Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
---|---|---|---|---|---|---|
NDKT106 | Fonetik | Ders | 1 | 2 | 4.00 | 3.00 |
Lisans
Türkçe
Dersin amacı, konuşma seslerinin nasıl üretildiğini açıklamak, konuşma seslerini sınıflandırarak özellliklerini tanımlamak, Türkçede ve dünya dillerinde konuşma seslerinin üretimi hakkında bilgi kazandırmak ve konuşma seslerini çevriyazı ile gösterebilme ve üretebilmelerine yönelik beceri kazandırmaktır.
Öğr. Gör. Betül Özsoy Tanrıkulu
1 | Fonetik bilimi ile ilgili kavramları tanımlar. |
2 | Konuşma sırasında görev alan organlar ve işlevlerini açıklar. |
3 | Konuşma seslerini sınıflandırarak özelliklerini açıklar. |
4 | Fonetik ölçüm ve analiz araçları hakkında bilgi sahibi olur. |
5 | Uluslararası fonetik alfabe (IPA) kullanarak konuşmaların transkripsiyonunu yapar. |
Birinci Öğretim
Yok
Fonetik bilimi ve uygulama alanları, konuşmada yer alan organlar ve işlevleri, konuşma seslerinin sınıflandırılması ve ayırıcı özellikleri, Türkçenin ses dağarcığı: ünsüzler ve ünlüler; alt sesbirimler, Fonetik analize giriş: Uluslararası Fonetik Abece (IPA), Uluslar arası fonetik alfabenin kullanım amaçları, Dünya dillerinde ünsüzler, Dünya dillerinde ünsüzler ve ünlüler, konuşmanın parça üstü özellikleri, ko-artikülasyon, IPA-Fonetik Çevriyazı uygulamaları.
Hafta | Teorik | Uygulama | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
---|---|---|---|---|
1 | Fonetik Bilimi: Temel kavramlar | Anlatım, tartışma | Literatür okuma, bireysel araştırma | |
2 | Konuşmada görev alan organlar ve işlevleri | Larinks modellemesi | Anlatım, tartışma | Literatür okuma, bireysel araştırma |
3 | Konuşma seslerinin sınıflandırılması | Konuşma seslerini betimleme | Anlatım, tartışma, uygulama | Literatür okuma, bireysel araştırma |
4 | Türkçe’nin sesbirim dağarcığı: Ünlü sesler | Ünlü seslerin fonetik yazımları | Anlatım, tartışma, uygulama | Literatür okuma, bireysel araştırma |
5 | Türkçenin sesbirim dağarcığı: Ünsüz sesler | Anlatım, tartışma | Literatür okuma, bireysel araştırma | |
6 | Türkçe’nin alt sesbirimleri | Anlatım, tartışma | Literatür okuma, bireysel okuma | |
7 | Bağlam içinde konuşma: Parçaüstü özellikler ve eşsesletim | Anlatım, tartışma | Literatür okuma, bireysel araştırma | |
8 | ARA SINAV | |||
9 | Uluslarası Fonetik Alfabe (IPA) | Konuşma seslerinin fonetik sembolleri | Anlatım, tartışma | Literatür okuma, bireysel araştırma |
10 | Fonetik çevriyazı uygulamaları | Uygulama | Anlatım, tartışma, uygulama | Literatür okuma, bireysel araştırma |
11 | Dünya dillerinde sesler ve IPA | Çevriyazı uygulaması | Anlatım, tartışma, uygulama | Literatür okuma, bireysel araştırma |
12 | Fonetik Analiz ve Ölçüm Araçları | Anlatım, tartışma | Literatür okuma, bireysel araştırma | |
13 | Akustik ses analiz programı: PRAAT | Praat kurulum | Anlatım, tartışma | Bireysel araştırma |
14 | PRAAT ile temel akustik analiz uygulamaları | Akustik analiz uygulaması | Anlatım, tartışma, uygulama | Bireysel araştırma |
15 | FİNAL SINAVI |
- Ball, M.J.& Rahilly. J. (1999). Phonetics, Routhledge, New York. - Coşkun, M.V. (2016). Türkçe'nin Sesbilgisi, Bilge Kültür Sanat.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 1 | 15 | 15 |
Uygulama/Pratik | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 25 | 25 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 35 | 35 |
Okuma | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (saat) | 102 |
ÖÇ 1 |
ÖÇ 2 |
ÖÇ 3 |
ÖÇ 4 |
ÖÇ 5 |