GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS Kredi
ETRH123 Tarih Bilimine Giriş Ders 1 1 0 3.00

Lisans



Bir disiplin olarak tarihin yöntemi ve tarih araştırmacısının takip etmesi gereken usul ve esasları öğretmektir. Dersin amacı tarih biliminin genel kavramlarının, tarihin yöntemi ve tarih araştırmacısının takip etmesi gereken usul ve esasları öğretmektir. Ayrıca tarihe yardımcı bilimler ve tarihin kendi içerisindeki alt alanlarına dair bilgi verilir. Dersin Bilimsel araştırmalarda gerekli olan metodolojik bilgiye sahip olmak ve bu bilgileri kullanabilmesi, tarih metodolojisini ve öğrenciye tarih biliminin genel kavramlarının öğretilmesi, tarihe yardımcı bilimler ve tarihin kendi içerisindeki alt alanlarına dair bilgi edinerek bölümü bitirmesi ve diğer derslerde bu bilgileri kullanabilmesi çıktıları sağlanır.


Prof.Dr. Göknur Akçadağ


1 Tarih biliminin tanımını ve konusunu, tarih araştırmalarının toplum kalkınmasındaki rolünü tanır. Tarih alanında metodolojik bilgiye sahip olur ve bu bilgileri kullanabilir, tarih biliminin genel kavramlarını öğrenir
2 Tarih yazıcılığının çeşitlerini, Dünyada ve Türkiye'de tarihçilikteki çağdaş gelişmeleri yorumlayabilir.
3 Tarih biliminin beşeri ve tarihi bilimler arasındaki yerini ve bunlarla ilişkilerini kavrar. Tarihin yardımcı bilimlerini ve bunların tarih araştırmacısı için önemini bilir.
4 Kaynak bilgisini ve kaynakların değerlendirilmesini kavrar, tarihte farklı dönemlerin kaynaklarını öğrenir

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Ders, tarih biliminin tanımı ve konusu, Tarih biliminin beşeri ve tarihi bilimler arasındaki yeri ve bunlarla ilişkileri, geçmiş ile günümdeki tarih alanındaki metodolojik gelişmeler kapsamında tarih araştırmalarında gerekli olan metodolojik bilgiye sahip olunması ve bu bilgileri kullanabilmek için gerekli teknik bilgileri, tarih metodolojisini öğretmeyi kapsar.


Hafta Teorik [OgretimYontemVeTeknikleri] [OnHazirlik]

Zeki Velidi Togan, Tarihte Usul; Edward Hallet Carr, Tarih Nedir?, İstanbul, 1996 R.G. Collingwood, Tarih Tasarımı, Çev.: Kurtulu Dinçer, Ankara, 1996; David Thomson, Tarihin Amacı; Tarih Metodolojisi ve Türk Tarihinin Meseleleri Kollokyumu; March Bloch, Tarihin Savunusu ve Tarihçilik Meselesi; John Tosh, Tarihin Peşinde; Ariel ve Will Durant, Tarih Üzerine; Collingwood, Tarih Üzerine; Leon H.Halkin, Tarih Tenkidinin Unsurları; Alex Callinicos, Tarih Yapmak; Keith Jenkins, Tarihi Yeniden Düşünmek; Fried Nietzsche, Tarih Üzerine; Tarih ve Tarihçi: Annales Okulu İzinde, Derleyen: Ali Boratav; Peter Burke, Fransız Tarih Devrimi: Annales Okulu vd.; Braudel, F. , “Tarih ve Toplumsal Bilimler”, Tarih ve Tarihçi Annales Okulu İzinde. İstanbul 1985; Collingwood, R. G., Tarih Tasarımı. Çev. Kurtulu Dinçer; Febvre, L. , “Başka Bir Tarihe Doğru”, Çev. lhan Selimoğlu-Ali Boratav, 1985; Tarih ve Tarihçi Annales Okulu İzinde, İstanbul; Halkın, Leon-E., Tarih Tenkidinin Unsurları. Çev. Bahaeddin Yediyıldız. Ankara 1989; Kafesoğlu, Tarih Metodu (Teksir) İstanbul 1972; Kodaman, B., “Tarih Araştırmalarında Metod Meselesi”. Millî Kültür 81, Şubat, 1991; Köymen, M. A. (1991). “Türk Tarihinde Araştırma Medotu”. Millî Kültür; Tosh, J., Tarihin Peşinde. İstanbul 1997; Yediyıldız, B. (1990). “Metodoloji Açıdan Tarihçilik”. Tarih Metodolojisi ve Türk Tarihinin Meseleleri Kolokyumu, Fırat Üniversitesi Yay. Elazığ . 25–35; İhan Tekeli, Tarih Yazımı Üzerine Düşünmek, Ankara, 1998; David Thomson, Tarihin Amacı, Çev.: Salih Özbaran, İzmir, 1983; Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usul, İstanbul, 1981; March Bloch, Tarihin Savunusu Ya Da Tarihçilik Meslesi, Çev: Mehmet Ali Kılıçbay, Ankara, 1985; Fernand Braudel, “Tarih ve Toplumsal Bilimler”, Tarih ve Tarihçi Annales Okulu zinde, İstanbul, 1985; Ariel ve Will Durant, Tarih Üzerine, Çev.: Hüseyin Zamantılı, 1983AYSEVENER, K., “Bir İlerleme Tasarımı Olarak Tarih”, Ankara Üniversitesi DTCFD 41/1, 2001; BERNHEİM, E., Tarih İlmine Giriş, Çev. Şükrü Akkaya, İstanbul 1936; FUKUYAMA, F., Tarihin Sonu ve Son İnsan, Çev. Zülfü Dicleli, Gün Yayınları, İstanbul 1999; HEGEL, W. F., Tarihte Akıl, Çev. Onay Sözer, Kabalcı Yayınevi, İstanbul 1995; MONOD, G., Tarihte Usul, Çev. Kazım Şinasi Dersan, İstanbul 1938; NİETZSCHE, F., Tarih Üzerine, Çev. Nejat Bozkurt, Say Yayınları, İstanbul 1998; POPPER, K. R., Tarihselciliğin Sefaleti, Çev. Sabri Orman, İnsan Yayınları, İstanbul 1998; Ahmet Şimşek, “Türkiye'de Tarih Eğitiminin Dünü, Bugünü”, TYB Dil Edebiyat ve Sosyal Bilimler Dergisi, ss.9-32, 2013; Ahmet Şimşek, Tarihyazımında Bir Sorun: Tarih ve Zaman”, TARİHİN PEŞİNDE ULUSLARARASI TARİH VE SOSYAL ARAŞTIRMALAR DERGİSİ, cilt.1, ss.9-26.




Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Toplam İş Yükü (saat) 0

ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek