GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS Kredi
0 0 0 0

Lisans





1 Grafik tasarımı alanında edindiği kuramsal bilgileri tasarımlarına yansıtabilme, tasarımda yaratıcı-özgün uygulamalar ortaya koyabilme, tasarıma yenilikçi yaklaşabilme ve farklı çözümler getirme becerisine sahiptir.
2 Belirli bir konuda o konu ile ilgili sanat ve tasarım tarihinden sanatçıların ve tasarımcıların çalışmaları üzerine araştırma yaparak bu araştırmalarının sonucunu tasarımlarına yansıtabilir.
3 Grafik Tasarımında tasarım sürecinin temelini oluşturan suluboya, guaj boya, marker, artline, füzen, çini mürekkebi gibi malzemelerin kullanımına dair teknik bilgiye sahiptir.
4 Söz konusu malzemeleri kolaj, lavi, desen gibi yaratıcı tekniklere dönüştürebilir; malzemelerle sanat ve tasarım tarihinde oluşturulmuş örnek çalışmalar hakkında bilgi ve fikir sahibidir.
5 Tasarımda gerekli olan ritim, denge, hiyerarşi, örüntü, oran-orantı, boşluk, vurgu, hareket, kontrast gibi temel tasarım prensiplerini-temel bilgileri etkin bir biçimde kullanma becerisine ve bilgisine sahiptir.
6 Kompozisyon, nokta, çizgi, yön, biçim, aralık, doku -doğal ve yapay dokular- değer, hareket gibi birçok öğenin belirli bir düzen dahilinde bir araya getirilmesi ile kompozisyon kurma bilgisine sahiptir.
7 Üç boyutlu düşünme, soyutlama yapma, doğada bulunan nesneleri stilize etme, deforme etme ve tasarımın gerekleri doğrultusunda dönüştürme becerisine sahiptir.



Yok



Hafta Teorik [OgretimYontemVeTeknikleri] [OnHazirlik]
1 İlk olarak 1919'da mimar Walter Gropius tarafından Almanya'da kurulan Bauhaus'da temellenmiş bir yaklaşım olan Temel Sanat ve Tasarım, Bauhaus'da işlevselliğin ve zanaatın pratik, yaşamsal alana dâhil edildiği, sanat ve tasarımın iç içe geçtiği bir anlayış olarak benimsenmiş, mimari prensiplerin öncelikli olarak uygulanması amaç haline gelmiştir.
2 Ton Çubuğu; renklerin tam beyazla tam siyah arasındaki koyuluk farklarının değerlerinin, bir derecelendirme çubuğu üzerinde eşit olarak değişmesini ve tonların bir oran içinde azalmalarını temsili olarak gösteren bir şerittir. Ton: Resimde ton deyimi öteden beri kullanılagelmiştir. Nesnelerin ışık alan alanları ile gölgede kalan alanları arasında kalan kısımları hassas bir geçişle birbirine bağlayan değerlerin hepsine ton denir. Açıktan koyuya doğru yumuşak bir geçiş sağlayan orta ton değerleri, çizim kalemi ile yapılan bir çalışmada grinin tonları olarak görülür.
3 Yatay ve düşey-dikey öğelerle, birbirini doksan derece kesen çizgilerle oluşturulan kompozisyonlar genel olarak durağanlık, hareketsizlik hissi verir. Bu tür kompozisyonlara statik kompozisyon denir. Eğri çizgilerin yanı sıra düz olsa da çapraz-diyagonal çizgilerden oluşan ve hareket çağrışımı yapan öğelerle kurulan kompozisyonlar ise dinamiktir. Bir çizgi eğilip büküldükçe dinamizmi de artar. Kompozisyon kurulurken kullanılan nokta ve çizgi gibi öğelerin aralarında dengeli bir ilişki kurulmalı, yüzey üzerinde boş ve dolu, negatif ve pozitif alanlar arasında uyum sağlanmalıdır. Kompozisyon, nokta, çizgi, yön, biçim, aralık, doku, değer, hareket gibi birçok öğenin belirli bir düzen dahilinde bir araya getirilmesi ile kurulur. Kompozisyon oluşturulurken bütüne hizmet eden parçaların aynı zamanda birbirleri ile de uyumlu olmaları, bütün içinde çeşitlilik oluşturmaları sağlanmalıdır.
4 Çizgi, sanatta ve yaşamda içerdiği anlatım gücüyle ince, kalın, düz, kesik, doğru, eğri, dalgalı, kırık vb. şekilleri ile yineleme ya da karşıtlık duygusu uyandırarak iç benliğin, duygu ve düşüncelerin, inançların dışa aktarımı amacıyla kullanılır. Bir tasarımda çizgiler arasındaki boşlukların değişik renk ve tonlarla boyanması ise hacim, ağırlık, doku, mekân içindeki konum gibi nitelikleri ortaya koyar. Plastik sanatlarda ritim kavramı da sanat eserinin yaratıcısı ve izleyicisi olan insan tarafından, kendi duygu, düşünce ve aktarım kapsamında algılanır. Çünkü her insanın algı yetisi ve algıladığını aktarma yetisi farklıdır. Temel tasarım uygulamalarında çizgilerin yan yana, alt alta ve üst üste gelmesiyle nesnenin soyut ya da somut dokusal özelliği oluşmaktadır.
5 Doku (Tekstür) Doğadaki tüm nesnelerin ve varlıkların görme, dokunma duyularıyla kavranabilen, iç yapılarının işlevsel özelliklerini dışa vuran yüzeysel etkilerine “Doku” (Tekstür) denir. İçi sınırlayan varlıkların dış yapı durumudur. Bu, doğanın yapısal bir özelliğidir. Her varlığın karakteristik bir dış yapı oluşumu vardır. Objelerin dış görünüşlerindeki ayrıcalıklarını sağlayan dokusal yapı farklılıkları, dokusal yüzeylerin oluşumunu ve tanınıp ayırt edilmesini sağlar. Örneğin; çeşitli ağaçlar dokusal yapılarındaki karakteristik farkları nedeniyle tanınıp ayırt edilmektedir. Yüzey ne tipte olursa olsun parça ile bütün arasında birtakım temel bağlantılar bulunabilir. Doku, birbirine eş ya da birbirini tamamlayan birim biçimlerin belli sistemlerle yan yana gelmesinden oluşur. Dokular yüzeyleri oluşturur.
6 Yapay dokular, insanın bilgi, emek ve teknikle işleyerek estetik tasarım kaygılarıyla yaptığı görsel yüzey değerlendirmesidir. Yapay doku oluşturmada sonsuz sayıda birim biçim olanaklarından yararlanarak, yine birbirinden farklı tasarımlar gerçekleştirilebilir. Yapay doku, insan eliyle üretilen nesnelerin dokularıdır. Ancak çeşitli kullanım amaçları için imal edilmiş ürünlerin dokuları yapay olsalar da sanat ürünleri için konunun dışındadır. Örneğin, giysi olarak örülen kazağın dokusunun sanatla ilgisi yoktur. Dokuma ve örme tekniğinin olanakları ile estetik kaygılar taşıyan yeni doku tasarımları ise güzel sanatlar açısından yapay doku olarak değerlendirilir.
7 Kolaj; “(Fransızca collage: “yapıştırma”), yapıştırma resim olarak da bilinir, görsel sanatlarda gazete kağıdı, kumaş ve duvar kağıdı gibi buluntu nesnelerin bir pano ya da tuvale çoğunlukla da boyanmış yüzeylerle birlikte kullanılması” demektir. Ayrıca, bu sanat tekniği; elde bulunan farklı türlerde basılı, çizili veya fotoğrafik malzemenin kullanılarak, yüzeyde yeni bir kompozisyon elde edilmesi olarak ifade edilir. Böylece, ilk başta sanat malzemesi olmayan nesneler, sanatsal ve estetik kurallar çerçevesinde bir araya gelerek sanat eseri haline gelmektedir. Sanatsal alanlarda karşımıza çıkan bu kelime, teknik bakımından resim alanına giren uygulamalardan ilk akla gelenlerdendir. Gerek yapım süreci, gerekse kullanılan malzemeler bakımından kişiye farklı tercihler sunması, ilgi gören bir teknik olmasını sağlamıştır. Öte yandan farklı yaş gruplarına yönelik beceri ve kazanımlar sağlaması açısından, kolaj tekniği, öğrenim çağındaki bireylerin de, zihinsel ve yaratıcılık becerilerinin gelişimine katkı sağlayarak, düşünme, inceleme, gözlem, karar verme ve problem çözme sürecine de yardımcı olmaktadır.
8 VİZE
9 Kolaj Proje çalışmasında, 35.50 cm boyutlarında resim kağıdına, kağıt ortalanarak, kompozisyona göre kare yahut dikdörtgen bir kadraj çizilecektir. Cetvel ve hb resim kalemi kullanılacak; fazla bastırmadan, düzgün bir kare çizilerek kadraj alınacaktır. (Yan tutulduğunda kağıdın üst ve alt kısmında yaklaşık 2,5 cm, sağ ve sol kısmında ise belirlenen kadraja göre en az 2,5 cm boşluk bırakılacaktır.) Çalışma bu kadrajın içinde gerçekleştirilecektir. Bristol kağıt kullanılacaksa kağıdın mat tarafı kullanılmalıdır. Kolaj çalışması siyah-beyaz gerçekleştirilecektir. Görseller elle yırtılabileceği gibi makasla da kesilebilir. Daha önce açıklanmış olan temel tasarım ilkeleri göz önünde bulundurularak kompozisyon kurulacaktır. Çalışmada tipografik öğeler de yer almalıdır. Yapıştırılacak parçalar farklı büyüklüklerde olmalı, bu parçaların kompozisyonda bir ritim oluşturacak biçimde, dengeli yerleştirilmesine özen gösterilmelidir.
10 Sivri uçlu fırçalar ve çini mürekkebi ile yapılan Lavi, Rönesans’dan itibaren kullanılan bir tekniktir; Leonardo da Vinci ve Botticelli gibi büyük ustalar tarafından kullanılmaya başlanmıştır. Lavi, sulu boyaya bezeyen bir tekniktir. Kağıt tamamen ıslatılabileceği gibi kuru yüzey üzerine de çalışılabilir. Mürekkep ıslak kağıt üzerinde dağıldığında, kendiliğinden ortaya çıkan etkileyici tonal alanlar elde edilebilir. Kuru zeminde ise daha çizgisel etkiler elde etmek mümkündür. Doğaçlama yapmaya uygun bir tekniktir. Guaj boyanın aksine transparandır; su ile inceltildiği gibi farklı tonların elde edilebilmesi için de su kullanılır. En açık alanlar için kağıdın beyazından yararlanılır. Çalışmaya başlamadan önce birkaç tane su kabında farklı ton çeşitleri elde edilmelidir. Çok az bir miktar mürekkep bile çok koyu sonuçlar verebileceği için öncelikle boş bir kağıt üzerinde mürekkeple birkaç deneme yapılmalıdır.
11 Black Square Problem-Siyah Kare Sorunu, grafik tasarım dilini anlamanıza yardımcı olacak çeşitli tasarım problemlerinden biridir. Görsel iletişim oluşturmak için tasarım ilkelerini kullanarak kendinizi ifade etmenizi sağlar. Çalışmada sadece siyah kareler kullanılarak en iyi grafik görüntüsü oluşturulmaya çalışılır. Tasarımlar, kavramların her birinin anlamını ifade eder: bold-cesur, tension-gerilim, order-düzen, playful-eğlenceli, cogested-sıkışmış ve increase-artış. Sadece kare kullanmak bu kadar farklı kavramı ifade etmek için elbette sınırlı bir imkan sunar; ancak kareler tasarım ilkeleri kullanılarak daha kapsamlı bir hale getirilebilir.
12 Başarılı bir çözüm oluşturmak ve grafik dağarcığınızı genişletmek için Black Square ilkelerini kullanarak adeta geometrik bir deyim oluşturmanız gerekir. Bu, kırpma, kadraj belirleme, üst üste bindirme, espas ve yanılsama, boyut, yön, yerleştirme, perspektif ve pozitif-negatif alanların ilişkilerini içerir. Amaç, kısıtlı bir biçimle orijinal bir kompozisyonu estetik olarak tasarlayabilmektir. Kompozisyon, tasarım ilkelerinin ve bir sanat eserindeki sanatsal unsurların toplam düzenlemesidir. Estetik olarak tasarlanmış sanat eserleri, tasarımın göze hoş gelmesi niyetini içerir.
13 Doğayı gözlemleme, analiz etme ve sentezleme sistematiği içinde belirli kavramların zihinde oluşturduğu imgelerin görselleştirildiği, yüzeye gelen kompozisyonlarla siyah-beyaz çalışmalar gerçekleştirilecektir. Doğadan yola çıkarak tasarımlar gerçekleştirilmesi, düşüncenin nesnelleşmesi sürecinde öğrencinin hayal gücünün geliştirilmesine yönelik bir çalışmadır.
14 Tekrar- 13 hafta boyunca anlatılmış olan konuların tekrarı yapılır. Dönem boyunca yapılan çalışmalar gözden geçirilerek rötuş yapılır.
15 FİNAL



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 1 1
Proje Hazırlama 10 10 100
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 7 3 21
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 7 3 21
Ev Ödevi 14 1 14
Toplam İş Yükü (saat) 159

ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
ÖÇ 5
ÖÇ 6
ÖÇ 7
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek