GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS Kredi
EYMD327 Yeni Medya Kuramları Seçmeli Ders Grubu 3 5 6.00 3.00

Lisans



Dersin temel amacı yeni medyanın tanımı, kuramları ve uygulama alanlarını kavramaktır. Bu amaç doğrultusunda yeni medya ile ilgili kuramsal bilginin öğrencilere kazandırılması amaçlanmaktadır.


Dr. Öğr. Üyesi Hakan TAN


1 Yeni medyanın temel süreçlerini bilir.
2 Yeni medyanın gelişimi ve işleyişi hakkında bilgi sahibi olur.
3 Yeni medya hakkındaki kuramsal bilgiyi detaylı bir şekilde kavrar.
4 Yeni medya hakkındaki kuramsal bilgiyi dijital iletişim bağlamında açıklar ve diğer ilgili disiplinlerle bağlantısını kurar.
5 Yeni medya ile geleneksel medya arasındaki farkları kavrar ve yeni medyanın kullanıcılar üzerindeki etkisini bilir.

Birinci Öğretim


Yok


Öğrenciler yeni medyanın kavram, kuram ve uygulamaları hakkında hem egemen hem de eleştirel bilgiye sahip olarak yeni ve sosyal medyadaki kişisel, kurumsal, siyasal, simgesel, kültürel ve ekonomik uygulamalar hakkında farkındalık geliştirir.


Dersin içeriğini yeni medyanın kavram, kuram ve uygulamaları, ilkeleri, unsurları, gelişim süreci ile yeni medya üzerine egemen ve eleştirel kuramlar oluşturmaktadır. Bununla birlikte ders içeriğinde dijital ve teknolojik araçların gelişim süreci ve bu sürecin yeni medyanın gelişimdeki rolü de incelenecektir.


Hafta Teorik [OgretimYontemVeTeknikleri] [OnHazirlik]
1 Dersin Tasarımının ve İçeriğinin Paylaşılması
2 Yeni Medya Kavramı, Kuramı ve İlkeleri
3 Yeni Medyanın Boyutları
4 Medyanın Gelenekselden Yeni Medya Kuramına Gelişim Ve Dönüşüm Süreci-1: Daniel Bell, AlvinToffler, Manuel Castells ve Ağ Toplumu Kuramı
5 Medyanın Gelenekselden Yeni Medya Kuramına Gelişim Ve Dönüşüm Süreci-2: HaroldInnıs ve MarshalMcLuhan Çerçevesinde Teknolojik Yaklaşım ve Teknolojik Determinizm
6 Medyanın Gelenekselden Yeni Medya Kuramına Gelişim Ve Dönüşüm Süreci-3: LevManovich Tarihsel Bakış
7 Yeni Medyanın Yakınsaması ve Katılımcı Kültüre Bir Bakış: Henry Jenkins
8 Ara Sınav
9 Eleştirel Kuramın Tarihsel Çerçevesi
10 Frankfurt Okulu, Theodor W. Adorno, MaxHorkhimer ve Kültür Endüstrisi
11 HerbertMarcuse’nin Tek Boyutlu İnsan Yaklaşımı ile ErichFromm’un Eleştirel Benlik Yaklaşımı
12 AntonioGramsci’ninHegomanya Kavramı ile Louis Althusser’in Devletin İdeolojik Aygıtları Kavramı
13 Yeni ve Sosyal Medya ile Dijital Kapitalizme Çağdaş Eleştirel Bir Bakış: ChristianFuchs
14 Dijital Medya Kapitalizmi ve Parsellenmiş Uzamlara Eleştirel Bir Bakış: Hakan Tan
15 Final sınavı

1-Adorno T. W. (2010). Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünmek, çev: Mutlu, E. drl: Mutlu, E. Kitle İletişim Kuramları, Ankara: Ütopya Kitabevi, s: 240-249; 2-Adorno T. W. (2014). Kültür Endüstrisi-Kültür Yönetimi, çev: Ülner, N. Tüzel, M. & Gen E. İstanbul: İletişim Yayınları; 3-Adorno T. W. ve Horkheimer, M. (2010). Aydınlanmanın Diyalektiği, çev: Ülner, N. &Karadoğan, E. İstanbul: Kabalcı Yayınevi; 4- Althusser, L. (2008). İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları, çev: Tümertekin, A. İstanbul: İthaki Penguen Kitap; 5-Castells, M. (2013a). Ağ Toplumun Yükselişi, Cilt 1, çev: Kılıç, E. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları; 6- Castells, M. (2013b). Kimliğin Yükselişi, Cilt 2, çev: Kılıç, E. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları; 7-Castells, M. (2013c). Binyılın Sonu, Cilt 3, çev: Kılıç, E. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları; 8-Fuchs, C. (2016). Sosyal Medya: Eleştirel Bir Giriş, çev: Saraçoğlu, D. & Kalaycı, İ. Ankara: NotaBene Yayınları; 9- Innıs, A. I. (2006). İmparatorluk ve İletişim Araçları, çev: Törenli, N. Ankara: Ütopya Yayınevi; 10-Manovich, L. (2001). The Language of New Media, USA: The MIT Press; 11- McLuhan, M. (1962). The Gutenberg Galaxy: TheMaking of Typographic Man, University of Toronto Press, Printed in Canada. 12-McLuhan, M. (2014). Gutenberg Galaksisisi, çev: Güven, G. Ç. İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık); 13- McLuhan, M. (2005). Understanding Media, RoutledgeClassics, London; 14-McLuhan, M ve Fiore, Q. (2012). TheMedium is theMassage (Medya Mesajı Medya Masajıdır) çev: Haydaroğlu, İ. İstanbul: Mediacat Kitapları; 15- McLuhan, M ve Powers, B. R. (1992). The Global Village, Oxford UniversityPress, United States of America; 16- Toffler, A. (1996). Üçüncü Dalga, Altın Kitaplar Yayınevi; 17-Yengin, D. (2014). Yeni Medya ve Dokunmatik Toplum, İstanbul: Derin Yayınları.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 3 42
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 13 3 39
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 13 3 39
Okuma 13 2 26
Toplam İş Yükü (saat) 148

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17
ÖÇ 1 4 3 5 4 5 4 4 3 4 4 5 4 4 3 3 4 4
ÖÇ 2 4 3 5 4 3 4 4 4 3 3 4 4 4 3 3 5 4
ÖÇ 3 4 4 4 4 5 3 4 3 4 4 4 4 4 3 3 4 5
ÖÇ 4 4 3 4 4 5 4 4 4 4 4 5 4 4 3 3 5 4
ÖÇ 5 3 3 3 4 5 4 4 5 4 5 4 5 5 3 3 5 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek