GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS Kredi
YMG513 Tasarımda Göstergebilim Seçmeli Ders Grubu 1 1 6.00 3.00

Yüksek Lisans


Türkçe


Bu dersin amacı Göstergebilimin sanat, grafik tasarım, endüstriyel tasarım, fotoğrafçılık, gazetecilik, reklam, moda ve sinemadaki uygulamalarını inceleyerek, görsel ,sözel ve sözsüz mesajları okuma / oluşturma / değiştirmeyi öğretmek ve göstergebilimin terminolojisini kullanarak sanat ve tasarım eleştirisi yapmaktır.


Prof. Dr Gülseren Yücel


1 Göstergebilimsel yöntemin terminolojisini, temel kavramlarını tanımlayabilir
2 Göstergebilimsel analiz yöntemini uygular
3 Göstergebilimsel yöntemi kullanan araştırmaları değerlendirebilir
4 Göstergebilimsel bilgiyi yeni tasarım süreçlerine uygulayabilir.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Göstergebilim bir anlam üretme etkinliğidir. Göstergebilimsel kod ve sistemlerin sanat ve tasarımda nasıl bir işlev üstlendiğini ve bu işlevlerin hangi yöntemlerle analiz edilebileceğini öğrenmek, göstergebilimsel bilgiyi yeni tasarım geliştirme süreçlerine uygulayabilmeyi kolaylaştırabilir.


Hafta Teorik [OgretimYontemVeTeknikleri] [OnHazirlik]
1 Göstergebilime Giriş
2 Göstergebilimin Tarihçesi
3 Göstergeler ve Anlam, Gösterge Kategorileri, Uzlaşım
4 Kodlar; Temel Kavramlar, Benzeşik, Sayısal, Sunumsal, Nedensiz ,ve Estetik Kodlar,sözsüz iletisim
5 Anlamlandırma; Düz Anlam, Yan Anlam, Mit, Simge, Eğretileme,
6 Öğrencilerin Çalışma konularının değerlendirilmesi, ,Araştırma Önerisi ve Raporu Hazırlama Biçimi
7 Göstergebilimsel Yöntemler ve Örnek Uygulamalar-1
8 Göstergebilimsel Yöntemler ve Örnek Uygulamalar-2
9 Göstergebilim ve Moda
10 Göstergebilim ve Sinema,ve Fotoğrafçılık
11 Öğrenci Sunumları ve Tartışma
12 Öğrenci Sunumları ve Tartışma
13 Öğrenci Sunumları ve Tartışma

Berger, John, Görme Biçimleri, Yankı Yayınları, İstanbul,1983 Fiske, John, İletişim Çalışmalarına Giriş, Ark Yayınları, Ankara,1996 Rifat, Mehmet. Göstergebilimin ABC’si, İstanbul: Say Yayınları, 2009. Günay V.Doğan, Parsa F. Alev, (Edt), Görsel Göstergebilim- İmgenin anlamlandırılması, Es Yayınları,İstanbul,2012 Stam, Robert, Burgoyne,Robert, Lewis, F.,Sandy, Sinemasal Göstergebilim Sözlüğü, Es Yayınları,İstanbul, 2019 Barthes, Roland. Göstergebilimsel Serüven. Çev. Mehmet Rifat, Sema Rifat. 6. Basım, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2012. Akerson, Fatma, Erkman. Göstergebilime Giriş. İstanbul: Multilingual: İstanbul, 2005. Güllüoğlu, Özlem, İletişim Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri Görsel Metin Çözümleme. Ankara: Ütopya Yayınevi, 2012. Rifat, Mehmet. XX. Yüzyılda dilbilim ve göstergebilim ve göstergebilim kuramları 1. Tarihçe ve eleştirel düşünceler. İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık, 2012. Rifat, Mehmet. XX. Yüzyılda dilbilim ve göstergebilim ve göstergebilim kuramları 2. Temel metinler. İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık, 2005. Cogito Dergisi, ‘’İnsan Giyinir’’, Yapı Kredi Yayınları, Sayı: 55, 2008 Metz, Christian, Sinemada Anlam Üstüne Denemeler, Çev.,Adanır Oğuz, Hayalperest Yayınları, 2012



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 20 20
Bütünleme Sınavı 1 1 1
Rapor Hazırlama 1 30 30
Rapor Sunma 1 20 20
Makale Yazma 1 10 10
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 20 20
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 20 20
Okuma 1 20 20
Toplam İş Yükü (saat) 142

ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek