GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS Kredi
EMIM429 Koruma ve Restorasyon Ders 4 7 6.00 3.00

Lisans



Kültürel mirası -özellikle mimari mirası- koruma, anlama ve gelecek kuşaklara aktarma konusunda ulusal ve uluslararası düzeyde ilgili kavramlar, koruma kararları, tüzükler ve yasaların tanımlanması ve mimari miras öğelerinin bozulma nedenlerinin, koruma ve restorasyon yöntem ve tekniklerinin, geleneksel dokuda yeni yapılaşma ilkelerinin öğretilmesi.


Dr. Öğr. Üyesi Gülşen ALTINSOY


1 Sit, tek yapı ya da yapı grupları ölçeğindeki koruma çalışmalarında bu konudaki yasalara uygun, etik değerlere saygılı, sürdürülebilir ve korunması gerekli mevcut çevreye uyumlu mimari çözümler geliştirebilme.
2 Ülkemizde ve dünyada yapılan koruma ve restorasyon çalışmalarını takip edebilme.
3 Restorasyon ve koruma ile ilgili özgün bir araştırma yapabilme.
4 Kültür varlığı, kültürel miras kavramlarını tanımlayabilme

Birinci Öğretim



Yok


Koruma düşüncesinin tarihsel gelişimi ve kuramsal temeli, koruma ölçütleri, korunacak mimari değerlerin sınıflandırılması, tarihi çevre ve yapıların bozulma nedenleri anlatılmaktadır. Tek yapı, yapı grupları, kent ve sit ölçeklerinde koruma yöntemleri, alan çalışmaları ve restorasyona hazırlık aşamasına (gerekli belgeler, hazırlanacak projeler ve izlenecek yasal prosedür) yönelik bilgiler verilerek, ülkemiz ve dünyadaki koruma uygulamalarından örnekler aktarılmaktadır.


Hafta Teorik [OgretimYontemVeTeknikleri] [OnHazirlik]
1 Dersin ilk haftasında dersin içeriği anlatılacaktır. Koruma, miras, kültür varlığı, tarihi çevre, sit alanı, restorasyon gibi temel kavramlar anlatılarak koruma ölçütlerinin neler olduğu ve koruma düşüncesinin tarihsel süreçteki gelişiminde bahsedilecektir (19. yüzyıl sonuna kadar).
2 Dersin ikinci haftasında ilk hafta bahsedilmiş olan dünya mirası kavramı ayrıntılı olarak anlatılacaktır. Antikitenin anıtları nelerdir?hümanizm ve ulusalcılık terimlerinin anlamları ve korumanın nesneleri anlatılacaktır.
3 Dersin üçüncü haftasında ilk derste bahsedilen 19. yüzyıla kadar olan koruma düşüncesinin devamı olarak 20. yüzyılda koruma düşüncesinin gelişimi anlatılacaktır ve Venedik Tüzüğünden bahsedilecektir.
4 Dersin dördüncü haftasında bir yapının restorasyonu öncesinde yapılması gereken araştırmalar ve bu araştırmaların nasıl yapılacağı anlatılacaktır. Farklı belgeleme teknikleri anlatılıp örneklerle desteklenecektir. Bir yapının okunma yöntemi olarak rölöveden bahsedilecektir.
5 Dersin beşinci haftasında anıtlar ve anıtlarda meydana gelen bozulma nedenleri anlatılacaktır. Bu bozulmaları birbirinden ayırt edebilmenin üzerinde durulacaktır.
6 Dersin altıncı haftasında beşinci haftada anlatılmış olan bozulmalara karşı sağlamlaştırma, temizleme, bütünleme, yeniden yapım, taşıma, gibi çalışmaların yapılabileceği anlatılacaktır. Arkeolojik Restorasyonun ne olduğu günümüzde uygulanmış örneklerle gösterilecektir.
7 Dersin yedinci haftasında zamanla özgün işlevini kaybetmiş tarihi yapıların belirli ilkeler ile yapısal özellikleri korunarak, yeniden fonksiyon verilmesi olarak adlandırılan yeniden işlevlendirme anlatılacaktır.
8 Ara sınav
9 Dersin dokuzuncu haftasında çevre ölçeğinde koruma çalışmaları hakkında bilgiler verilecektir.
10 Dersin onucu haftasında sit koruma projesinin ne olduğu hakkında bilgiler verilecektir. Sit koruma projesi hazırlanırken neler yapılacağı anlatılacaktır. Dünyadan ve Türkiye'den kentsel koruma örnekleri verilecektir.
11 Dersin on birinci haftasında kentsel koruma konusu anlatılacaktır ve Türkiye’den ve dünyadan koruma örnekleri verilecektir.
12 Dersin on ikinci haftasında tarihi çevreye uyumlu yeni bir yapı tasarlamanın kriterleri anlatılacaktık. Tarihi çevrenin sahip olduğu altyapı ve tasarlanacak olan yeni yapının yeni sisteminin entegrasyonun üzerinde durulacaktır.
13 Dersin on üçüncü haftasında korumanın yasal ve örgütsel yönü anlatılacak ve koruma eğitiminden bahsedilecektir.
14 Dersin on dördüncü haftasında önceki hafta anlatılan korumanın yasal ve örgütsel yönü Türkiye’de yapılmış olan koruma uygulamaları örnek verilerek anlatılacaktır.
15 Final

Asatekin, Gül (2004), Kültür ve Doğa Varlıklarımız: Neyi, Niçin, Nasıl Korumalıyız?, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara. BİNAN, Can (1999), Mimari Koruma Alanında Venedik Tüzüğünden Günümüze Düşünsel Gelişmenin Uluslararası Evrim Süreci, İstanbul: YTÜMF Yayını. ERDER, Cevat (1975), Tarihi Çevre Bilinci, METU, Ankara



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Proje Hazırlama 2 3 6
Bireysel Çalışma 13 5 65
Ev Ödevi 13 5 65
Toplam İş Yükü (saat) 140

ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek