| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
|---|---|---|---|---|---|---|
| OASC157 | Gastronomi Bilimine Giriş | Ders | 1 | 1 | 5.00 | 3.00 |
Önlisans
Türkçe
Gastronominin temel kavramlarını ve ilişkili olduğu öğeleri sanatsal, bilimsel ve toplumsal yönleriyle incelemek. Mutfak uygulamalarının teorik altyapısını oluşturmak.
Öğr. Gör. Şule Çelik Kiş
| 1 | Gastronomi bilimi, yiyecek ve içecek üretimi, gıda kimyası ve hijyeni, mutfak sanatları ve yönetimi konularında yeterli bilgiye sahip olmak ve kuramsal bilgileri yerinde kullanabilmek. |
| 2 | Mutfak Sanatları alanında gerek duyulan sanatsal bilgi ve becerileri profesyonel bir şekilde uygulayabilmek |
| 3 | Yiyecek üretimi alanında iş sağlığı ve güvenliği, yiyecek hijyeni ve güvenliği ile genel iş pratiğinde en iyi uygulamaları gerçekleştirebilmek |
| 4 | Yiyecek üretimi ve sunumunu ilgilendiren görsel, dokusal ve besinsel öğelere ilişkin verileri yorumlayabilmek, değerlendirebilmek ve karar verebilmek |
| 5 | Gastronominin kültür ve toplum üzerindeki etkilerini bilmek ve buna ilişkin değerlendirmeler yapabilmek |
| 6 | Görsel düşünme becerilerine sahip olmak ve görsel kavramları etkili bir şekilde aktarabilmek |
| 7 | Mutfak Sanatları ve Yönetimi alanında uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alabilmek |
| 8 | Mutfak Sanatları ve Yönetimine ilişkin projeleri başlatabilmek ve bunlara liderlik edebilmek |
| 9 | Mutfak Sanatları ve Yönetimi alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilmek, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilmek ve öğrenmesini yönlendirebilmek |
| 10 | Mutfak Sanatları ve Yönetimine temel oluşturan gastronomi, tasarım ve işletmecilik gibi diğer disiplinlerden yararlanabilmek ve bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olmak |
| 11 | Mutfak Sanatları ve Yönetimine ilişkin teknolojik araçları etkin bir şekilde kullanabilmek |
| 12 | Mutfak Sanatları ve Yönetimine ilişkin etik değerlere sahip olmak |
Birinci Öğretim
Ön koşul olan ders yoktur.
Yok
Gastronomi biliminin temel kavramlarını, tarihini ve gelişim süreçlerini incelemek. Ticari bir mutfak ortamında mutfak terminolojisi, araç gereçlerinin kullanımı, pişirme yöntemleri, , saklama ve muhafaza teknikleri, hijyen ve sanitasyon vb. kavramlarına giriş.
| Hafta | Teorik | Uygulama | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Tanışma, ders planının paylaşılması ve öğrencilerin hedeflerinin betimlenmesi | |||
| 2 | Gastronomi kavramı ve tarihi | |||
| 3 | Gastronomi ve ilişkili olduğu bilimler | |||
| 4 | Türk gastronomisi ve coğrafi işaret kavramı | |||
| 5 | Gastronomik değerlendirme sistemleri | |||
| 6 | Gastronomide güncel mutfak trendleri | |||
| 7 | Menü çeşitleri ve planlaması, mutfak kurulumu | |||
| 8 | Vize Haftası | |||
| 9 | Mutfak kısımları, personel hiyerarşisi ve mutfak araç gereç ve ekipmanları | |||
| 10 | Kişisel bakım ve üniforma temizliği, hijyen, sanitasyon ve gıda güvenliği ile ilgili mesleki terimler | |||
| 11 | Temel tatlar ve tat alma süreci | |||
| 12 | Besin grupları | |||
| 13 | Bıçak çeşitleri ve uluslararası kesim teknikleri, ısı iletim yolları ve pişirme teknikleri | |||
| 14 | Stoklar, çorbalar ve temel soslar | |||
| 15 | Final Haftası |
Tüm Yönleriyle Gastronomi Bilimi-Prof. Dr. Mehmet Sarıışık Uluslararası Gastronomi- Prof. Dr. Mehmet Sarıışık Yemeğin Kültürel Tarihi- Priscilla Mary Işın Tarih Boyunca Yemek Kültürü-Murat Belge Yemek, Kültür ve Toplum-Doç. Dr. Esra Mankan, Prof. Dr. Birol Saygı
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | |
30 iş günü ya da staj/bitirme projesi
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 25 | 25 |
| Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 25 | 25 |
| Okuma | 1 | 73 | 73 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 125 | ||
| ÖÇ 1 |
| ÖÇ 2 |
| ÖÇ 3 |
| ÖÇ 4 |
| ÖÇ 5 |
| ÖÇ 6 |
| ÖÇ 7 |
| ÖÇ 8 |
| ÖÇ 9 |
| ÖÇ 10 |
| ÖÇ 11 |
| ÖÇ 12 |