GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS Kredi
EREH203 Arkeoloji II Ders 2 3 6.00 3.00

Lisans



Bu dersin konusu, arkeolojik olarak araştırılmış ve insanın geçirdiği değişimi ve farklılaşan kültürel varlığını anlamaktır. İnsan ve onun oluşturduğu kültürel birikimin nasıl bir çizgi izlediğini anlayabilmenin en temel yolu, arkeolojik dönemleri kronolojik (zaman dizinsel) olarak takip etmektir. Çünkü arkeolojinin en temel iki parametresi, “değişim” ve “çeşitliliktir”.


Dr. Öğr. Üyesi Emine Nurcan Yalman


1 İnsanın bir tür olarak ortaya çıkışı sürecinde doğa ile olan bağıl ilişkisi hakkında temel bilgilere sahip olmak.
2 İnsanın zaman sürecinde ve bulunduğu çevresel ortam bağlamında gerçekleştirdiği ve bu bakımdan diğer bütün canlılardan farklı oluşunu vurgulayan değişimini arkeolojik bulgu örnekleri ile tartışabilecek alt yapıya sahip olmak.
3 En yaygın olarak bilinen mitolojik öyküler ile kültür tarihi açısından belirgin olaylar arasında ilişki kurma becerisinin kazanılması.
4 Anadolu ve onunla ilişkili bölgelerin değişim süreçlerini arkeolojik bulgular ışığında, kültürel etkileşim bağlamında değerlendirebilmek.

Birinci Öğretim


Yok


Arkeoloji 1 ders hatırlamaları faydalı olacaktır.


İlk İnsanlardan Klasik Yunan sonuna kadarki dönem kronolojik ve birbiriyle ilişkili olaylar ile bağlaşık olarak incelenmektedir. İnsanın milyonlarca yıllık geçmişinin neden-sonuç ilişkisi içinde ele alınması bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.


Hafta Teorik [OgretimYontemVeTeknikleri] [OnHazirlik]
1 Dünyanın oluşumu ve insanın biyolojik bir varlık olarak gezegendeki diğer organizmalar içindeki yeri. Gösterim tekniği, düz anlatım ve soru-cevap yöntemi. Büyük grup tartışması, vaka incelemesi Seçili belgesellerin izlenmesi.
2 Bilinen en eski insan türleri, dünyaya yayılımı ile ilgili kuramlar. Gösterim tekniği, düz anlatım ve soru-cevap yöntemi. Büyük grup tartışması, vaka incelemesi Tavsiye edilen okumaların yapılması.
3 Paleolitik Dönem, mağara duvarlarına yapılan resimler, ölü gömme gibi örneklerle sembolik düşüncenin gelişimi. Gösterim tekniği, düz anlatım ve soru-cevap yöntemi. Büyük grup tartışması, vaka incelemesi Tavsiye edilen okumaların yapılması.
4 İlk Yerleşimlerin Başlaması (Epi-Paleolitik) ve İlk üretime geçiş (Neolitik) döneminde Anadolu ve güneybatı Asya. Gösterim tekniği, düz anlatım ve soru-cevap yöntemi. Büyük grup tartışması, vaka incelemesi Tavsiye edilen okumaların yapılması.
5 Neolitik Dönem’de Anadolu ve güneybatı Asya’daki bugün önemli bir turizm potansiyeli oluşturan önemli yerleşmeler ve buluntu alanlarının incelenmesi. Düz anlatım, gösterim tekniği, soru-cevap yöntemi. Büyük grup tartışması, vaka incelemesi Bu konudaki kaynakçanın gözden geçirilmesi.
6 Kalkolitik dönem ve Mezopotamya'da ilk kentleşmeye yol açan değişimler. Kent ve devlet kavramlarının oluşumu. Düz anlatım, gösterim tekniği, soru-cevap yöntemi. Büyük grup tartışması, vaka incelemesi Okumaların tamamlanması.
7 Tunç Çağları’nda Mezopotamya, yazının ortaya çıkışı ve Sümerler. Düz anlatım, gösterim tekniği, soru-cevap yöntemi. Büyük grup tartışması, vaka incelemesi. Okuma ve seçili belgesel izleme.
8 Ara Sınav
9 Anadolu'nun Tunç Çağı Kültürleri. Hititler ve Karanlık Çağ (istikrarsız, kargaşa dönemi) Düz anlatım, gösterim tekniği, soru-cevap yöntemi. Büyük grup tartışması, vaka incelemesi. Okuma ve seçili belgesel izleme.
10 Anadolu'da Demir Çağı kültürleri ve Pers İstilası Düz anlatım, gösterim tekniği, soru-cevap yöntemi. Büyük grup tartışması, vaka incelemesi. Okuma ve seçili belgesel izleme
11 Ege ve Yunan Kültürleri (Minos, Miken ve Arkaik Yunan) Düz anlatım, gösterim tekniği, soru-cevap yöntemi. Büyük grup tartışması, vaka incelemesi. Seçili ve tavsiye edilen okuma.
12 Klasik Yunan (heykeltraşlık, antik tiyatro, demokrasi, yazılı kanunlar) Gösterim tekniği, düz anlatım, soru-cevap yöntemi. Büyük grup tartışması, vaka incelemesi. Okuma
13 Büyük İskender Dönemi ve Anadolu İlişkileri. Gösterim tekniği, düz anlatım, soru-cevap yöntemi. Büyük grup tartışması, vaka incelemesi. Tavsiye edilen yayınların okunması.
14 Final Sınavı

-Arsebük, Güven 1995. İnsan ve Evrim. Ege Yayınları. Özdoğan, M. and N. Başgelen (Yayına Haz.) 2007. -Türkiye'de neolitik dönem: Anadolu'da Uygarligin Dogusu ve Avrupa'ya Yayilimi: yeni kazilar-yeni bulgular. Arkeoloji ve Sanat Yayınları. -Schmidt, K. 2007. Taş Çağı Avcılarının Gizemli Kutsal Alanı, Göbekli Tepe, En Eski Tapınağı Yapanlar. Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul. -Hodder, I. 2014. (ilk baskı 2006) Çatalhöyük Leoparın Öyküsü. Yapı Kredi Yayınları. İstanbul. Frangipane M. 2002. -Yakındoğu’da Devletin Doğuşu. Arkeoloji ve Sanat Yayınları. İstanbul. Kemalettin Köroğlu 2006. Eski Mezopotamya Tarihi. Başlangıcından Perslere Kadar. İletişim Yayınları. İstanbul. Koç İ (Yay. Haz.). 2006. -Hititler. ODTÜ Toplum ve Bilim Merkezi. ODTÜ Yayıncılık. Tümertekin, E . 2011. -Anadolu'da Demir Çağı Hakkında. Tarih Dergisi / Turkish Journal of History, 5 (8), 147-152. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/iutarih/issue/9583/119588 Eroğlu E. 2014. -Ege Göçleri ve MÖ 1. Binde Anadolu. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Cilt 1 Sayı 1. Sayfa 43-55. -Alexiou S. 1991. Minos Uygarlığı. Arkeoloji ve Sanat Yayınları.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
Bütünleme Sınavı 1 3 3
Quiz 5 2 10
Derse Katılım 13 3 39
Tartışma 13 1 13
Soru-Yanıt 13 1 13
Gösterme 2 3 6
Beyin Fırtınası 8 2 16
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 4 4
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 2 2
Okuma 10 2 20
Quiz için Bireysel Çalışma 5 3 15
Toplam İş Yükü (saat) 147

ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek