Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
---|---|---|---|---|---|---|
EARC316 | Unobstructed Design | Seçmeli Ders Grubu | 3 | 6 | 5.00 | 3.00 |
Lisans
İngilizce
Bu dersin ana amacı öğrencilere Evrensel Tasarım kavramını ve temel ilkelerini öğretmektir. Engelli bireylerin yaşadığı zorluklara karşı bilinçli olunmasını sağlamak ve yapılacak olan tasarımların herkes için tasarıma uygun yapılması amaçlanmaktadır.
Öğr. Gör. Dilara BERK COŞKUN
1 | Evrensel tasarım ilkelerini kazanabilme. |
2 | Engelli kullanıcılar için gerekli olan antropometrik ölçüleri tanıyabilme |
3 | Engelli bireyler için mekan gereksinimleri ve donanımlarını uygulayabilme. |
4 | Bina dışı ulaşımı için gerekli teknik bilgi ve ekipman tasarımlarını kullanabilme |
5 | İç ve dış mekan tasarımlarını engellilere yönelik olarak organize edebilme. |
Birinci Öğretim
Yok
Bu ders öğrencilere evrensel tasarım kavramını ve ilkelerini, fiziksel engelliler, hastalar veya yaşlılar gibi günlük yaşamlarının her sürecinde engellerle karşılaşan kişilerin ihtiyaçlarına yönelik mekanların tasarımı hakkında gerekli bilgileri öğretmekle ilgilidir.
Hafta | Teorik | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
---|---|---|---|
1 | Derse giriş. Engeller, erişilebilirlik, evrensel tasarım kavramları | ||
2 | Engellilerin tanımı, engel türleri | ||
3 | Evrensel Tasarımın tarihi ve Evrensel tasarım ilkelerinin tarihçesi | ||
4 | Ergometri ve standart boyutlar, Dış mekanlar - Dolaşım: kaldırım, kaldırım rampaları, yaya geçidi | ||
5 | Dış mekanlar - Ulaşım: Toplu taşıma, özel arabalar, otobüs durakları, otopark | ||
6 | İç tasarım - Dolaşım: Merdivenler, Asansörler, Rampalar | ||
7 | İç tasarım - Girişler, koridorlar, kapılar, pencereler, geçitler | ||
8 | 1. vize | ||
9 | İç tasarım - Banyolar | ||
10 | İç tasarım - Mutfaklar | ||
11 | Dış mekanlar - Kent mobilyaları, kamu binaları | ||
12 | Kamu yapıları | ||
13 | Evrensel tasarım kriterlerinde öğrencilerin mimari tasarım projelerini yeniden düşünmek | ||
14 | Evrensel tasarım kriterlerinde öğrencilerin mimari tasarım projelerini yeniden düşünmek |
1.Reading: Case Studies on Universal Design, Center for Universal Design (1998) (https://www.ncsu.edu/ncsu/design/cud/pubs_p/pud.htm) 2.M.Story, The Universal Design File: Designing for People of All Ages and Abilities, Center for Universal Design (1998) (https://www.ncsu.edu/ncsu/design/cud/pubs_p/pudfiletoc.htm) 3.Hacıhasanoğlu, I. (2003). Evrensel tasarım. Tasarım Kuram Dergisi, 2(3): 3-93-100. 4.Dostoğlu, N., Şahin, E. & Taneli, Y. (2009). Evrensel tasarım: tanımlar, hedefler, ilkeler. Mimarlık Dergisi, 347. 5.Engelliler için evrensel standartlar kılavuzu. İstanbul: DEB Akreditasyon Merkezi. 6.İncedayı, D., Kafesçioğlu, F. & diğ. (2009). Mimarlık herkes içindir: panel. İstanbul: TMMOB Mimarlar Odası Yayınları 7.Ergenoğlu, A. S. (2013). Mimarlıkta Kapsayıcılık: Herkes İçin Tasarım. Yıldız Teknik Üniversitesi, 26-52. 8.Koca, C. (2010). Engelsiz Tasarım Klavuzu, Dünya Engelliler Vakfı, İstanbul. 9.Engelli Standartları: Kent ve Binalara Yönelik Uygulama Kriterleri. KTMMOB Mimarlar Odası Yayınları, Lefkoşa, 2015.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 60 |
Rapor Hazırlama | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 13 | 3 | 39 |
Alan Çalışması | 1 | 10 | 10 |
Bireysel Çalışma | 13 | 1 | 13 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 30 | 30 |
Ev Ödevi | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (saat) | 114 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 | |
ÖÇ 1 | 3 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||
ÖÇ 2 | 3 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||
ÖÇ 3 | 3 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||
ÖÇ 4 | 3 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||
ÖÇ 5 | 3 | 5 |