Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
---|---|---|---|---|---|---|
ESOS122 | Toplumsal Problemler | Ders | 1 | 2 | 5.00 | 3.00 |
Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı, güncel sosyolojik araştırma bulgularını ve kuramsal yaklaşımları kullanarak toplumsal sorunlara ilişkin eleştirel bakış açısı kazandırılmasıdır.
Dr. Öğretim Üyesi Bengü Kurtege Sefer
1 | Toplumsal sorunları tanımlayabilecektir. |
2 | Toplumsal sorunları eleştirel düşünce bakışı ile değerlendirebilecektir. |
3 | Toplumsal yapı ve sosyal sorunlara analitik bakarak, sosyal sorunlara neden olan olası etmenleri anlamlandırabilecek ve politik öneriler geliştirebilecektir. |
4 | Toplumsal sorunlara ilişkin Türkiye'deki güncel istatistiksel verileri yorumlayabilecektir. |
5 | Bireyin toplumu, toplumun bireyi nasıl şekillendirdiğini derste yapılan okuma ve tartışmalar ışığında yorumlayabilecektir. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Bu derste toplumda karşılaştığımız sorunlar sosyolojik açıdan eleştirel bir bakışla incelenecektir. Toplumsal sorunların nedenleri ve çözümlerine ilişkin farklı yaklaşımlar ve politik öneriler dersin ana temaları arasındadır. Suç, çevre sorunları, köylü hareketleri, göç, emek piyasasındaki eşitsizlikler, tüketim pratikleri ve kimlik oluşumu, beyin göçü ve mülteci sorunu ve toplumsal cinsiyet eşitsizlikleri derste incelenecek toplumsal sorunlara örnek olarak verilebilir. Ders kapsamında ampirik araştırmalar klasik ve modern sosyoloji kuramlarını kullanarak açıklanmaya çalışılacaktır. Kısacası farklı biçimlerdeki toplumsal ilişkilerin, yapıların, eşitsizliklerin sosyolojik bir perspektiften nasıl araştırıldığı ve anlamlandırıldığı incelenecektir.
Hafta | Teorik | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
---|---|---|---|
1 | Sosyolojik Yaklaşım ve Toplumsal Sorunlar | Bahar, Halil İbrahim. (2009). Sosyoloji, Ankara: Usak Yayınları, ss.11-20. | |
2 | Ekonomik ve Sosyal Kalkınma | Ertürk, Yakın. (2015). ‘‘Doğu Anadolu’da Modernleşme ve Kırsal Kadın,’’ 1980’ler Türkiyesi’nde Kadın Bakış Açısından Kadınlar içinde, der. Ş. Tekeli, İstanbul: İletişim, s.177-187. | |
3 | Türkiye’de Enerji Politikaları ve HES Karşıtı Direnişler | Işıl, Özlem. ve Aslan, Özlem. (2014). ‘‘Kadınlığın Su Hali: HES Direnişlerindeki Karadenizli Kadın Temsilleri Üzerine Bir Deneme,’’ Kültür ve Siyasette Feminist Yaklaşımlar 22: 40-48. | |
4 | Çevre Sorunları ve Tohum Politikaları | Arıbal, Bürge. (2020). ‘‘Ekolojik Gıda Hareketinde Özcülük ve Bakım Emeğinin Eşitsiz Bölüşümü, ‘’ Yaşamı Örgütleyen Deneyimler: Kadınlar Dayanışma Ekonomilerini ve Kooperatifleri Tartışıyor, der. S.Değirmenci ve Işıl, Ö., İstanbul: Notabene Yayınları, s.169-197. | |
5 | Gıda Sorunları ve Kooperatifler | Yaman, Melda. (2020). ‘‘Kooperatifler ve Dayanışma Ekonomileri Ataerkil İlişkilere Alternatif mi? ‘’ Yaşamı Örgütleyen Deneyimler: Kadınlar Dayanışma Ekonomilerini ve Kooperatifleri Tartışıyor, Değirmenci, der. S.Değirmenci ve Işıl, Ö., İstanbul: Notabene Yayınları s.13-37. | |
6 | Kentte Karşılaşma ve Ayrışmalar | Erder, Sema. (2006). Nerelisin Hemşerim? İstanbul: Küresel ile Yerel Arasında, İstanbul: Metis Yayınları, ss. 117-145. | |
7 | Tüketim ve Kimlik Oluşumu | Şimsek-Çağlar, Ayşe. (2005). ‘‘İki Elde Bir Sehpa,’’ Kültür Fragmanları: Türkiye’de Gündelik Hayat içinde, der. D.Kandiyoti ve A. Saktanber, İstanbul: Metis Yayınları, ss. 293-308. | |
8 | Ara Sınav | ||
9 | Suç ve Kültür | Yılmaz, A. (2019). ‘Ağlamadan Ölüm: Anne Sevgisi ve Yasa Dair Söylemler,’ Eleştirel Psikoloji Bülteni 8: 37-51. | |
10 | Dil, Ötekileştirme ve Etkileşim: Sağlık ve Pandemi | Saatçi, E. (2020). ‘‘Covid-19 Pandemisi ve Sağlık Çalışanları: Yaşatmak mı, Yaşamak mı?,’’ Türk Aile Hekimleri Dergisi 24 (3): 153-166. | |
11 | Göç ve Emek | Dedeoğlu, S. ve Sefa Bayraktar, S. (2018). Tarımsal Üretimde Suriyeli Göçmen Kadın Emeği: Bereketli Topraklarda Zehir Gibi Yaşamlar. Ç. Ünlütürk Ulutaş (Ed.), Feminist Sosyal Politika: Bakım Emek Göç içinde. İstanbul: Notabene Yayınları | |
12 | Küreselleşme ve Beyin Göçü | Arslan, N. (2018). ‘‘Beyin Göçü ve Diaspora Ağları,’’ Sosyal Siyaset Konferansları, Sayı:73, s.1-33. | |
13 | Sosyal Politika ve Bakım Emeği | Soyseçkin Ceylan, İ. (2016). ‘‘Ailenin Dayanılmaz Hafifliği: Türkiye’de Bakım Politikaları ve Kadın Emeği ve İstihdamı,’’ Kapitalizm, Ataerkillik ve Kadın Emeği: Neoliberal ve Muhafazakâr Dönem içinde, der. M. Yaman ve S. Dedeoğlu, İstanbul: SAV, ss.196-218. | |
14 | Kadın ve Şiddet | Berber, Nacide. (2016). ‘‘Kadına Yönelik Şiddet,’’ Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları içinde, der. F. Saygılıgil, Ankara: Dipnot Yayınları, s.247-269. |
Saygılıgil, Feryal. (2016). Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları, Ankara: Dipnot YayınlarıYüksek, Şahika. Tekeli, Şirin. (2015). 1980’ler Türkiyesi’nde Kadın Bakış Açısından Kadınlar. İstanbul: İletişim Şenol, Dolunay ve Gıyasettin, Yıldız (2021) Gündelik Hayat Sosyolojisi, İstanbul: Nobel Akademik Buğra, Ayşe. (2021). Kapitalizm, Yoksulluk ve Türkiye’de Sosyal Politika, İstanbul: İletişim. Öner, Aslı Şirin, Gülfer, Suna ve Ihlamur Öner. (2012). Küreselleşme Çağında Göç, İstanbul: İletişim. Badur Köse, Ayşe. (2022). Sağlık, İklim ve Toplum. İstanbul: Metis.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Bütünleme Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 35 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 5 | 5 | 25 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 6 | 5 | 30 |
Okuma | 16 | 2 | 32 |
Toplam İş Yükü (saat) | 125 |
ÖÇ 1 |
ÖÇ 2 |
ÖÇ 3 |
ÖÇ 4 |
ÖÇ 5 |