GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS Kredi
ETIP100.1 Tıbbi Bilimlere Giriş Ders Kurulu 1 1 8.00 5.00

Lisans


Türkçe


Hücre, doku, organ ve sistemlerin yapılarını ve işlevlerini öğrenmek. Temel iletişim teknikleri, tıp tarihi ve tıbbi terminoloji, davranış psikolojisi, konularında bilgi kazandırmak.


Dr. Öğr. Üyesi Uğur Baran KASIRGA Prof. Dr.İbrahim Halil TANBOĞA Dr. Öğr. Üyesi Özlem SAĞLAM UÇAR Dr.Öğr.Üyesi Şafak Ceren UÇAK Dr. Öğr. Üyesi Aslı KİREÇTEPE AYDIN Prof. Dr. H. Kadircan KESKİNBORA Dr. Öğr. Üyesi Kader BAHAYİ Doç. Dr. Funda YALIM Dr. Öğr. Üyesi Sevilay ERİMŞAH


1 Anatomi: İnsan hareketi ile ilgili olarak sistemlerin yapı ve işlevlerini anlayabilmek. Lokomotor Sistem hakkında bilgi sahibi olmak. Kemik ve eklemlerin tek tek ve birbirleriyle olan ilişkilerini anlayabilmek ve tanımlamak. Pratikte anatomik oluşum ve önemli yapıları tanımlayabilmek.
2 Biyoistatistik: İstatistik alanında karşılaşacağı terim ve kavramları anlamak. Tıbbi istatistiğin uygulama alanlarını kavramak. Sağlık bilimleri ile istatistik arasında ilişki kurmak. Verileri tanımak. Verileri nasıl özetleyeceğini kavramak. Farklı veri türlerini birbirinden ayırt edebilmek. Tablo ve grafik türlerini kavramak. Bir veriyi tanımlamak için kullanılan merkezi eğilim ölçülerini kavramak. Bir verinin değişim ölçülerini kavramak. Bir veriyi tanımlamak için gerekli ölçüleri kavramak. Verinin sayısal olmayan ve sayısal özetleme yöntemleri ile işlemden geçirilerek özetlenmesi. Olasılık ile istatistik arasındaki ilişkiyi kavramak. Olasılıkların ve olasılık dağılımlarının nasıl ve nerede kullanıldığını öğrenmek. Rassal Değişkenleri kavramak. Kesikli Değişkenler için Olasılık Dağılımları. Kesikli Tesadüfi Değişkenler İçin Beklentiler. Sürekli Değişkenler için Olasılık Dağılımları. Sürekli Tesadüfi Değişkenler İçin Beklentiler. Binom ve Poisson dağılım parametrelerinin tahmin edilmesini kavramak. Normal dağılımı kavramak. Elde edilen sonuçların yorumlanması. Örneklemin iyi anlaşılabilmesi için Merkesi Limit Teoreminin öğrenmek.
3 Fizyoloji: İnsan fizyolojisi terimini tanımlar, tıp fakültesi eğitimindeki önemini kavrar. Atomdan organizmaya kadar olan hiyerarşiyi sayar.Homeostazis kavramı tanımlar, vücutta homeostazisi oluşturan sistemleri ve denge bozukluğunda oluşabilecek durumları açıklar. Hormonların homeostazisdeki rolünü açıklar. Negatif ve pozitif geri bildirim kavramlarını tanımlar, vücutta meydana gelen negatif ve pozitif geri bildirimleri örneklendirir. Vücut sıvılarının yüzde oranlarını ve tiplerini sayar. İntrasellüler, ekstrasellüler sıvıları ve alt bileşenlerini açıklar. Sıvı kaybı ve sıvı kazanım mekanizmalarını açıklar.
4 Tıbbi Biyokimya: Biyokimyasal tepkimeler, kimyanın genel yasalarına uyarak geliştiğini öğrenir. Canlı sistemlerdeki moleküllerin etkileşimi, her bakımdan laboratuvar tüplerinde meydana gelen tepkimeleri öğrenir. Hücrelerdeki kimyasal sistemlerin evrim koşullarının çok farklı özellik gösterdiğini anlar. Karbonhidratların, canlılarda bulunan organik moleküllerin nükleik asitler ve proteinlerden sonra üçüncü büyük grubunu oluşturduğunu bilir. Organizmada karbonhidratlar monosakkaritler (monomerler) halinde bulundukları gibi, iki ve daha fazla monomer bir araya gelerek polisakkaritleri (polimerler), ya da pek çok organik veya inorganik bileşiklerle bağlanarak kompleks yapıları oluşturduğunu öğrenir.
5 Tıp Tarihi ve Etik: Tıp tarihini öğrenmenin önemini kavrarlar. Eski Çin, Hint, Mısır, Yunan ve Roma tıbbının önemini kavrarlar. Doğu ve batı dünyasının tıp alanındaki önemli tarihi şahsiyetlerini ve bilginlerini kavrarlar. Bu bilim insanlarının uzmanlıklarını öğrenir ve ayırt ederler. Tarih öncesi çağlardaki bazı tıbbi uygulamaları ve önemli olayları kavrarlar. Bu uygulamaların öne çıkan bazı özelliklerini açıklar. Bu zamanın öne çıkan olaylarını açıklar. Mezopotamya ve Mısır yaşam ve uygarlığının öne çıkan özelliklerini tanımlarlar. Tıbbi tedavi yöntemlerini tanımlarlar. Hastalıkların teşhis ve prognozunda kullanılan araçları tanımlar. Bu medeniyetlerin seviyesinin mirasını ana hatlarıyla belirtir. Çin ve Hint yaşam ve uygarlığının öne çıkan özelliklerini tanımlar. Tıbbi tedavi yöntemlerini tanımlar. Hastalıkların teşhis ve prognozunda kullanılan araçları tanımlar. Bu medeniyetlerin düzeyinin mirasını ana hatlarıyla belirtir. Yunan ve Roma yaşamının ve uygarlığının öne çıkan özelliklerini tanımlar. Tıbbi tedavi yöntemlerini tanımlar. Hastalıkların teşhis ve prognozunda kullanılan araçları tanımlar. Bu medeniyetlerin düzeyinin mirasını ana hatlarıyla belirtir.
6 Davranış Bilimleri: Davranış bilimleri, insanların davranışlarının neden ve sonuçlarını ve bu davranışları yapmaya yönelten güdüleri, nasıl incelendiği ve nasıl etkilediğini gösterir. İnsanları, grupları ve toplumları tanımak sergilenen tutum ve davranışların nedenlerini anlamak, insan ilişkileri alanında kişisel gelişim tarihçesini görebilmek. Sosyal ilişkiler ve faydası. Kişilik tutum ve davranışların neden ve sonuçlarını öğrenirler. Bireylerin tek başlarına ulaşamayacakları hedeflere birlikte ulaşmaları için onlara yardım eden sosyal kurumların işleyiş ve normları ve bunların davranışlar üzerindeki etkilerini anlar. İnsanların yaşamlarını sürdürebilmeleri, toplumsal yaşama uyum sağlayabilmeleri ve kendilerini gerçekleştirebilmeleri için sahip oldukları önemli bir özellik olan öğrenmenin ve algılamanın davranışlar üzerine etkilerini kavrarlar
7 İletişim Becerileri: İçinde yaşanılan toplumun sosyal, ekonomik ve kültürel yapısı, duyguların şekillenmesinde nasıl rol oynadığı öğrenir. İnsanların aynı çevresel faktörlerin etkisi altında olmalarına rağmen verdikleri tepkiler birbirinden neden ve nasıl farklı olduğu ve bu farklılıkların davranışlarımızı nasıl etkilediği kavrar. İnsanlar arasındaki her türlü bilgi, duygu ve düşünce alış-verişi, bilginin ortaklaşa kullanılması olan iletişimin hem kişisel hem de toplumsal bir süreci nasıl kapsadığı ve bir öteki üzerindeki etkilerini öğrenir. İletişim kavramını tanımlayabilirler. İletişim sürecinin öğelerini öğrenir. İletişim sürecinin özelliklerini bilirler. Farklı iletişim türlerini öğrenir. Dinlemenin aşamalarını ve dinleme türlerini öğrenirler. Empati ve empatik iletişim sürecinin aşamalarını bilirler. İletişimde iknanın önemini öğrenirler.

Birinci Öğretim


-Ön koşulu yoktur.


Yok


Tıbbi Biyoloji, Tıbbi Biyokimya, Anatomi, Tıbbi Fizyoloji, Biyoistatistik, Tıp Tarihi, Davranış Bilimleri, İletişim Becerileri, Sağlıkta Bilişim Teknolojileri ve Tıbbi Terminoloji ve Latince.


Hafta Teorik [OgretimYontemVeTeknikleri] [OnHazirlik]
1 İLETİŞİM DERSİNE GİRİŞ VE GENEL BAKIŞ.TIBBİ BİYOLOJİYE GİRİŞ. HÜCRE-HÜCRE ARAŞTIRMALARINA GENEL BAKIŞ. ANATOMIDEKI TEMEL KAVRAMLAR, TANIMLAR VE NOMENKLATÜR,. ANATAMIK PLANLAR, AXISLER VE HAREKETLER. TIBBİ TERMİNOLOJİYE GİRİŞ VE TELAFFUZLAR. DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ-TEMEL KAVRAMLAR. SAĞLIKTA BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİNE GİRİŞ. BİLGİSAYAR BİLİMİNİN TEMALARI. BİYOMOLEKÜLLER: GENEL YAPISAL ÖZELLİKLER, BİYOMOLEKÜLLERİN FONKSİYONEL GRUPLARI VE BİYOKİMYASAL REAKSİYONLAR. FİZYOLOJİYE GİRİŞ.
2 İLETİŞİM SÜRESCİNİN ÖZELLİKLERİ. HÜCRE TÜRLERİ VE BİYOMOLEKÜLLER. KEMIKLERLE ILGILI GENEL BILGILER: SCAPULA, CLAVİCULA, HUMERUS, RADİUS, ULNA VE EL İSKELETİ KEMİKLERİ. TIBBİ TERMİNOLOJİSİNDE TEMEL ELEMENTLER. KÜLTÜR VE KÜLTÜREL DEĞİŞME. MEZOPOTAMYA MEDENİYETİ, MISIR MEDENİYETİ ve TIBBI. MERKEZİ EĞİLİM ÖLÇÜLERİ, DEĞİŞİM ÖLÇÜLERİ VE TANIMLAYICI İSTATİSTİKLER. VERİ DEPOLAMA VE BELLEK. NÜKLEOTİDLER VE NÜKLEİK ASİTLER. NÜKLEİK ASİTLERİN YAPI VE FONKSİYONU. HOMEOSTAZİS KAVRAMI.
3 SÖZLÜ İLETİŞİM. HÜCRE MEMBRAN YAPI VE İŞLEVLERİ. HÜCRE ZARINDAN MADDE GEÇİŞİ. COXA VE FEMUR, TIBIA, FIBULA, PATELLA, AYAK ISKELETI KEMIKLERI/COLUMNA VERTEBRALIS, SACRAL KEMIK (SACRUM), COCCYGEAL KEMIK (COCCYX). TIP TERİMLERİ SINIFLANDIRILMASI. İLİŞKİLER SİSTEMİNİN OLUŞTURULMASINDA SOSYAL KURUMLAR. ESKİ YUNAN TIBBI VE ROMA TIBBI. OLASILIK DAĞILIMLAR, BİNOM VE POİSSON VE NORMAL DAĞILIM. BİT DESENLERİ İLE BİLGİYİ TEMSİL ETME VE PROGRAMLAMA. KARBONHİDRATLAR: YAPI VE SINIFLANDIRMA. MONOSAKKARİDLER, GLİKOZİDLER, OLİGOSAKKARİDLER POLİSAKKARİDLER VE GLİKOPROTEİNLER, PROTEOGLİKANLAR, MUKOPOLİSAKKARİDLER.
4 VÜCUDUN KONTROL SİSTEMLERİ. YAZILI İLETİŞİM. RİBOZOM YAPI VE İŞLEVLERİ. ENDOPLAZMİK RETİKULUM YAPI VE İŞLEVLERİ. STERNUM, KOSTALAR (COSTAE)/KRANİAL YAPILAR VE KRANİAL KEMİKLERE GENEL BAKIŞ. KÖKLER VE BİRLEŞTİRME FORMLARI. ÖĞRENME VE ALGILAMA. TARİHTE ETİK KAVRAMI VE TIP ETİĞİ İLKELERİ. ÖRNEKLEME YÖNTEMLERİ, ÖRNEKLEME DAĞILIMLARI VE STANDART HATA. BİLGİSAYAR MİMARİSİ VE MAKİNE DİLİ. LİPİD FONKSİYONLARI. YAĞ ASİTLERİ İSİMLENDİRME VE SINIFLANDIRMA: TRİAÇİLGLİSEROLLER, FOSFOLİPİDLER, GLİKOLİPİDLER. İZOPREN TÜREVİ LİPİDLER: POLİPRENOİDLER, STEROİDLER, PLAZMA LİPOPROTEİNLERİ. VÜCUT SIVILARI VE GENEL FONKSİYONLARI.
5 GÖRSEL İLETİŞİM. GOLGİ KOMPLEKSİ YAPI VE İŞLEVLERİ. MİTOKONDRİUM YAPI VE İŞLEVLERİ. VAKUOL- SENTROZOM - LİZOZOM - PEROKSİZOM YAPI VE İŞLEVLERİ. OCCİPİTAL KEMİK, PARİETAL KEMİK, FRONTAL KEMİK, TEMPORAL KEMİK/MAXILLA, MANDIBULA, ZYGOMATIC KEMIK, LACRIMAL KEMIK, NASAL KEMIK, CONCHA NASALIS INFERIOR. ÖNEKLER. DUYGUSAL ZEKA VE BENLİK. İNSAN ÜZERİNDE TIBBİ ARAŞTIRMALARDA ETİK VE KLİNİK ARAŞTIRMALARDA ETİK KONULAR. ÖRNEKLEME BÜYÜKLÜĞÜ VE ÖRNEKLEME BÜYÜKLÜĞÜ HESAPLAMA. SPSS GİRİŞ: VERİLERİN GİRİLMESİ. PROGRAM ÇALIŞTIRMA VE PROGRAMLAR. AMİNO ASİTLERİN YAPISAL ÖZELLİKLERİ. PROTEİN YAPISINA GİRMEYEN AMİNO ASİTLER. PEPTİD VE PROTEİNLERİN YAPI VE ÖZELLİKLERİ. HEMOGLOBİN VE MİYOGLOBİN: YAPI-FONKSİYON İLİŞKİSİ. FİZYOLOJİ GENEL TEKRAR.
6 İÇ İLETİŞİM. HÜCRE İSKELETİ: MİKROTÜBÜLLER HÜCRE İSKELETİ. AKTİN FİLAMENTLERİ- INTERMEDİATE FİLAMENTLER. SPHENOID KEMIK, PALATINE KEMIK, VOMER KEMIK, ETHMOID KEMIK, HYOID KEMIK. SONEKLER. KİŞİLİK. ETİĞİN TANIMI,YERİ VE ÖNEMİ. SPSS: TANIMLAYICI İSTATİSTİKLER. İŞLETİM SİSTEMLERİ VE İŞLEM YÖNETİMİ. SERUM PROTEİNLERİ, İMMUNOGLOBULİNLER, AKUT FAZ REAKTANLARI. KLİNİK TANIDA PLAZMA PROTEİNLERİ. FİZYOLOJİ GENEL TEKRAR.
7 KİŞİLER ARASI İLETİŞİM. HÜCRE YÜZEY FARKLILAŞMALARI VE SERBEST YÜZEY FARKLILAŞMALARI. BAZAL YÜZEY FARKLILAŞMALARI. YAN YÜZEY FARKLILAŞMALARI. HÜCRELER ARASI MATRİKS VE BİLEŞENLERİ. HÜCRE ADEZYON MOLEKÜLLERİ. KAFA VE YÜZ ISKELETI GENEL BAKIŞ. YÖN BELİRTEN TIP TERİMLERİ. VÜCUT BOŞLUKLARI VE VÜCUT SİSTEMLERİ TERMİNOLOJİSİ. KİŞİLER ARASI İLETİŞİM VE EMPATİ. ORTA ÇAĞDA AVRUPA TIBBI. SPSS: TEK BOYUTLU TABLO VE GRAFİKLER/İKİ BOYUTLU TABLO VE GRAFİKLER/ÇOK BOYUTLU TABLO VE GRAFİKLER. BİLGİSAYAR AĞLARI /İNTERNET. BİYOKİMYA GENEL TEKRAR. FİZYOLOJİ GENEL TEKRAR.

Guyton Medical Physiology, William F. Ganong Physiology, İnsan Fizyolojisi (Ed: Erdal Ağar), Netter's Essential Histology, Tıbbi Biyoloji (Hücre Moleküler Yaklaşım. Cooper GM, Hausman RE), Medıcal Mıcrobıology/Murray PR, Rosenthal KS, Pfaller MA. Medıcal Mıcrobıology/Jawetz, Melnick, Adelberg’s. a LANGE Medical Book. Histology A Text and Atlas, Michael H. Ross and Wojciech Pawlina, 2010, Sherrıs Medıcal Mıcrobıology/ Kenneth J. Ryan, Mıms’ Medıcal Mıcrobıology And Immunology/Richard V. Goering, Hazel M. Dockrell, Mark Zuckerman, Peter L. Chiodini.



Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Toplam 0
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 100

-Staj yoktur


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 10 10
Final Sınavı 1 2 2
Uygulama/Pratik 1 10 10
Laboratuvar 1 10 10
Soru-Yanıt 1 10 10
Gözlem 1 40 40
Örnek Vaka İncelemesi 1 5 5
Proje Tasarımı /Yönetimi 1 5 5
Makale Kritik Etme 1 5 5
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 50 50
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 50 50
Laboratuvar Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü (saat) 200

ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
ÖÇ 5
ÖÇ 6
ÖÇ 7
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek