapıların yeniden kullanım potansiyelleri, iç mekan düzenlemelerinde farklı yaklaşımlar ve Türkiye’de koruma pratiği konuları dersin içeriğini oluşturmaktadır. Dönem sonu ödevi ile bir tarihi yapı incelenerek rölövesi alınmakta, koruma yöntemleri geliştirilmekte ve restorasyon kapsamında yapılabilecek çalışmalar bir raporla belirlenmektedir.


Hafta Teorik [OgretimYontemVeTeknikleri] [OnHazirlik]
1 Dersin içeriği ve amacının verilmesi, Ders programı ve uygulama yöntemleri ile değerlendirme kriterleri Giriş; Kent, Mimarlık ve Koruma
2 Kültür Varlıklarının Korunması ve Değerlendirilmesinde Rölöve Çalışmalarının Yeri. Rölövede Ölçü Alma ve Çizim Teknikleri, Geleneksel ve Gelişmiş Ölçüm Aletleri. Rölöve Çalışmalarında Ön Araştırma, Belgeleme ve Fotoğraflamanın Yeri..
3 Koruma Düşüncesinin Gelişimi, Korunacak Değerler, Tarihi Yapıyı İncelemede Temel Yaklaşımlar UYGULAMA 1: Bir ölçülü plan krokisinin 1/50 ölçekli çizimi
4 Restorasyon ve İç Mimarlık, Tek Yapı Ölçeğinde Bozulmalar, Restorasyon öncesi Hazırlık Çalışmaları
5 Rölöve Teknikleri
6 Rölöve Teknikleri
7 Rölöve Teknikleri UYGULAMA 4: Bir ölçülü plan krokisinin 1/20 ölçekli çizimi
8 Rölöve Teknikleri Çalışılan mekanın ölçülü krokilerinin tashihi ve ölçekli plan çizimi ARA TESLİM: Restorasyon öncesi hazırlık çalışması ve çıkarılan krokilerin dosya teslimi
9 Alan Çalışması/Teknik Gezi Seçilen yapı ve çevresini inceleme, ölçü alma, fotoğraflama ve rölöve çalışmaları
10 Rölöve Teknikleri UYGULAMA 5: Bir ölçülü plan krokisinin 1/50 ölçekli çizimi
11 Restorasyon Teknikleri, Tarihi Yapıda Yeniden İşlevlendirme, Uygulama Örnekleri
12 Rölöve Teknikleri UYGULAMA 6: Çalışılan mekanın ölçekli plan, kesit veya detay çizimi
13 Türkiye’de Koruma: Tarihsel Süreçte Gelişim, Restorasyon Projesi Hazırlama Esasları, Kurum, Kanun ve Yönetmelikler Rölöve, Restitüsyon ve Restorasyon Raporlarında Ana Başlıklar
14 Rölöve Teknikleri Çalışılan mekanın ölçülü krokilerinin tashihi ve ölçekli plan çizimi TESLİM: Restorasyon çalışması ve çıkarılan krokilerin dosya teslimi..

AHUNBAY, Z. (1996), “ Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon” , YEM Yayın, İstanbul. Diğer Kaynaklar ULUENGİN, B. (2002). “Rölöve”, YEM Yayın, İstanbul. ALTINOLUK, Ü. (1998), “ Binaların Yeniden Kullanımı” , YEM Yayın, İstanbul. MADRAN, E. ve ÖZGÖNÜL, N. (2005), “Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması,” Mimarlar Odası, Ankara.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Proje Hazırlama 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Proje Sunma 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

30 gün yada proje teslimi..


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Alan Çalışması 1 20 20
Proje Hazırlama 1 25 25
Proje Sunma 1 10 10
Ev Ödevi 1 25 25
Toplam İş Yükü (saat) 80

ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
ÖÇ 5
ÖÇ 6
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek