Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
---|---|---|---|---|---|---|
GET02004 | Arkeolojiye Giriş | Seçmeli Ders Grubu | 2 | 3 | 5.00 | 3.00 |
Lisans
Bu derste amaçlanan öğrencilerin arkeolojinin bir bilim dalı olma süreci etrafında dünya tarihi ile ilgili genel kültür temeli oluşturmaktır. Çünkü arkeoloji, eski eserlerin incelenmesinin çok ötesinde, insanın “eski” kavramı ile ilişkisini kurarak kendisini tanımlamaya yardımcı bir alan olmuştur. İnsanın kendi geçmişine ilgi duyması, kültür bilinci, kültürel emanet gibi kavramların da dayanak noktasını oluşturur.
Dr Öğr Üyesi E. Nurcan YALMAN
1 | Öğrenciler, arkeoloji bilimini oluşturan temel kavramları öğrenir. |
2 | Öğrenciler, arkeolojinin medya ve halk üzerindeki algısını kavrar. |
3 | Öğrenciler, arkeoloji biliminin dünyada yaşanan toplumsal ve siyasal olaylardan nasıl etkilendiğini öğrenir. |
4 | Öğrenciler, arkeolojik bilgi üretiminde kullanılan bütün temel yöntemleri öğrenir. |
Birinci Öğretim
Yok
Ders tekrarlarının dinlenmesi ve kaynakçanın okunması.
Bu dersin içeriği, arkeolojinin bir bilim dalı olarak gelişim sürecidir. Bir insanbilim olan arkeolojinin bir bilim dalı olarak ortaya çıkışı, insanın merak duygusunun yanı sıra, pek çok tarihsel olayla da ilişkilidir ve oluşumunda çok çeşitli etkenler vardır. Bu derste arkeolojinin gelişimi onu etkileyen olaylarla birlikte ele alınacaktır.
Hafta | Teorik | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
---|---|---|---|
1 | Temel Arkeoloji Tanımları | Düz anlatım yöntemi, gösterim tekniği, soru-cevap yöntemi, büyük grup tartışması, vaka incelemesi. | Önerilen okumaların yapılması ve belgesellerin izlenmesi. |
2 | "Eski" Kavramının Tarihsel-Kültürel Temelleri | Düz anlatım yöntemi, gösterim tekniği, soru-cevap yöntemi, büyük grup tartışması, vaka incelemesi. | Önerilen okumaların yapılması ve belgesellerin izlenmesi. |
3 | Arkeolojinin Gelişim Sürecinde Antikacılık Dönemi | Düz anlatım yöntemi, gösterim tekniği, soru-cevap yöntemi, büyük grup tartışması, vaka incelemesi. | Önerilen okumaların yapılması ve belgesellerin izlenmesi. |
4 | Sömürgecilik Çağı’nın “Eski”nin ve “Farklı”nın Kavranmasındaki Yeri. Arkeolojinin Kurumsallaşması. | Düz anlatım yöntemi, gösterim tekniği, soru-cevap yöntemi, büyük grup tartışması, vaka incelemesi. | Önerilen okumaların yapılması ve belgesellerin izlenmesi. |
5 | Avrupa’da Ulus Devletlerin Ortaya Çıkışı ve Kültür Tarihçiliği (Geleneksel Arkeoloji). | Düz anlatım yöntemi, gösterim tekniği, soru-cevap yöntemi, büyük grup tartışması, vaka incelemesi. | Önerilen okumaların yapılması ve belgesellerin izlenmesi. |
6 | Arkeolojide Kullanılan Temel ve Güncel Bilimsel Yöntemler | Düz anlatım yöntemi, gösterim tekniği, soru-cevap yöntemi, büyük grup tartışması, vaka incelemesi. | Önerilen okumaların yapılması ve belgesellerin izlenmesi. |
7 | Görece Tarihleme Yöntemleri ve Geleneksel Bakış Açısı. | Düz anlatım yöntemi, gösterim tekniği, soru-cevap yöntemi, büyük grup tartışması, vaka incelemesi. | Önerilen okumaların yapılması ve belgesellerin izlenmesi. |
8 | ARA SINAV | ||
9 | Arkeolojide Son İki Kuram: Yeni Arkeoloji ve Yorum Arkeolojisi. Yan Dalların Arkeolojiye Katılımı. | Düz anlatım yöntemi, gösterim tekniği, soru-cevap yöntemi, büyük grup tartışması, vaka incelemesi. | Önerilen okumaların yapılması ve belgesellerin izlenmesi. |
10 | Arkeolojik Buluntuların Tahrip Olma Süreçleri | Düz anlatım yöntemi, gösterim tekniği, soru-cevap yöntemi, büyük grup tartışması, vaka incelemesi. | Önerilen okumaların yapılması ve belgesellerin izlenmesi. |
11 | Geçmişin Tarihlendirilmesi Yöntemleri Görece Tarihlendirme Metodları, Modern Yöntemler. | Düz anlatım yöntemi, gösterim tekniği, soru-cevap yöntemi, büyük grup tartışması, vaka incelemesi. | Önerilen okumaların yapılması ve belgesellerin izlenmesi. |
12 | Geçmişin Tarihlendirilmesi Yöntemleri Mutlak Tarihlendirme Metodları | Düz anlatım yöntemi, gösterim tekniği, soru-cevap yöntemi, büyük grup tartışması, vaka incelemesi. | Önerilen okumaların yapılması ve belgesellerin izlenmesi. |
13 | Geçmişin Tarihlendirilmesi Yöntemleri Mutlak Tarihlendirme Metodları (Devamı) | Düz anlatım yöntemi, gösterim tekniği, soru-cevap yöntemi, büyük grup tartışması, vaka incelemesi. | Önerilen okumaların yapılması ve belgesellerin izlenmesi. |
14 | Arkeolojik Buluntularda Özel ve Genel Korunum Koşulları. | Düz anlatım yöntemi, gösterim tekniği, soru-cevap yöntemi, büyük grup tartışması, vaka incelemesi. | Önerilen okumaların yapılması ve belgesellerin izlenmesi. |
-Bruce Trigger 2014. Arkeolojik Düşünce Tarihi. Sayfa 1-46. Eskiyeni Yayınları. Ankara. -Clive Gamble 2014. Arkeolojinin Temelleri. Sayfa 1-20. Aktüel Arkeoloji Yayınları. İstanbul. -Colin Renfrew, Paul Bahn 2013. Arkeoloji; Anahtar Kelimeler. İletişim Yay
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Bütünleme Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Derse Katılım | 13 | 3 | 39 |
Tartışma | 5 | 1 | 5 |
Soru-Yanıt | 5 | 1 | 5 |
Gösterme | 10 | 1 | 10 |
Örnek Vaka İncelemesi | 1 | 1 | 1 |
Beyin Fırtınası | 10 | 3 | 30 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 6 | 6 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 6 | 6 |
Okuma | 10 | 1 | 10 |
Toplam İş Yükü (saat) | 121 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | 3 | 4 | 2 | 5 | 4 | 4 | 3 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 |
ÖÇ 2 | 5 | 4 | 2 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 |
ÖÇ 3 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 2 | 4 | 4 | 3 | 1 | 1 | 4 |
ÖÇ 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 | 4 | 1 | 1 | 1 | 4 |