GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS Kredi
ETRH425 Tarih Bilimi'nde Araştırma Yöntemleri Seçmeli Ders Grubu 4 7 6.00 3.00

Lisans



Öğrencilere tarih araştırma yöntem ve tekniklerinin öğretilmesi, tarihin farklı dönemlerini inceleyen kaynak gruplarının anlatılması ile ileride yapacakları tarih çalışmalarında bilgilenmelerini sağlamak, bilimsel çalışmalar yapabilecek, seminer veya makale yazabilecek yetkinliğe sahip olmasını hedefler. Tarih metinlerinin meydana getiriliş süreci hakkında verilecek bilgilerle öğrencilerin, konu seçimi, planlama, hazırlık, düzenleme, yazma ve yazım denetimi süreci içinde uygulamalı olarak tarihi metin yazımına yönlendirilmesi amaçlanır.


Doç.Dr. Göknur AKÇADAĞ goknur.akcadag@nisantasi.edu.tr


1 Tarih alanında metodolojik bilgiye sahip olur ve bu bilgileri kullanabilir, tarih biliminin genel kavramlarını öğrenir
2 Hangi durumlarda dipnot verileceğini ve dipnotların gösterim şekillerini bilecek ve uygulayabilecektir.
3 Tarih alanında özgün, bilimsel yönteme dayalı bireysel araştırmalar yapabilecektir.
4 Edindiği bilgilerden yararlanarak bir araştırma yapabilecek ve bir seminer hazırlayabilecektir.
5 Araştırma yaparken hangi döneme ait hangi kaynaklara başvurabileceğini öğrenecektir.

Birinci Öğretim


Zorunlu


-


Tarih Araştırmalarında takip edilmesi gereken bilimsel yöntem ve tekniğin aktarılması, bir konunun araştırılması ve yazılması aşamalarını öğretir, tarih metin yazarlığının geliştirilmesini sağlar. Tarih alanında bilgiye nasıl ulaşılacağını öğretir. Tarihi alanda makale, bildiri gibi akademik vd. metinlerin yazım teknikleri, yazım aşamasında dikkat edilecek hususların uygulamalı olarak öğretilmesini sağlar. Tarihin farklı dönemlerinde tarih kaynakları, tarih bibliyografyasının öğrenilmesini, genel eserler, el kitapları ve araştırmalarının tanıtımı, incelenmesi ve tartışılmasını sağlar. Öğrencilerin seminer hazırlayarak örnek çalışma yapması sağlanır. Öğrencilerin hazırladığı seminerlerin değerlendirilmesi; Seminer araştırma alanları ile ilgili bilgilendirme, araştırma yapacak olan öğrencilerin eksik literatür bilgisini tamamlama, Araştırma alanlarının belirlenmesi ve araştırma konularının dağılımının yapılması, Araştırılan dönemlerle ve konularla ilgili literatür ve bilgilendirme sunumlarının başlaması, Sınıfta değerlendirmeye ve tartışmaya açılan araştırma konularının eksikliklerinin uyarı ve önerilerle giderilmesi, Seminer sunumuna yönelik ön hazırlıklar bakımından sunum ve yazım kurallarının yeniden gözden geçirilmesi ve değerlendirilmesi şeklinde gerçekleşecektir.


Hafta Teorik [OgretimYontemVeTeknikleri] [OnHazirlik]
1 Tarih araştırmaları sırasında izlenmesi gereken yollar nelerdir? Tarihte usul, yöntem, araştırma kavramlarının izahı ve tarih bibliyografyası üzerine değerlendirme.
2 Tarih araştırmaları Yapılırken Başvurulacak Temel Kaynaklar, 1-Genel dünya tarihi ve Çağdaş Dünya tarihi tarihi kaynak ve araştırmaları.
3 Genel Türk tarihi ve İslam tarihi, Selçuklu ve Beylikler tarihi tarihi kaynak ve araştırmaları
4 Klasik Osmanlı tarihi, Osmanlı son dönem tarihi tarihi kaynak ve araştırmaları
5 Milli Mücadele tarihi, Çağdaş Türkiye tarihi tarihi kaynak ve araştırmaları
6 Mevcut bilgilere erişim için gerekli teknolojik yöntemler ve taramalar, bilgiye erişim yolları.
7 Seminer araştırma alanları ile ilgili bilgilendirme, araştırma yapacak olan öğrencilerin eksik literatür bilgisini tamamlama, Araştırma alanlarının belirlenmesi ve araştırma konularının dağılımının yapılması.
8 Tarihte bilimsel araştırmanın aşamaları ve özelikleri. Araştırma konusunun belirlenmesi ve sınırlarının çizilmesi, Geçici planın hazırlanması ve kaynak toplama aşaması.
9 Metnin yazılması sırasında takip edilecek yol: Bilgi yazımı ve bilgi fişlemenin (oluşturmanın) nasıl yapılacağının kavratılması
10 Sentez ve yazımda uyulması gereken kurallar: Bölümlerin yazılması, dipnot kurallarının kavranması (Tarihe Giriş dersindeki bilgilerin pekiştirilmesi), Araştırmada yer alması gereken kısımlar.
11 Öğrenciler tarafından hazırlanan metinlerin tarih araştırma yöntem ve tekniğine uygunluğunun incelenmesi, seminerlerin değerlendirilmesi- 1
12 Öğrenciler tarafından hazırlanan metinlerin tarih araştırma yöntem ve tekniğine uygunluğunun incelenmesi, seminerlerin değerlendirilmesi-2
13 Öğrenciler tarafından hazırlanan metinlerin tarih araştırma yöntem ve tekniğine uygunluğunun incelenmesi, seminerlerin değerlendirilmesi-3
14 Ek okumalar - -

Yavuz Ercan, Tarih Araştırmalarında Yöntem ve Teknik, Turhan Kitabevi, Ankara 2010 Zeki Velidî Togan, Tarihte Usul, Enderun Kitabevi, İstanbul 1981 Mübahat Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usul, İstanbul 1991 Leon E. Halkin. Tarih Tenkidinin Unsurları (çev. Bahaeddin Yediyıldız), Ankara : Türk Tarih Kurumu Yayınları, 2000. Türkiye Kaynakçası: http://kaynakca.info Afyoncu, E. (2007). Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, İstanbul. Babinger, F. (1982). Osmanlı Tarih Yazarları Ve Eserleri, Ankara. Faroqhi, S. (2001). Osmanlı Tarihi Nasıl İncelenir?, İstanbul. Koray, E. (1987). Türkiye Tarih Yayınları Bibliyografyası, İstanbul



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

-


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Bütünleme Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 7 5 35
Tartışma 10 1 10
Makale Kritik Etme 1 7 7
Bireysel Çalışma 5 1 5
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 4 4
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 1 1
Okuma 15 5 75
Ev Ödevi 3 3 9
Toplam İş Yükü (saat) 149

ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
ÖÇ 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek