GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS Kredi
ETRH123 Tarih Bilimine Giriş Ders 1 1 7.00 3.00

Lisans



Öğrencilerin tarih alanındaki kavramları, tarihin toplum açısından taşıdığı önemi ve tarih araştırması yapabilmek için temel bilgileri öğrenmelerini sağlamak ve öğrencilerde tarihsel bir bakış açısı geliştirmektir.


Prof.Dr. Göknur AKÇADAĞ goknur.akcadag@nisantasi.edu.tr


1 Tarih alanında metodolojik bilgiye sahip olur ve bu bilgileri kullanabilir, tarih biliminin genel kavramlarını öğrenir
2 Geçmişten günümüze değişen tarih yazımını, 20-21.yüzyılda tarih bilimindeki gelişmeleri öğrenir,.
3 Kaynak bilgisini ve kaynak çeşitlerini kavrama, kaynakları değerlendirebilme, literatür tarama, yazma pratiği geliştirme, alanında eserleri, bilimsel yayınları okuyup, anlama, yazma ve değerlendirme becerisini kazanır.
4 Dünyada ve Türkiye'de tarih alanında çağdaş gelişmeleri takip edebilir
5 Tarihin yardımcı bilimlerini ve disiplinler arası çalışmalar yapmayı öğrenir

Birinci Öğretim


Zorunlu


-


Ders, tarih alanındaki gelişmeler kapsamında metodolojik bilgiye sahip olunması ve bu bilgileri kullanabilmek için gerekli tarih metodolojisini öğretmeyi kapsar.


Hafta Teorik [OgretimYontemVeTeknikleri] [OnHazirlik]
1 Derse giriş, Neden tarih öğreniyoruz? Tarihin faydası Dersin anlatımı, sunumu ve dökümanları -
2 Tarih nedir? Dersin anlatımı, sunumu ve dökümanları -
3 Tarihte nedensellik, tarih-tarihçi ve belge ilişkisi Dersin anlatımı, sunumu ve dökümanları -
4 Tarihin diğer bilim dalları ile ilişkisi, tarihin yardımcı dalları Dersin anlatımı, sunumu ve dökümanları -
5 Tarih Yazma Tarzları I Dersin anlatımı, sunumu ve dökümanları -
6 Tarih Yazma Tarzları II Dersin anlatımı, sunumu ve dökümanları -
7 Tarihte kaynaklar ve kaynak türleri I Dersin anlatımı, sunumu ve dökümanları -
8 Tarihte kaynak türleri II Dersin anlatımı, sunumu ve dökümanları -
9 Dönemlerine göre kaynaklar (Eskiçağ, Ortaçağ, Osmanlı, Cumhuriyet dönemi vd.) Dersin anlatımı ve sunumu, dökümanları -
10 Dönemlerine göre kaynaklar (Eskiçağ, Ortaçağ, Osmanlı, Cumhuriyet dönemi vd.) Dersin anlatımı, sunumu ve dökümanları -
11 Tarih biliminde araştırma ve yazma tekniği I Dersin anlatımı, sunumu ve dökümanları -
12 Tarih biliminde araştırma ve yazma tekniği II Dersin anlatımı, sunumu ve dökümanları -
13 Dünyada ve Türkiye'de Tarihçilikte Gelişmeler Dersin anlatımı, sunumu ve dökümanları -
14 Dünyada ve Türkiye'de Tarihçilikte Gelişmeler Ders anlatımı, dersin sunumu ve dökümanları -

Zeki Velidi Togan, Tarihte Usul; Edward Hallet Carr, Tarih Nedir?, İstanbul, 1996 R.G. Collingwood, Tarih Tasarımı, Çev.: Kurtulu Dinçer, Ankara, 1996; David Thomson, Tarihin Amacı; Tarih Metodolojisi ve Türk Tarihinin Meseleleri Kollokyumu; March Bloch, Tarihin Savunusu ve Tarihçilik Meselesi; John Tosh, Tarihin Peşinde; Ariel ve Will Durant, Tarih Üzerine; Collingwood, Tarih Üzerine; Leon H.Halkin, Tarih Tenkidinin Unsurları; Alex Callinicos, Tarih Yapmak; Keith Jenkins, Tarihi Yeniden Düşünmek; Fried Nietzsche, Tarih Üzerine; Tarih ve Tarihçi: Annales Okulu İzinde, Derleyen: Ali Boratav; Peter Burke, Fransız Tarih Devrimi: Annales Okulu vd.; Braudel, F. , “Tarih ve Toplumsal Bilimler”, Tarih ve Tarihçi Annales Okulu İzinde. İstanbul 1985; Collingwood, R. G., Tarih Tasarımı. Çev. Kurtulu Dinçer; Febvre, L. , “Başka Bir Tarihe Doğru”, Çev. lhan Selimoğlu-Ali Boratav, 1985; Tarih ve Tarihçi Annales Okulu İzinde, İstanbul; Halkın, Leon-E., Tarih Tenkidinin Unsurları. Çev. Bahaeddin Yediyıldız. Ankara 1989; Kafesoğlu, Tarih Metodu (Teksir) İstanbul 1972; Kodaman, B., “Tarih Araştırmalarında Metod Meselesi”. Millî Kültür 81, Şubat, 1991; Köymen, M. A. (1991). “Türk Tarihinde Araştırma Medotu”. Millî Kültür; Tosh, J., Tarihin Peşinde. İstanbul 1997; Yediyıldız, B. (1990). “Metodoloji Açıdan Tarihçilik”. Tarih Metodolojisi ve Türk Tarihinin Meseleleri Kolokyumu, Fırat Üniversitesi Yay. Elazığ . 25–35; İhan Tekeli, Tarih Yazımı Üzerine Düşünmek, Ankara, 1998; David Thomson, Tarihin Amacı, Çev.: Salih Özbaran, İzmir, 1983; Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usul, İstanbul, 1981; March Bloch, Tarihin Savunusu Ya Da Tarihçilik Meslesi, Çev: Mehmet Ali Kılıçbay, Ankara, 1985; Fernand Braudel, “Tarih ve Toplumsal Bilimler”, Tarih ve Tarihçi Annales Okulu zinde, İstanbul, 1985; Ariel ve Will Durant, Tarih Üzerine, Çev.: Hüseyin Zamantılı, 1983AYSEVENER, K., “Bir İlerleme Tasarımı Olarak Tarih”, Ankara Üniversitesi DTCFD 41/1, 2001; BERNHEİM, E., Tarih İlmine Giriş, Çev. Şükrü Akkaya, İstanbul 1936; FUKUYAMA, F., Tarihin Sonu ve Son İnsan, Çev. Zülfü Dicleli, Gün Yayınları, İstanbul 1999; HEGEL, W. F., Tarihte Akıl, Çev. Onay Sözer, Kabalcı Yayınevi, İstanbul 1995; MONOD, G., Tarihte Usul, Çev. Kazım Şinasi Dersan, İstanbul 1938; NİETZSCHE, F., Tarih Üzerine, Çev. Nejat Bozkurt, Say Yayınları, İstanbul 1998; POPPER, K. R., Tarihselciliğin Sefaleti, Çev. Sabri Orman, İnsan Yayınları, İstanbul 1998; Ahmet Şimşek, “Türkiye'de Tarih Eğitiminin Dünü, Bugünü”, TYB Dil Edebiyat ve Sosyal Bilimler Dergisi, ss.9-32, 2013; Ahmet Şimşek, Tarih yazımında Bir Sorun: Tarih ve Zaman”, TARİHİN PEŞİNDE ULUSLARARASI TARİH VE SOSYAL ARAŞTIRMALAR DERGİSİ, cilt.1, ss.9-26.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

-


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Bütünleme Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 13 3 39
Tartışma 10 1 10
Makale Kritik Etme 1 2 2
Bireysel Çalışma 5 1 5
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 10 10
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 10 10
Okuma 14 5 70
Ev Ödevi 3 5 15
Toplam İş Yükü (saat) 164

ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
ÖÇ 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek