GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS Kredi
ETIP100.2 Hücre Ders Kurulu 1 1 9.00 5.00

Lisans



Hücre, doku, organ ve sistemlerin yapılarını ve işlevlerini öğrenmek. Temel iletişim teknikleri, tıp tarihi, davranış psikolojisi, konularında bilgi kazandırmak.


Dr. Öğr. Üyesi Uğur Baran KASIRGA Prof. Dr.İbrahim Halil TANBOĞA Dr. Öğr. Üyesi Özlem SAĞLAM UÇAR Dr. Öğr. Üyesi Aslı KİREÇTEPE AYDIN Prof. Dr. H. Kadircan KESKİNBORA Dr. Öğr. Üyesi Kader BAHAYİ Doç. Dr. Funda YALIM Dr. Öğr. Üyesi Ahmet GÜRHANLI Doç. Dr. Özlem Tuğçe ÇİLİNGİR KAYA


1 ANATOMİ 1. İnsan hareketi ile ilgili olarak sistemlerin yapı ve işlevlerini anlayabilmek. 2. Eklemler hakkında bilgi sahibi olmak. 3. Kemik ve eklemlerin tek tek ve birbirleriyle olan ilişkilerini anlayabilmek ve tanımlamak. 4. Pratikte anatomik oluşum ve önemli yapıları tanımlayabilme
2 BİYOİSTATİSTİK 1. Hipotez mantığını kavrama 2. Evren parametreleri hakkında bilgi sahibi olma 3. Kestirim sürecini kavrama 4. Test istatistiği mantığı 5. Hipotez kavramını tanıma ve uygulama 6. Farklı yöntemleri anlama 7. İstatistiksel aşamaları kavrama
3 İLETİŞİM BECERİLERİ 1. İletişimde empati ve empatik iletişimin önemini kavrar. 2. Dinleme türlerini bilir ve farklı ikna tekniklerini iletişim sürecinde uygulayabilir 3.Grup kavramı tanımlar, grup özeliklerini ve grup yapısının özelliklerini bilir. 4.Gruplarda iletişim sürecinin nasıl işlediğini açıklar 5.Örgütsel iletişim kavramını tanımlar, örgütsel iletişim türlerini örneklendirir. 6.Kitle iletişiminin amaçlarını sayar. Kitle iletişim araçlarının bireyler ve toplumlar üzerindeki etkilerini bilir. 7.Kültür ve kültürel farkların iletişim sürecindeki etkilerini bilir, kültürlerarası iletişimin önemini kavrar 8.Bireyler arasında etkili iletişim tekniklerini bilir ve bu süreci etkiyen unsurları sayabilir
4 SAĞLIKTA BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ 1.Bilgisayar ağları üzerinden veri haberleşmesinin temellerini kavrar. Web uygulamalarının nasıl geliştirildiğini açıklar. 2.Yazılım projesi yönetim süreçlerini kavrar. Yazılım yaşam döngüsündeki aşamaları sayar. 3.Algoritmaların geliştirilmesi ve kıyaslanması için temel bilgileri kavrar. 4.Yapay zeka alanında yapılan önemli çalışmaları açıklar.
5 DAVRANIŞ BİLİMLERİ 1. Sadece söylenenlere değil davranışlara bedenin duruşuna bakmak ve tüm bunlardan bir sonuç çıkarabilmek için hem empati kurmayı bilebilmek, aynı zamanda verilmek istenen mesajın doğru anlaşılmasını sağlamaktadır. 2. Doğru ve yerinde kullanılan beden dili konuşmacının başarılı olmasında ve etkili konuşma yapmasını sağlar jestler mimikler oturup durur gibi tavır ve davranışların ortaya koyduğu hareketler bütününü anlamaya yarar 3.Genel olarak öfke, olumsuz durumlarda yaşadığımız, başa çıkamadığımızda kendimize ve başkalarına zarar veren ve baş edilmesi gereken olumsuz duyguların tanınması ve baş etme stratejilerinin geliştirilmesini öğrenir İnsanların başkalarının sergiledikleri davranışlar ile kendi davranışlarını karşılaştırarak sağlıklı bir davranışlar grubu oluşturmasını, normal ile anormal davranış arasındaki farklılıkları anlar 4.Engelleme veya çatışma yoluyla doyumsuz kalan ihtiyaçların ortaya çıkardığı kaygı durumlarıyla baş edebilmek için, sorunu gündeme getirmede, bilinçsizce başvurulan mekanizmaları tanır 5.Bireylerin düşünce, duygu ve davranış gibi psikolojik tepkilerindeki, farklılıkları belirleyen sadece yaşanan an, içinde bulunulan biyolojik durum veya sosyal ortam ile açıklanamayacak biçimde, süreklilik gösteren özellikler ve eğilimleri öğrenir 6.Kişinin fiziki ve sosyal çevreden gelen uyumsuz koşullar sebebiyle bedensel ve psikolojik sınırların ötesinde harcadığı çabalar ve tükenmişlik duygularını anlar ve bunlar karşısında nasıl motivasyon geliştirebileceğini öğrenir
6 HİSTOLOJİ VE EMBRİYOLOJİ Histolojik preparatların hazırlanmasında doku takip aşamalarını (fiksasyon, dehidratasyon, gömme, kesit alma, kapama) sayar. Histolojide kullanılan temel boyaları ve boyama mekanizmalarını öğrenir. Hematoksilen-eozin boyalı preparatlarda hücre sitoplazması, membranı ve çekirdeğini ayırt edebilir. İmmünfloresan işaretleme aracılı boyamanın mekanizmasını açıklar. Işık mikroskobuna ait mekanik ve optik parçaları sayar. Işık mikroskobik incelemelerde odak ayarlamasını ve netleştirme yöntemlerini öğrenir. Geniş alan floresan mikroskobunun çalışma prensibi anlatır. Taramalı ve geçirimli elektron mikroskop çalışma mekanizmasını anlatır. Işık mikroskop, geniş alan floresan mikroskop, taramalı elektron mikroskop ve geçirimli elektron mikroskobunda çekilmiş görüntüleri birbirinden ayırabilir. Hücre komponentlerinden nukleusu ve nukleolusu ayırt etmeyi öğrenir. 2Nukleus zarını elektron mikroskobik kesitlerde histolojik olarak anlatır. Nukleolusu elektron mikroskobik görüntülerde tespit edebilir. Nukleus ve nukleolusun hücredeki görevlerini sayar. Golgi Cisimciğini elektron mikroskobik histoloji kesitlerinde tanır. Ve hücredeki işlevlerini sayar. Endoplazmik retikulumu elektron mikroskobik histoloji kesitlerinde tanır. Ve hücredeki işlevlerini sayar. Lizozomu elektron mikroskobik histoloji kesitlerinde tanır. Ve hücredeki işlevlerini sayar. Mitokondriyi elektron mikroskobik histoloji kesitlerinde tanır. Ve hücredeki işlevlerini sayar. Ribozomu elektron mikroskobik histoloji kesitlerinde tanır. Ve hücredeki işlevlerini sayar. Proteazomların hücre içi sindirim olaylarında görev alma mekanizmalarını anlatır. Hücre iskeleti elemanlarını sayar. Hücre iskeleti elemanlarını histolojik kesitlerde tanır. İmmünfloresan boyanmış kesitlerde hücre iskeleti elemanlarını gösteren ışıma lokalizasyonlarını tanır. Hücreler arası bağlantı komplekslerini elektron mikroskobik görüntülerde gösterebilir. Hücre iskeletine ait elemanların eksprese ettikleri proteinleri öğrenir.Hücre iskeleti elemanlarının birbirileriyle kurdukları ilişkinin mekanizmasını anlatır. Her bir hücre iskeleti elemanını oluşturan proteinlerin üç boyutlu yerleşim modelini öğrenir. Hücre zarının yapısını, içerdiği lipit, protein kombinasyonlarını sayar. Hücre zarında yer alan glikolipidlerin ve fosfolipidlerin görevlerini anlatabilir.
7 FİZYOLOJİ Hücrenin bölümlerini ve organellerini sayar, görevlerini tanımlar. Hücreler arası bağlantı bölgeleri tiplerini, görevlerini ve bulundukları yerleri açıklar. Hücreler arasında haberleşmeyi sağlayan mekanizmaları açıklar. Hücre zarındaki pasif difüzyon mekanizmalarını açıklar. Hücre zarındaki aktif difüzyon mekanizmalarını açıklar. Hücre zarında dinlenim potansiyellerini oluşturan elektrokimyasal mekanizmaları açıklar. Dereceli ve aksiyon potansiyellerin oluşumunda rol alan mekanizmaları açıklar.
8 TIBBİ BİYOKİMYA İnsan metabolizmasında suyun işlevini, dağılımını ve düzenlenmesinde rol alan temel mekanizmaları öğretmek, Suyun işlevlerini, Vücutta suyun dağılımını, Osmotik – onkotik – hidrostatik basınç kavramlarını, Su dengesinin sağlanmasında rol alan temel mekanizmaları anlatabilmek hedeflenmiştir. İki ya da daha fazla kimyasal maddenin herhangi bir oranda bir araya gelerek oluşturdukları homojen karışıma çözelti denir. Bu çözeltideki maddeleri konsantrasyon ile ifade etmek ve hesaplamalarını yapabilmek için gerekli eğitim verilmiştir pH, bir çözeltinin asitlik veya bazlık derecesini tarif eden ölçü birimidir. Buna göre asit-baz derecesi ortaya çıkar. Gerekli formülller ile de ifade edilir Tampon çözeltiler ortamı pH değişikliklerine karşı koruyan çözeltilerdir.Bu fonksiyonlarını H+ ve OH iyonlarını tutarak ortamın aynı hidrojen iyon konsantrasyonları arasında kalmasını sağlamak suretiyle gerçekleştirirler Hücreler dar bir pH aralığında çalışır. Gıdaları sindirmenize, enerji oluşturmanıza ve sinir hücreleri arasında sinyal iletmenize yardımcı olan birçok enzim de öyle. Bu nedenle, vücuttaki ve bu hücrelerdeki pH’ın büyük ölçüde değişmemesi hayati önem taşımaktadır. Aksi takdirde, yapmanız gereken işi yapmayı bırakacaklardır. Bunun olmadığından emin olmak için, biyolojik olarak ilgili tüm çözümlerde tamponlar bulunur. Biyolojik bir tampon, hidrojen iyonları üzerinde nötrleştirici etkisi olan organik bir maddedir. Bu şekilde biyolojik bir tampon, vücudun doğru pH değerinde tutulmasına yardımcı olur, böylece biyokimyasal süreçler en uygun şekilde çalışmaya devam eder. Biyolojik tamponlar ayrıca fizyolojik pH çevresinde sabit bir pH’ın korunmasına yardımcı olan tampon sistemleri de olabilir. Bilim adamları, hücrelerin tek tek bileşenleri veya tek tek proteinlerle deneyler yaparken, kullandıkları tamponu dikkate almalıdır. İyi bir tampon olmadan, çalışmak istedikleri bileşenin aktivitesi azalabilir.
9 TIBBİ BİYOLOJİ Hücreler arası uyarı tiplerini ve hücre içi sinyal iletim mekanizmalarının çalışma prensiplerini anlar. Ligand, reseptör kavramlarını anlar ve farklı reseptör tiplerini ve bunlarla uyarının iletimini öğrenir. Hücre yüzey ve hücre içi reseptörleri ile uyarının iletimini kavrar. Hücrelerin nukleus yapısını, nukleus yapısında bulunan elemanları DNA paketlenme aşamalarını Kromozom yapı ve fonksiyonlarını öğrenerek kavrar. Hücre yaşlanması ile ilgili teorileri öğrenir. Hücre ölüm şekillerini ve farklarını kavrar. Apoptozu ve aşamalarını ayrıntılı bir şekilde öğrenir. DNA yapısı ve elemanlarını DNA replikasyonu ve replikasyonda rol oynayan enzimleri DNA hasarına yol açan etmenleri ve DNA tamir mekanizmalarını detaylı olarak öğrenir. RNA yapısı ve elemanları RNA çeşitleri Transkripsiyon ve transkripsiyonda rol oynayan enzimleri RNA splicing kavramını ve genel mekanizmayı öğrenir. Amino asit yapısını, sınıflandırmasını Protein yapısını, fonksiyonunu Translasyon ve translasyonda ol oynayan enzimleri Translasyon sonrası modifiasyonları detaylı olarak öğrenir
10 TIP TARİHİ VE ETİK Ortaçağ Tıbbının Avrupa'da öne çıkan özelliklerini tanımlar Tıbbi tedavi yöntemlerini tanımlar Hastalıkların teşhis ve prognozunda kullanılan araçları tanımlar Avrupa'da bu çağın düzeyinin mirasını ana hatlarıyla belirtir İslam Medeniyetinde Tıbbın Öne Çıkan Özelliklerini Tanımlar Tıbbi tedavi yöntemlerini tanımlar Hastalıkların teşhis ve prognozunda kullanılan araçları tanımlar İslam Medeniyeti'nde bu çağın düzeyinin mirasını ana hatlarıyla belirtir Selçuklu Uygarlığı ve Tıbbının öne çıkan özelliklerini tanımlar Tıbbi tedavi yöntemlerini tanımlar Hastalıkların teşhisi ve prognozu için kullanılan araçları tanımlar Avrupa'da bu çağın düzeyinin mirasını ana hatlarıyla belirtir Osmanlı Medeniyeti ve Tıbbının öne çıkan özelliklerini tanımlar Tıbbi tedavi yöntemlerini tanımlar Hastalıkların teşhisi ve prognozu için kullanılan Avrupa'da bu çağın düzeyinin mirasını ana hatlarıyla belirtir Cumhuriyet Dönemi Türkiye'sinde Tıbbın Öne Çıkan Özelliklerini Tanımlar Endemik hastalıklara karşı tıbbi araç ve organizasyonları tanımlar Sorunların teşhisi ve prognozu için kullanılan araçları tanımlar Türkiye'de bu dönemin düzeyinin mirasını ana hatlarıyla belirtir

