Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
---|---|---|---|---|---|---|
EARC110 | Basic Design II | Ders | 1 | 2 | 5.00 | 3.00 |
Lisans
İngilizce
• Visual perception, visual language and visual expression are expected to be developed. • Lines, forms, colors, geometries and similar items are provided with design principles. • It is learned to transfer the form envisioned or designed in the mind to serve a purpose and to be creative. • It is taught that the fundamental concepts of architectural design and developing design skills through exercises.
Öğr. Gör. Seda Zafer Prof.Dr.Latife Kübra Gürer
1 | Görsel form aracılığıyla iletişim kurma yeteneği. |
2 | Farklı tasarım öğeleriyle çalışırken kullanılan yaklaşımlar ve teknikleri geliştirme |
3 | Görsel olarak estetik bir anlatı oluşturmak için tasarım prensiplerini öğrenmek ve uygulamalarla eşleştirmek. |
4 | Temel tasarım problem çözme becerileri ve soyut tasarım problemlerine özgün tasarım çözümleri elde etme becerisi. |
5 | Yaparak öğrenme temelinde çalışma ve soyut tasarım problemlerine yaratıcı ve benzersiz 2D ve 3D çözümler üretme |
Birinci Öğretim
For each weekly assignment students will need some basic materials, it is student’s responsibility to provide materials.
Basic Design is a preparatory process in which art / design education is given. With this course students are expected to be able to learn the principles and elements of art and design. Basic Design education is one of the most comprehensive and creativity-developer courses of the first year. Basic Design includes texture studies, point-line studies, design of basic geometric forms, design by analogy, design Principles and Gestalt Theory. This process allows students to learn geometry, abstract thinking and design principles. In this course, different assignments and design problems are offered.
Hafta | Teorik | Uygulama | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
---|---|---|---|---|
1 | Introduction to the course. Explaining the concept of design and creativity. | |||
2 | Design Elements and Principles | Studio exercise | ||
3 | 3Dimensional Design: Module & Structure | Studio exercise-model making | ||
4 | 3Dimensional Abstract Design: Sticks & Structure | Studio exercise- model making | ||
5 | 3Dimensional composition : Pattern & Conic & Geometry | Studio exercise- Model making | ||
6 | Form- Geometry and Scale | Studio exercise- model making | ||
7 | Pattern and Structure Design | Studio Exercise - model making | ||
8 | Midterm Submission | |||
9 | Fold technic- Design from 2 dimensional to 3 dimensional | Studio exercise- model making | ||
10 | Scaled furniture design concept | Studio exercise, sketch and drawing | ||
11 | Modular scaled furniture | Model making | ||
12 | Living Unit Design - Concept | Studio exercise, sketch and drawing | ||
13 | Living Unit Design- Scaled model and drawings | Studio exercise, model making | ||
14 | Living Unit Design - Project representation | Studio exercise- poster and model making | ||
15 | Final Submission |
Gürer, L., 1990, Temel Tasarım , İTÜ press Gürer, L.,1992, Görsel Sanat Eğitimi ve Mekan- Form, İTÜ press Denel, B. (1979). A Method for Basic Design. Ankara: Middle East Technical University. Bielefeld B, Khouli S. E. ,2011, Tasarım Fikirleri, YEM yayınevi, İstanbul Bono, E., 1973, Lateral Thinking: Creativy Step by step, Harber& Row. De Bono, E.,2007, Kendine Düşünmeyi Öğret, Remzi Kitabevi. Rouquette, M.L.,2007, Yaratıcılık, Dost yayınları. Jormakka K.,2012, Tasarım Yöntemleri, YEM Yayınevi. Itten, J. (1970). The Elements of color; a treatise on the color system of Johannes Itten. New York: Van Nostrand Reinhold Co. Graves, M.,1951, The Art of Color and Design, Mc Graw-Hill Book Company inc., Newyork
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Uygulama/Pratik | 4 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Proje Sunma | 3 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
-
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Derse Katılım | 10 | 2 | 20 |
Uygulama/Pratik | 5 | 14 | 70 |
Takım/Grup Çalışması | 2 | 5 | 10 |
Proje Tasarımı /Yönetimi | 2 | 10 | 20 |
Ev Ödevi | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü (saat) | 125 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 | |
ÖÇ 1 | 5 | |||||||||||||||||||||||||||
ÖÇ 2 | 5 | |||||||||||||||||||||||||||
ÖÇ 3 | 5 | |||||||||||||||||||||||||||
ÖÇ 4 | 5 | |||||||||||||||||||||||||||
ÖÇ 5 | 5 |