Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
---|---|---|---|---|---|---|
ETRH123 | Tarih Bilimine Giriş | Ders | 1 | 1 | 7.00 | 3.00 |
Lisans
Öğrencilerin tarih alanındaki kavramları, tarihin toplum açısından taşıdığı önemi ve tarih araştırması yapabilmek için temel bilgileri öğrenmelerini sağlamak ve öğrencilerde tarihsel bir bakış açısı geliştirmektir.
Prof.Dr. Göknur AKÇADAĞ goknur.akcadag@nisantasi.edu.tr
1 | Tarih alanında metodolojik bilgiye sahip olur ve bu bilgileri kullanabilir, tarih biliminin genel kavramlarını öğrenir |
2 | Geçmişten günümüze değişen tarih yazımını, 20-21.yüzyılda tarih bilimindeki gelişmeleri öğrenir,. |
3 | Kaynak bilgisini ve kaynak çeşitlerini kavrama, kaynakları değerlendirebilme, literatür tarama, yazma pratiği geliştirme, alanında eserleri, bilimsel yayınları okuyup, anlama, yazma ve değerlendirme becerisini kazanır. |
4 | Dünyada ve Türkiye'de tarih alanında çağdaş gelişmeleri takip edebilir |
5 | Tarihin yardımcı bilimlerini ve disiplinler arası çalışmalar yapmayı öğrenir |
Birinci Öğretim
Zorunlu
-
Ders, tarih alanındaki gelişmeler kapsamında metodolojik bilgiye sahip olunması ve bu bilgileri kullanabilmek için gerekli tarih metodolojisini öğretmeyi kapsar.
Hafta | Teorik | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
---|---|---|---|
1 | Derse giriş, Neden tarih öğreniyoruz? Tarihin faydası | Dersin anlatımı, sunumu ve dökümanları | - |
2 | Tarih nedir? | Dersin anlatımı, sunumu ve dökümanları | - |
3 | Tarihte nedensellik, tarih-tarihçi ve belge ilişkisi | Dersin anlatımı, sunumu ve dökümanları | - |
4 | Tarihin diğer bilim dalları ile ilişkisi, tarihin yardımcı dalları | Dersin anlatımı, sunumu ve dökümanları | - |
5 | Tarih Yazma Tarzları I | Dersin anlatımı, sunumu ve dökümanları | - |
6 | Tarih Yazma Tarzları II | Dersin anlatımı, sunumu ve dökümanları | - |
7 | Tarihte kaynaklar ve kaynak türleri I | Dersin anlatımı, sunumu ve dökümanları | - |
8 | Tarihte kaynak türleri II | Dersin anlatımı, sunumu ve dökümanları | - |
9 | Dönemlerine göre kaynaklar (Eskiçağ, Ortaçağ, Osmanlı, Cumhuriyet dönemi vd.) | Dersin anlatımı ve sunumu, dökümanları | - |
10 | Dönemlerine göre kaynaklar (Eskiçağ, Ortaçağ, Osmanlı, Cumhuriyet dönemi vd.) | Dersin anlatımı, sunumu ve dökümanları | - |
11 | Tarih biliminde araştırma ve yazma tekniği I | Dersin anlatımı, sunumu ve dökümanları | - |
12 | Tarih biliminde araştırma ve yazma tekniği II | Dersin anlatımı, sunumu ve dökümanları | - |
13 | Dünyada ve Türkiye'de Tarihçilikte Gelişmeler | Dersin anlatımı, sunumu ve dökümanları | - |
14 | Dünyada ve Türkiye'de Tarihçilikte Gelişmeler | Ders anlatımı, dersin sunumu ve dökümanları | - |
Zeki Velidi Togan, Tarihte Usul; Edward Hallet Carr, Tarih Nedir?, İstanbul, 1996 R.G. Collingwood, Tarih Tasarımı, Çev.: Kurtulu Dinçer, Ankara, 1996; David Thomson, Tarihin Amacı; Tarih Metodolojisi ve Türk Tarihinin Meseleleri Kollokyumu; March Bloch, Tarihin Savunusu ve Tarihçilik Meselesi; John Tosh, Tarihin Peşinde; Ariel ve Will Durant, Tarih Üzerine; Collingwood, Tarih Üzerine; Leon H.Halkin, Tarih Tenkidinin Unsurları; Alex Callinicos, Tarih Yapmak; Keith Jenkins, Tarihi Yeniden Düşünmek; Fried Nietzsche, Tarih Üzerine; Tarih ve Tarihçi: Annales Okulu İzinde, Derleyen: Ali Boratav; Peter Burke, Fransız Tarih Devrimi: Annales Okulu vd.; Braudel, F. , “Tarih ve Toplumsal Bilimler”, Tarih ve Tarihçi Annales Okulu İzinde. İstanbul 1985; Collingwood, R. G., Tarih Tasarımı. Çev. Kurtulu Dinçer; Febvre, L. , “Başka Bir Tarihe Doğru”, Çev. lhan Selimoğlu-Ali Boratav, 1985; Tarih ve Tarihçi Annales Okulu İzinde, İstanbul; Halkın, Leon-E., Tarih Tenkidinin Unsurları. Çev. Bahaeddin Yediyıldız. Ankara 1989; Kafesoğlu, Tarih Metodu (Teksir) İstanbul 1972; Kodaman, B., “Tarih Araştırmalarında Metod Meselesi”. Millî Kültür 81, Şubat, 1991; Köymen, M. A. (1991). “Türk Tarihinde Araştırma Medotu”. Millî Kültür; Tosh, J., Tarihin Peşinde. İstanbul 1997; Yediyıldız, B. (1990). “Metodoloji Açıdan Tarihçilik”. Tarih Metodolojisi ve Türk Tarihinin Meseleleri Kolokyumu, Fırat Üniversitesi Yay. Elazığ . 25–35; İhan Tekeli, Tarih Yazımı Üzerine Düşünmek, Ankara, 1998; David Thomson, Tarihin Amacı, Çev.: Salih Özbaran, İzmir, 1983; Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usul, İstanbul, 1981; March Bloch, Tarihin Savunusu Ya Da Tarihçilik Meslesi, Çev: Mehmet Ali Kılıçbay, Ankara, 1985; Fernand Braudel, “Tarih ve Toplumsal Bilimler”, Tarih ve Tarihçi Annales Okulu zinde, İstanbul, 1985; Ariel ve Will Durant, Tarih Üzerine, Çev.: Hüseyin Zamantılı, 1983AYSEVENER, K., “Bir İlerleme Tasarımı Olarak Tarih”, Ankara Üniversitesi DTCFD 41/1, 2001; BERNHEİM, E., Tarih İlmine Giriş, Çev. Şükrü Akkaya, İstanbul 1936; FUKUYAMA, F., Tarihin Sonu ve Son İnsan, Çev. Zülfü Dicleli, Gün Yayınları, İstanbul 1999; HEGEL, W. F., Tarihte Akıl, Çev. Onay Sözer, Kabalcı Yayınevi, İstanbul 1995; MONOD, G., Tarihte Usul, Çev. Kazım Şinasi Dersan, İstanbul 1938; NİETZSCHE, F., Tarih Üzerine, Çev. Nejat Bozkurt, Say Yayınları, İstanbul 1998; POPPER, K. R., Tarihselciliğin Sefaleti, Çev. Sabri Orman, İnsan Yayınları, İstanbul 1998; Ahmet Şimşek, “Türkiye'de Tarih Eğitiminin Dünü, Bugünü”, TYB Dil Edebiyat ve Sosyal Bilimler Dergisi, ss.9-32, 2013; Ahmet Şimşek, Tarih yazımında Bir Sorun: Tarih ve Zaman”, TARİHİN PEŞİNDE ULUSLARARASI TARİH VE SOSYAL ARAŞTIRMALAR DERGİSİ, cilt.1, ss.9-26.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
-
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Bütünleme Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 13 | 3 | 39 |
Tartışma | 10 | 1 | 10 |
Makale Kritik Etme | 1 | 2 | 2 |
Bireysel Çalışma | 5 | 1 | 5 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Okuma | 14 | 5 | 70 |
Ev Ödevi | 3 | 5 | 15 |
Toplam İş Yükü (saat) | 164 |
ÖÇ 1 |
ÖÇ 2 |
ÖÇ 3 |
ÖÇ 4 |
ÖÇ 5 |