GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS Kredi
ESOS320 Toplumsal Tabakalaşma Ders 3 6 7.00 3.00

Lisans


Türkçe


Bu dersin amacı, toplumsal tabakalaşmayla ilgili klasik ve modern kuramlardan bazılarını tanıtmak ve sosyal, politik ve ekonomik eşitsizlikleri tartışmaya açmaktır.


Dr. Öğr. Üyesi Bengü Kurtege Sefer


1 Dersi kapsamında öğrenciler dünyada ve Türkiye’de toplumsal tabakalaşmaya ilişkin farklı kuramsal yaklaşımları ve bu yaklaşımların eleştirilerini öğrenirler.
2 Türkiye tarihindeki tabakalaşma çalışmalarını dönemleştirebilirler ve bu çalışmalardaki tabakalaşmanın farklı boyutlarına dair yürütülen akademik tartışmaları yorumlayabilirler.
3 Tabakalaşma konusunda göç, suç, dil, sınıf, göç ve yaşlılık gibi toplumsal tabakalaşma ile ilgili konularda yürütülen güncel tartışmaları öğrenirler.
4 Sosyal, ekonomik ve politik eşitsizlikleri yorumlamaya ve dönüştürmeye yönelik eleştirel perspektif kazanırlar ve politik öneriler sunabilirler.

Birinci Öğretim


Yok


 Ders kapsamında haftalık konu başlıklarından birisi öğrenci tarafından seçilecek, aile ve ya yakın çevresinden bir kişi ile mülakat yapılacak ve derste yapılan tartışma ve okumaları kullanarak, mülakattan alıntılar yapılarak sunulacaktır. Yaşlılık, toplumsal cinsiyet, sınıfsal deneyimler yaşam öyküsü araştırmanız için önerilen konular arasındadır. Sunum süresi öğrenci sayısına göre belirlenecektir. Sunumu belirlenen takvimde yapmak zorunludur. Sunum yapmayanların ödevleri kabul edilmeyecektir. 7.Haftaya kadar öğrencilerin hangi konuyu seçtiklerine, kiminle mülakat yapacaklarına dair bir paragraf açıklamayı sanal kampüste açılacak ödev klasörüne yüklemeleri gerekmektedir. Sunumlar için en fazla 30 puan verilecektir. Bu puanlar final sınavınıza dahil edilecektir. Sunumlarınızda, yaptığınız mülakatları haftalık okuma ve tartışmalarımızla bağlayarak analiz etmeniz beklenmektedir.


Dersin ilk kısmında bu yapısal eşitsizlikleri anlamlandırmaya yönelik farklı tabakalaşma yaklaşımları eleştirel bir şekilde değerlendirilecektir. Böylelikle Türkiye’de toplumsal tabakalaşmanın farklı boyutları gösterilecek ve eşitsizliklere karşı politik öneriler geliştirilecektir. Ders kapsamında öncelikle klasik sosyoloji kuramcıların toplumsal tabakalaşmaya yaklaşımları ve bu yaklaşımların neo-Marksist, neo-Weberci, Bourdieucu, feminist ve keşisimsel perspektife dayalı eleştirileri ele alınacaktır. Böylelikle toplumda iş bölümü, meslek, sınıf, statü ve kalkınma paradigmasına dair güncel kuramsal yaklaşımlar değerlendirilecek ve tartışmaya açılacaktır. Dersin ikinci kısmında özellikle toplumsal cinsiyet, etnisite ve sınıf kavramları üzerinden yapısal eşitsizlikleri açıklamaya ve dönüştürmeye yönelik güncel ampirik araştırmalar incelenecektir. Suriyeli mülteciler sorunu, yaşlılık, sanat, kalkınma, dil ve toplumsal etkileşim, suç ve tüketim pratikleri gibi konuları inceleyen sosyolojik araştırmalar toplumsal tabakalaşmanın farklı biçimlerini Türkiye bağlamında anlamamızı sağlayacaktır.


Hafta Teorik [OgretimYontemVeTeknikleri] [OnHazirlik]
1 Ders Tanıtımı ve Ders Programının Anlatılması:Toplumsal Tabakalaşma Nedir? Sunar, L. (2020). Sosyal Tabakalaşma, İstanbul Üniversitesi, ss.9-18.
2 Toplumsal Tabakalaşmaya Marksist Yaklaşım ve Neo-Marksist Eleştiriler Marx, K. (1848). ‘Burjuvalar ve Proleterler,’ Komünist Manifesto. Erişim: https://www.marxists.org/turkce/m-e/1848/manifest/kpm.htm#1a Çetinkaya, D. (2014). ‘‘Sefaletten İhyaya: Türkiye İşçi Sınıfı Tarihi ve E.P. Thompson,’’ Tarih ve Toplum Yeni Yaklaşımlar 17: 201-221.
3 Durkheim ve Dayanışma Modeli Durkheim, E. (2020). Toplumsal İşbölümü, çev. Özer Ozankaya, İzmir: Cem Yayınevi, ss.143-167.
4 Meslek ve Statü: Weber ve Neo-Weberci Yaklaşımlar Kaya, Y. Ve Sunar, L. (2018). ‘Türkiye’de Değişen Sosyo-Ekonomik Yapı İçerisinde Meslekler,’ Türkiye’de Toplumsal Tabakalaşma ve Eşitsizlik Cilt 2, İstanbul: Nobel Akademik, ss. 3-53.
5 Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliğine Neo-Klasik Yaklaşım ve Marksist ve Feminist Eleştiriler Savran, Gülnur Acar. (2018). Feminizm Yazıları: Kuramdan Politikaya, İstanbul: Dipnot Yayınları, ss. 17-25. Yücel, Yelda. (2016). `Ekonomik Kalkınma ve Toplumsal Cinsiyet,` Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları içinde, der. Feryal Saygılıgil, İstanbul: Dipnot Yayınları, ss.83-101.
6 Bourdieu, Alan ve Habitus: Tüketim Ve Tabakalaşma Bourdieu, P. (2018). Kültür ve İktidar Pierre Bourdieu’nun Sosyolojisi, çev. Elçin Gen, İstanbul: İletişim.ss.137-167.
7 Yaşlılık ve Toplumsal Dışlanma Duruel, M. ve Arık, Işıl (2023). ‘‘Kırılganlık, Yaşlılık ve Afet: Hak Temelli Yaklaşım Etrafında Bir Tartışma,’’ Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 10 (3), ss. 335-352.
8 VİZE
9 Foucault: Dil, Toplumsal Etkileşim ve Tabakalaşma Foucault, Michel. (2023). Hapishaneye Alternatifler, çev. Murat Erşen, İstanbul: Ayrıntı, ss.11-33.
10 Toplumsal Cinsiyet ve Spiritüellik Kurtuluş, Cengiz, Küçükural, Önder ve Hande Gür. (2023). Türkiye’de Spiritüel Arayışlar, İstanbul: İletişim Yayınları, ss.205-243.
11 Eşitsizliklerin Algılanması ve Göçmenler Erder, Sema (2020). `Göçmenlik, Mültecilik ve Değişen Uyum Anlayışı,` Türkiye’de Mültecilik, Zorunlu Göç ve Toplumsal Uyum, der. S. S. Gül, S. Dedeoğlu, Ö. Kahya Nizam, İstanbul: Bağlam Yayıncılık, ss.21-38.
12 Sanat ve Toplumsal Tabakalaşma Aydar, Özkan (2020). Sanat Sosyolojisi. Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi, ss.1-20
13 Öğrenci Sunumları
14 Öğrenci Sunumları

Sunar, L. (2020). Sosyal Tabakalaşma, İstanbul Üniversitesi. Kaya, Y. ve Sunar, L. (2018).Türkiye’de Toplumsal Tabakalaşma ve Eşitsizlik Cilt 2, İstanbul: Nobel Akademik.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 60 60
Final Sınavı 1 110 110
Toplam İş Yükü (saat) 170

ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek