Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
---|---|---|---|---|---|---|
ESSH421 | İnsan Hakları ve Demokrasi | Seçmeli Ders Grubu | 4 | 7 | 6.00 | 3.00 |
Lisans
Türkçe
Hukuk, insan hakları ve demokrasi gibi konularında bilgisini geliştirmek ve öğrencilerde insan haklarına saygı, hakları kullanma, koruma ve geliştirme bilincini oluşmasını sağlamak. İnsan hakları ve demokrasinin Batı’daki ve ülkemizdeki tarihsel gelişinin anlaşılması ve İnsan hakları ve demokrasinin uluslararası alana geçişinin tartışılmasını amaçlamaktır.
Dr. Öğr. Üyesi Filiz Arzu Yalın
1 | İnsan haklarına ilişkin temel kavramları açıklar. |
2 | Demokrasiye ilişkin temel kavram ve kuramları açıklar. |
3 | İnsan hakları ve demokrasinin Batı’daki ve ülkemizdeki tarihsel gelişimini kavrar. |
4 | Dezavantajlı grupların insan haklarını günümüz koşullarında tartışır |
5 | Onurlu bir yaşam için insan haklarına ihtiyaç duyulduğu fikrini benimser. |
6 | Günümüzde insan hakları ve demokrasiye ilişkin sorunları ele alıp değerlendirir. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
İnsan haklarına temel teşkil eden kavramlar: Onur, Hak, Özgürlük, Eşitlik, Adalet, İnsan haklarının tarihsel gelişimi, İnsan haklarının sınıflandırılması, Geçmişten Günümüze İnsan Hakları, Öğrencilerle birlikte belirlenecek değişik insan hakları ve demokrasi konularının (kadın hakları, çocuk hakları, yaşama hakkı, eğitim hakkı, özel hayatın gizliliği, seçme seçilme hakkı, barış hakkı, çevre hakkı gibi) işlenişi, demokrasi kavramı, ilkeleri, kuramları, Türkiye’deki gelişimi bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Hafta | Teorik | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
---|---|---|---|
1 | Tanışma Ders hakkında genel bilgi: Amaç, İçerik, Uygulama, Değerlendirme, Haftalık ders programının açıklanması: İzlence, Kaynakça | ||
2 | Temel Kavramlar: Hak, Özgürlük, Eşitlik, Adalet | ||
3 | Önceki haftanın tekrarı İnsan haklarının tarihsel gelişimi Eski uygarlıklar: Antik Yunan Roma İmparatorluğu Rönesans & Reform Aydınlanma Dönemi İnsan haklarına ilişkin ilk yazılı metinler | ||
4 | Önceki haftanın tekrarı Osmanlı ve Türkiye’de İnsan Hakları anlayışının/söyleminin doğuşu ve gelişimi 1808 Sened-i İttifak 1839 Tanzimat Fermanı (Gülhane Hattı Hümayunu) 1856 Islahat Fermanı 1876 Kanuni Esasi 1908 İkinci Meşrutiyet 1921 Teşkilatı Esasiye Kanunu 1924 Anayasası 1961 Anayasası 1982 Anayasası İnsan Haklarının Sınıflandırılması | ||
5 | Önceki haftanın tekrarı İnsan Haklarının Nitelik Açısından Sınıflandırılması / Klasik İnsan Hakları Sınıflandırması Negatif Statü Hakları Pozitif Statü Hakları Aktif Statü Hakları İnsan Hakları Uygulamalarının Tarihsel Gelişimine Göre Sınıflandırılması İnsan Haklarının 3 Kuşağı | ||
6 | İnsan Haklarının Korunması Korunma Mekanizmaları ve İşlevleri | ||
7 | Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Haklar Üzerine Uluslar arası Anlaşma | ||
8 | Vize | ||
9 | Çocuk İnsan Hakları | ||
10 | Engelli İnsan Hakları | ||
11 | Yaşlı İnsan Hakları | ||
12 | Demokrasi Düşüncesinin Gelişimi ve Demokrasi Kavramı | ||
13 | Türkiye’de Demokratikleşme Hareketleri | ||
14 | Günümüzde İnsan Haklarının Korunmasında Demokrasilerde Karşılaşılan Sorunlar | ||
15 | Final Sınavı |
Atalar, Ö. (2002). Avrupa Birliği ve İnsan Hakları. Yayımlanmamış Uzmanlık Tezi. T.C. Başbakanlık İnsan Hakları Başkanlığı , Ankara. Aybay, Rona (2015) İnsan Hakları Hukuku . İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları Berktay, F. (2004). Kadınların İnsan Haklarının Gelişimi ve Türkiye. Sivil Toplum ve Demokrasi. Konferans Yazıları, No 7. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Cılga, İ. Erkul, E., Yıldırım, B., Adıgüzel, İ.B. (2016). Sosyal Çalışma ve Sosyal Politika Yazıları. Ankara: Bellek Yayınları Çeçen, Anıl (2000) İnsan Hakları . İstanbul: Gündoğan Yayıncılık Davaz, A. (2014) Eşitsiz Kızkardeşlik. Uluslararası ve Ortadoğu Kadın Hareketleri, 1935 Kongresi ve Türk Kadın Birliği. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları Demirbilek, S. (2009). Sosyal Politika Bağlamında Sosyal Hizmet. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Matbaası Gökpınar, M. (2015). Bir Kavram Olarak İnsan Hakları ve Çeşitli Açılardan Sınıflandırılması. TBB Dergisi, 12-39 Ife, J. (2017). İnsan Hakları ve Sosyal Hizmet. Hak Temelli Bir Uygulamaya Doğru. Ankara: Nika Karakul, S. ve Yürük, A. Çağdaş Toplumda İnsan Haklarının Doğuşu ve Gelişimi. Anadolu Üniversitesi Yayınları (Sayfa 33-35) Kuçuradi, İoanna (2018). İnsan Hakları Kavramları ve Sorunları . Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları Kuçuradi, İ ve Peker. B. (Der.) (2004). Elli Yıllık Deneyimlerin Işığında Türkiye’de ve Dünyada İnsan Hakları . Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları Levent, E. (2012). AB Sürecinde Belgelerle İnsan Hakları. Eğitim, Demokrasi, Vatandaşlık. İstanbul: Arı Sanat Omay, U. (2011). Sosyal Haklar. Kısa ve Eleştirel Bir Bakış. İstanbul: Beta Paine, T. (2018). İnsan Hakları. (M. O. Dostel , Çev.) . İstanbul: İletişim (1791-1792). Taşğın, N. Ş. (2017). Yoksulluk İnsan Hakları ve Sosyal Hizmetler. Değişen Anlayışlar, Refah Devletinden Hayırseverliğe, Yoksulluktan Sosyal Dışlanmaya. Ankara: Nika Yılmaz, A. (Edt.) (2004). Hikayemi Dinler misin? Konferanslar. İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 5 | 5 | 25 |
Final Sınavı | 2 | 10 | 20 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Bireysel Çalışma | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 4 | 10 | 40 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 1 | 1 |
Ev Ödevi | 14 | 2 | 28 |
Toplam İş Yükü (saat) | 157 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
ÖÇ 1 | 1 | 3 | 2 | 3 | 1 | 4 | 1 | 3 | 3 | 2 | 2 | ||||
ÖÇ 2 | 2 | 3 | 2 | 3 | 1 | 3 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | ||||
ÖÇ 3 | 1 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | ||||
ÖÇ 4 | 4 | 5 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 2 | 3 | 2 | 2 | ||||
ÖÇ 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 2 | ||||
ÖÇ 6 | 2 | 2 | 3 | 3 | 4 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 |