Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | Kredi |
---|---|---|---|---|---|---|
EGZT122 | Yeni Medya ve Gazetecilik | Ders | 1 | 2 | 6.00 | 3.00 |
Lisans
Türkçe
Öğrencilere yeni iletişim teknolojilerini ve bu teknolojilerin gazetecilik alanında kullanılmasının öğretilmesi amaçlanmaktadır. Ders yeni medyada gazetecilik mesleğinin deneyimlenmesinin yanı sıra öğrencilerin yaratıcı düşünme, birlikte çalışma ve problem çözme yeteneklerini geliştirmeyi amaçlamaktadır. Katılımcı üretim gerçekleştirmeyi amaçlayan derste, öğrencilerin kendi proje konularına karar vermesi ile dersin başından öğrencilerin sorumluluk alması sağlanır. Öğrencilere birlikte içerik üretme ve proje yürütme deneyimi kazandırmayı amaçlayan proje dersinde, öğrencilerin birbirlerinden öğrenebilecekleri, bilgi ve deneyim alış verişi yapabilecekleri bir çalışma ortamı yaratılması amaçlanmaktadır.
Dr. Öğr. Üye. Zeliha Oçak
1 | Geleneksel gazetecilik ile yeni medyayı karşılaştırır. |
2 | İnternet ortamında gazetecilik sitelerini inceler. |
3 | Yeni medya ortamına özgün içerikler hazırlar. |
Birinci Öğretim
Yok
Proje konusunun geliştirilmesindeki temel esaslar şunlardır: Öğrenciler dönem sonunda yeni medyadaki gazetecilik pratiklerini uyguladıkları bir proje geliştirmek durumundadır. Bu proje yeni medya mecralarında yayınlanabilecek gazetecilik projesi olmalıdır. Öğrenciler ders kapsamında yeni haber tüketim eğilimleri kapsamında bir platform oluşturur. Platformun bütün yazılı, görsel ve işitsel üretimi öğrenciler tarafından kolektif bir şekilde yapılır. Öğrencilerin ortaya çıkartacağı proje grup projesi olmak zorundadır. Tüm sınıf tek projede ortaklaşa çalışabilir. Öğrenciler farklı gruplar oluşturarak farklı projeler de üretebilir. Projedeki iş dağılımı öğrenciler tarafından belirlenir. Eğer proje kapsamındaki bazı iş alanlarına çok yığılma olduysa, dersin hocası projeye yeni alt konular ekleyerek yeni görevlendirme yapabilir veya mevcut alt konularda öğrencileri yeniden görevlendirebilir. Bu sebeple iş dağılımının adil ve iş yüküne orantılı bir şekilde yapıldığına emin olunuz. Projenin formatı ne olursa olsun araştırma konuları barındırmak zorundadır. Önemli ve kredisi yüksek kamu, özel sektör , sivil toplum ve uzlaştırıcı kurumların raporlarından faydalanmanız beklenmektedir.
Bu derste internet teknolojisinin gazetecilik mesleğinde yarattığı etkiler, dönüşümler, avantaj ve dezavantajlar detaylı olarak incelenmektedir. Proje dersinin konusu ve kapsamı öğrencilerle birlikte şekillendirilmektedir. Dersin hocası temel yeni medya ve gazetecilik pratikleri kapsamında öğrencilere bilgi aktarırken, öğrencilerden bu bilgiler kapsamında yaratıcı düşünme becerilerini geliştirmeleri beklenmektedir. Proje konusu dersin hocası tarafından belirlenmez. Dersin hocası öğrencilere temel yeni medya pratiklerini anlattıktan sonra öğrencilerin proje konularını geliştirmelerine mentorlük eder.
Hafta | Teorik | Uygulama | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
---|---|---|---|---|
1 | Yeni Medyaya Giriş | Öğrencilere yeni medyadaki temel gazetecilik pratikleri hakkında bilgi aktarılacaktır. Yeni medya ve geleneksel medya arasındaki fark anlatılırken gazetecilik pratiklerinin dijitalleşmesi ve iyi örnekler anlatılacaktır. Değişen kullanıcı doyumları ve yeni haber tüketim eğilimleri hakkında bilgi verilecektir. Bu giriş dersi kapsamında öğrencilerin yapabilecekleri projeler hakkında fikir sahibi olması beklenmektedir. | ||
2 | Dijital Gazetecilik ve Etik | Sınıfta öğrencilerin proje önerileri alınır ve üzerinde tartışılır. Projenin genel çerçevesi oluşturulur. Öğrencilerin bir sonraki haftaya kadar iş tanımlarını teslim etmesi gerekmektedir. Bu haftadan itibaren proje dosyasındaki çalışmalar ve teslim tarihlerini dikkatle takip edilmeli, çalışmalara zamanında başlanmasına ve bitirilmesine özen gösterilmelidir. | ||
3 | Haberleşme, İnovasyon ve Enformasyon Toplumu | Öğrencilerin çalışma gruplarını, çalışma konularını ve iş listelerini belirlenmesi gerekmektedir. İlk haftanın sorumluluğu şu şekildedir: Çalışma konularının raporunun dersin hocası ile paylaşılması gerekmektedir. Rapor dahilinde çalışma grubundaki kişilerin isimleri, çalışmada alacakları görevleri, çalışma konusu ve içeriği paylaşılacaktır. Oluşturulacak share folder dosyası ile rapor paylaşılacaktır. Bu hafta teslim edilmesi gereken işler şu şekildedir: (i) İş tanımının ve görev dağılımının netleşmesi (ii) Haber bölümlerinin amacı: Bölümlerde işleyeceğiniz konuların genel amacının tanımlaması | ||
4 | İletişim Teknolojilerinde ve Haberleşmede Yenilikler | Metinlerin hazırlanması ve referanslarının yazılması: Metin yazarları derste makalelerinin ilerleme durumu hakkında rapor verecektir. Gazetenin isim çalışması, Logo çalışması,Template, font vs gibi kurumsal kimlik çalışması: Mevcut çalışmaların incelenerek yeni kurulacak haber platformu için tasarım, isim vb konularda öneri getirilmelidir. Videoların, postaların, infografiklerin tasarım nitelikleri hakkında bilgi ve öneri paylaşılması. Proje kapsamında hazırlanan haber platformu tasarım açısından farklılaştırabilecek öneriler getirilmesi. Her öğrenci en az 5 iyi örnek paylaşmalıdır. | ||
5 | Yeni Medya ve Haberleşme | Metinlerin hazırlanması ve referanslarının yazılması: Metin yazarları derste makalelerinin ilerleme durumu hakkında rapor verecektir. Gazetenin isim çalışması, Logo çalışması,Template, font vs gibi kurumsal kimlik çalışması: Nihai çalışmaların teslimi ve sunumu | ||
6 | Sosyal Medya , Yeni Eğilimler ve Girişimler | Metinlerin hazırlanması ve referanslarının yazılması: Metin yazarları derste makalelerinin ilerleme durumu hakkında rapor verecektir. Video içerik synopsis’inin ve infografik çalışmalarında yer alacak bilgilerin maddelerinin ve genel tasarımının fikrinin paylaşılması. | ||
7 | Yeni Medya Sosyolojisi ve Gazetecilik | Haber metinlerinin ve içeriklerinin paylaşılması. Video içerik synopsis’inin ve infografik çalışmalarında yer alacak bilgilerin maddelerinin ve genel tasarımının fikrinin paylaşılması. Görsel tasarım ekibi ile içeriklerin ve brieflerin paylaşılması | ||
8 | Taktiksel, Alternatif ve Radikal Medya | Medya Planlaması çalışmasının başlaması. Postlara erişimi arttırmak için etiketleme vb. çalışmalar Yeni medya için görsel ve işitsel içeriklerin üretilmesi Platformun kurumsal kimliğine göre formatlanması (Video editing, grafik) | ||
9 | Kültürel Enformasyon ve Yalan Haber | Medya planının nihai teslimi Yeni medya için görsel ve işitsel içeriklerin üretilmesi Platformun kurumsal kimliğine göre formatlanması (Video editing, grafik) | ||
10 | Girişimci Gazetecilik & Dijital Hikaye Anlatıcılığı | Sosyal medya hesabının kurulması, Medya planına göre içeriklerin paylaşılması | ||
11 | Öğrenci Sunumları (1) | Medya planına göre içeriklerin paylaşılması. Proje hakkında genel değerlendirme. | ||
12 | Öğrenci Sunumları (2) | Proje strateji dosyasının ve ilerleme dosyasının hazırlanması. | ||
13 | Öğrenci Sunumları (3) | Proje strateji dosyasının ve ilerleme dosyasının nihai raporunun paylaşılması. Sunumunun yapılması. v Sunum için iş bölümü yapılması. İş bölümüne göre hazırlanıp, sunulması. v Sunumun platformun kurumsal kimliğine uygun hazırlanması. Dersin hocasının vereceği revizyonlara göre final dosyası olarak teslim edilmesi. |
Okuma Mete Ogün PARLAK- Yeni medya ve haberciliğin dönüşümü Mutlu Binark, Işık Barış Fidaner (der.)- Cesur Yeni Medya Besim Yıldırım- Gazeteciliğin Dönüşümü: Yöndeşen Ortam ve Yöndeşik Gazetecilik Filiz Aydoğan - Yeni medya kuramları Belgesel The Internet's Own Boy: The Story of Aaron Swartz John Berger - Ways of Seeing Three Identical Strangers
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 70 |
Derse Katılım | 1 | 10 |
Soru-Yanıt | 1 | 10 |
Bireysel Çalışma | 1 | 10 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Rapor | 1 | 10 |
Rapor Hazırlama | 1 | 20 |
Rapor Sunma | 1 | 10 |
Proje Hazırlama | 1 | 15 |
Proje Sunma | 1 | 30 |
Proje Tasarımı/Yönetimi | 1 | 15 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 13 | 1 | 13 |
Soru-Yanıt | 10 | 1 | 10 |
Rapor Hazırlama | 11 | 2 | 22 |
Rapor Sunma | 1 | 1 | 1 |
Proje Hazırlama | 11 | 3 | 33 |
Proje Sunma | 11 | 1 | 11 |
Proje Tasarımı /Yönetimi | 11 | 2 | 22 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 13 | 2 | 26 |
Rapor | 11 | 2 | 22 |
Toplam İş Yükü (saat) | 161 |
ÖÇ 1 |
ÖÇ 2 |
ÖÇ 3 |