Birinci Öğretim


-Ön koşul bulunmamaktadır.


-


Tıbbi Biyoloji, Tıbbi Biyokimya, Anatomi, Tıbbi Fizyoloji, Histoloji ve Embriyoloji, Biyoistatistik, Tıp Tarihi, Davranış Bilimleri, İletişim Becerileri ve Sağlıkta Bilişim Teknolojileri


Hafta Teorik [OgretimYontemVeTeknikleri] [OnHazirlik]
1 HÜCRE FİZYOLOJİSİNE GİRİŞ VE HÜCRENİN ORGANİZASYONU, HİSTOTEKNOLOJİ, İLETİŞİMDE EMPATİ, DİNLEME VE İKNA, EKLEMLERE GİRİŞ VE EKLEM TİPLERİ, YAPISAL ÖZELLİKLERİ VE YAPTIKLARI HAREKETLER, HİPOTEZ OLUŞTURMA/ HİPOTEZ TESTLERİ,İSTATİSTİKSEL HATALAR VE TESTİN GÜCÜ, ANTİK UYGARLIKLARDA TIP:ANTİK YUNAN VE ROMA, BEDEN DİLİ,ALGORİTMALAR/YİNELEMELİ VE ÖZYİNELEMELİ YAPILAR, SU, SU METABOLİZMASI VE ELEKTROLİT DENGESİ, TAMPON SİSTEMLER, ASİT-BAZ DENGE VE DENGE BOZUKLUKLARI, HÜCRELER ARASI SİNYAL İLETİM MEKANİZMALARI, LABORATUVAR KURALLARI
2 HÜCRELER ARASI İLETİŞİM-HÜCRESEL HABERLEŞME VE İKİNCİ MESAJCILAR, MİKROSKOPLAR ,HÜCRE TİPLERİ VE HÜCRE ZARI, GRUP İLETİŞİMİ, OMUZ EKLEMİ, DİRSEK EKLEMİ/RADİOULNAR EKLEM (DİSTAL+PROXİMAL), BİLEK EKLEM, PARMAK EKLEMLERİ, P DEĞERİ VE YORUMU / GÜVEN ARALIĞI,İSTATİSTİK TESTLERİN SINIFLANDIRILMASI, ALGORİTMALAR/YİNELEMELİ VE ÖZYİNELEMELİ YAPILAR,VİTAMİNLER/MİNERALLER, NUKLEUS YAPISI (NUKLEUS ZARI, NUKLEOLUS VE NUKLEOPLAZMA)/KROMOZOMUN YAPISI (DNA’NIN PAKETLENMESİ), MİKROSKOP KULLANIMI
3 HÜCRE ZARINDAN MADDELERİN TAŞINMASI I , NÜKLEUS-NÜKLEOLUS, ÖRGÜSTEL İLETİŞİM , KALÇA EKLEMİ, PELVİS VE YAPISI, EKLEMLERİ VE DİAMETRELERİ, DİZ EKLEMİ,PARAMETRİK VE PARAMETRİK OLMAYAN TESTLER, ALGORİTMALAR/YİNELEMELİ VE ÖZYİNELEMELİ YAPILAR , ENZİMLER : GENEL ÖZELLİKLER/ENZİMATİK AKTİVİTENİN TEMELİ ENZİMLERİN ETKİ MEKANİZMALARI, ENZİM KİNETİĞİ, ENZİM İNHİBİSYONU/ENZİM AKTİVİTESİNİN DÜZENLENMESİ, HÜCRE YAŞLANMASI VE MOLEKÜLER TEMELLERİ/HÜCRE ÖLÜM MEKANİZMALARI , BİTKİ HÜCRESİNİN MİKROSKOPTA İNCELENMESİ, HAYVAN HÜCRESİNİN MİKROSKOPTA İNCELENMESİ
4 HÜCRE ZARINDAN MADDELERİN TAŞINMASI II , GOLGİ-ER-LİZOZOM, KİTLE İLETİŞİMİ, TALOCRURAL EKLEM, AYAK EKLEMLERİ/TEMPOROMANDİBULAR EKLEM, ATLANTO-OCCİPİTAL EKLEM, MEDİAN ATLANTOAXİAL JOİNT, TEK ÖRNEKLEM TESTLERİ/Z TESTİ, T TESTİ, ALGORİTMALAR/YİNELEMELİ VE ÖZYİNELEMELİ YAPILAR, MEMBRANLAR : KİMYASAL BİLEŞİM VE ORGANİZASYON/MEMBRANLARDA MOLEKÜLLERİN HAREKETİ, DNA YAPISI VE REPLİKASYONU/DNA HASARI VE TAMİR MEKANİZMALARI, ÖZELLEŞMİŞ HÜCRELERİN İNCELENMESİ
5 ZAR DİNLENİM POTANSİYELLERİ, MİTOKONDRİ-RİBOZOM-PEROKSİZOM-PROTEASOM, KÜLTÜRLER ARASI İLETİŞİM, LATERAL ATLANTOAXİAL JOİNT, INTERVERTEBRAL EKLEMLER, COLUMNA VERTEBRALİS /COSTOVERTEBRAL EKLEM, STERNOCOSTAL EKLEM, STERNOCLAVİCULAR EKLEM, SIK YAPILAN İSTATİSTİKSEL HATALAR, SPSS: PARAMETRİK TEST UYGULAMALARI, ALGORİTMALAR/YİNELEMELİ VE ÖZYİNELEMELİ YAPILAR, PASİF TRANSPORT SİSTEMLERİ, AKTİF TRANSPORT SİSTEMLERİ/RESEPTÖRLER VE HÜCRE İLETİ SİSTEMLERİ, RNA YAPISI VE ÇEŞİTLERİ/TRANSKRİPSİYON- RNA SPLİCİNG, SOLÜSYON TİPLERİNE GÖRE HÜCRE DAVRANIŞI
6 BİYOELEKTRİKSEL POTANSİYELLER (DERECELİ VE AKSİYON POTANSİYELLER), HÜCRE İSKELETİ, ETKİLİ İLETİŞİM TEKNİKLERİ, ACROMİOCLAVİCULAR EKLEM, THORAX EKLEMLERİ, SPSS: PARAMETRİK TEST UYGULAMALARI , TEK ÖRNEKLEM TESTLERİ , ALGORİTMALAR/YİNELEMELİ VE ÖZYİNELEMELİ YAPILAR, METABOLİZMAYA GİRİŞ, BİYOLOJİK OKSİDASYON ELEKTRON TRANSPORT ZİNCİRİ/OKSİDATİF FOSFORİLASYON, AMİNOASİTLER VE PROTEİN, TRANSLASYON, POST TRANSLASYONEL MODİFİKASYONLAR - PROTEİNLERİN TAŞINMASI

Guyton Medical Physiology, William F. Ganong Physiology, İnsan Fizyolojisi (Ed: Erdal Ağar), Netter's Essential Histology, Tıbbi Biyoloji (Hücre Moleküler Yaklaşım. Cooper GM, Hausman RE), Medıcal Mıcrobıology/Murray PR, Rosenthal KS, Pfaller MA. Medıcal Mıcrobıology/Jawetz, Melnick, Adelberg’s. a LANGE Medical Book. Histology A Text and Atlas, Michael H. Ross and Wojciech Pawlina, 2010, Sherrıs Medıcal Mıcrobıology/ Kenneth J. Ryan, Mıms’ Medıcal Mıcrobıology And Immunology/Richard V. Goering, Hazel M. Dockrell, Mark Zuckerman, Peter L. Chiodini.



Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Toplam 0
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 100

-Staj bulunmamaktadır.


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 3 3
Final Sınavı 2 3 6
Uygulama/Pratik 1 10 10
Laboratuvar 1 20 20
Problem Çözümü 1 5 5
Gözlem 1 40 40
Örnek Vaka İncelemesi 1 5 5
Proje Tasarımı /Yönetimi 1 5 5
Makale Kritik Etme 1 5 5
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 63 63
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 60 60
Laboratuvar Ara Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü (saat) 225

ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
ÖÇ 5
ÖÇ 6
ÖÇ 7
ÖÇ 8
ÖÇ 9
ÖÇ 10
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek