GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS Kredi
ETRH435 Kültürel Miras Çalışmaları Seçmeli Ders Grubu 4 7 6.00 3.00

Lisans



Bu dersin kuramsal kısmında öğrencilerin, temel ilkeler, örgütler ve değerlendirme kriterleri hakkında bilgilendirildikten sonra, genel kavramlar hakkında geçmişten günümüze değişen bakış açılarına vakıf olmaları hedeflenmektedir. Derste işlenen örnekler üzerinden kendi görüşlerini savunabilecekleri tartışma ortamı sunmak ve uygulamalı kısımda yapılan tartışmaları sahada test etmelerini sağlamak amaçlanır.


Dr Öğr Üyesi E. Nurcan YALMAN


1 Öğrenciler, kültürel miras kavramını toplumsal ve bireysel psikoloji açısından anlamlandırabilir.
2 Öğrenciler, kültürel miras kavramının boyutları (zamansal ve alansal) ve dünya ölçeğindeki önemi hakkında bilgi sahibi olur.
3 Öğrenciler, miras koruma kavramının tarihsel sürecini, oluşturulan örgütleri ve bu süreçte imzalanan anlaşma ve tüzükleri, neden-sonuç ilişkisi içinde öğrenir.
4 Öğrenciler, yaşadıkları çevrede bulunan her türden kültürel mirası fark edebilme ve koruma konusunda farkındalık kazanır.

Birinci Öğretim


Yok


Önerilen kaynakçanın okunması, tartışmalara katılım.


Kültürel miras tanımları, çeşitleri, tarihsel gelişimi, değerleri, miras korunmasına yönelik görüşler. Uluslararası örgütler, imzalanan tüzükler ve anlaşmalar. Günümüzde kültürel mirasa alternatif bakış açıları bu dersin içeriğini oluşturur.


Hafta Teorik Uygulama [OgretimYontemVeTeknikleri] [OnHazirlik]
1 Kültürel Miras Algısı Nedir? Kuramsal Düz anlatım tekniği, gösterim tekniği, soru-cevap, tartışma, vaka inceleme. Önerilen kaynakçanın okunması, belgesellerin izlenmesi ve tartışmalara katılım.
2 “Heritage”: Kelime kökenleri. Kültürlere göre değişen, ithal edilen terimler ve sorunlar. Kuramsal Düz anlatım tekniği, gösterim tekniği, soru-cevap, tartışma, vaka inceleme. Önerilen kaynakçanın okunması, belgesellerin izlenmesi ve tartışmalara katılım.
3 Kültürel Mirasın korunmasına karşıt görüşler. Örneklerle “miras” çeşitleri, genel bölümlenme (kategoriler). “Yaşayan Kültürel Miras” ve “Yeniden İşlevlendirme” kavramları ve uygulamaları. Kuramsal Düz anlatım tekniği, gösterim tekniği, soru-cevap, tartışma, vaka inceleme. Önerilen kaynakçanın okunması, belgesellerin izlenmesi ve tartışmalara katılım.
4 Kültürel Miras’ın Kurumsallaşması Süreci. İlk sözleşmeler ve mirasın genişleyen kapsamı. Kuramsal Düz anlatım tekniği, gösterim tekniği, soru-cevap, tartışma, vaka inceleme. Önerilen kaynakçanın okunması, belgesellerin izlenmesi ve tartışmalara katılım.
5 Kültürel Miras Kurumları, UNESCO ve UNESCO DMK (Dünya Mirası Konseyi) oluşum süreçleri. Kuramsal Düz anlatım tekniği, gösterim tekniği, soru-cevap, tartışma, vaka inceleme. Önerilen kaynakçanın okunması, belgesellerin izlenmesi ve tartışmalara katılım.
6 ICOMOS, ICOM, ICCROM ve EUROPA NOSTRA’nın kuruluş süreçleri Kuramsal Düz anlatım tekniği, gösterim tekniği, soru-cevap, tartışma, vaka inceleme. Önerilen kaynakçanın okunması, belgesellerin izlenmesi ve tartışmalara katılım.
7 Kültürel Miras Uygulamalarına Eleştirel Yaklaşımlar Kuramsal Düz anlatım tekniği, gösterim tekniği, soru-cevap, tartışma, vaka inceleme. Önerilen kaynakçanın okunması, belgesellerin izlenmesi ve tartışmalara katılım.
8 Ara Sınav
9 Beyoğlu İstiklal Caddesi’nde bulunan eski yapıların aşamalı kriterlere göre değerlendirilmesi: Gruplu Saha Çalışması. Grup Sunumları Sunum, soru-cevap, tartışma Her grup kendi miras varlığı konusunda ön araştırma yapar: Literatür, mülakat.
10 Beyoğlu İstiklal Caddesi’nde bulunan eski yapıların aşamalı kriterlere göre değerlendirilmesi: Gruplu Saha Çalışması. Grup Sunumları Sunum, soru-cevap, tartışma Her grup kendi miras varlığı konusunda ön araştırma yapar: Literatür, mülakat.
11 Beyoğlu İstiklal Caddesi’nde bulunan eski yapıların aşamalı kriterlere göre değerlendirilmesi: Gruplu Saha Çalışması. Grup Sunumları Sunum, soru-cevap, tartışma Her grup kendi miras varlığı konusunda ön araştırma yapar: Literatür, mülakat.
12 Beyoğlu İstiklal Caddesi’nde bulunan eski yapıların aşamalı kriterlere göre değerlendirilmesi: Saha Çalışması Grup Sunumları Sunum, soru-cevap, tartışma Her grup kendi miras varlığı konusunda ön araştırma yapar: Literatür, mülakat.
13 İlk üç grup sınıfta sunum ve tartışma. Grup sınıf seminerleri Sunum, soru-cevap, tartışma Her grup kendi miras varlığı konusunda ön araştırma yapar: Literatür, mülakat.
14 Son üç grup sunum ve tartışma Grup sınıf seminerleri Sunum, soru-cevap, tartışma Her grup kendi miras varlığı konusunda ön araştırma yapar: Literatür, mülakat.
15 Final Sınavları

-Özdemi Nebi, A. Öger (düzenleyenler) 2019. Kültürel Miras Yönetimi. Grafiker Yayınları. -Gümüş Murat, S. Emre Dilek (düzenleyenler) 2020. Kültürel Miras ve Turizm. Disiplinler arası yaklaşım. Detay Yayıncılık. -Özbey Veysel, Duygu Saban 2023. “Üstün Evrensel Değer Kavramının Uygulanabilirliğine Yönelik Çabalar”. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (MAKU SOBED). Sayı 37 (ss: 17-27). Harrison Rodney 2013. Heritage Critical Approaches. Routledge.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
Derse Katılım 13 3 39
Tartışma 13 1 13
Soru-Yanıt 10 2 20
Takım/Grup Çalışması 6 4 24
Gözlem 6 3 18
Gösterme 1 1 1
Alan Çalışması 1 1 1
Seminer 1 1 1
Proje Tasarımı /Yönetimi 6 3 18
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 1 1
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 5 4 20
Toplam İş Yükü (saat) 162

ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek